Stöd Ukraina

Bibchens blogg

Fredag 4 Mars 2011 - Uppsala

Kameliautställningen "Fröjd och Lidelse"

När den danske blomsterkonstnären Tage Andersen skickar en inbjudan till en av sina utställningar lägger man allt annat åt sidan och kommer. Idag gäller inbjudan Kameliautställningen "Fröjd och Lidelse" i Linnésalen, Botaniska trädgården i Uppsala.
Snabbtåget tar bara 35 min. En härlig, frisk promenad i vårblåsten backen upp förbi Uppsala Slott och vidare till Botaniska trädgården. Insläpp kl. 15.00, pressvisning. Gott med kaffe och småbröd, innan det börjar, tänker jag - men inget café i sikte. Det blir i.st en kvarts väntan ute på trappan. Laddad med två kameror , pressleg. , make och två vänninor släpps jag in precis på klockslaget 15.00!
Doften, färgerna, de blommande träden och längst in står han, självaste blomsterkungen från Danmark, Tage Andersen. Vi utrustas med var sitt vinglas och snart tystnar sorlet. Endast klickanden från kameror hörs i Linnésalen. Upp på podiet, först arrangören, sedan landshövdingen som inviger och sist Tage iklädd sina traditionella grå knickers och grova linnekavaj. Vi är inte många som förstår hans danska, men det gör inget, för han utstrålar en själslig glädje över sina blomster.
Maken och jag får en pratstund med Tage. Vi behöver skötselråd för vår nyinförskaffade Kamelia. Finns i vårt orangeri och väntar på bästa vård. Nu vet vi, att den mår bättre i plastkruka än den tjusiga terrakottakrukan, eftersom plasten håller fukten längre (jag har alltid trott det var tvärtom).
Jag smyger omkring bland buskar, träd och blomster, för att försöka fånga atmosfären på bild. Minglande vinglasbesökare går lite härs och tvärs, och det är inte lätt att komma åt rätta vinklar med objektivet.
Men dofterna är det ingen som kan ta ifrån mig! :-)
Tack Tage för åter igen en bemärkningsvärd utställning!
Dela med andra:    

Kommentarer
Peroerik säger:
Ett som alltid trevligt blogginlägg. Synd att du inte via bloggen kan förmedla dofter också.
Postat 2011-03-16 13:31  Anmäl
Rolf_52 säger:
trevligt blogginlägg...kameliadamen har man ju hört talas om men kameliadansken var något nytt för mig
Postat 2011-03-05 08:37  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Slutspurten
38 veckor sedan
Meditationsvandring
38 veckor sedan
Min sommarsäng
38 veckor sedan
Kyrkbröllop
38 veckor sedan
Skur efter skur........
38 veckor sedan