Stöd Ukraina

Lengans blogg

Söndag 10 Juni 2007

Jag spräckte myten.

Lite skeptisk var jag när vi for ner till Hurghada i Egypten 31/5 2007. Hade hört många säga att det är sista stället man ska åka till och allt är hemskt där. Dessutom blir man garanterat magsjuk hela vistelsen där.
Väl hemma kan jag glatt säga att jag återvänder gärna. Vilket vatten att bada/snorkla/ dyka i! 26 grader varmt, bra sikt och massor av fina koraller. Tyvärr var det lite väl varmt den här årstiden så vi hoppade över att besöka Kairo och Luxor, det passar nog bättre på vintern. Istället gjorde vi en utflykt till Giftun island. Vilka vyer, fantastiska färger åt alla håll man såg. Snorklingen var lika bra som melonen till lunch var saftigt god!

En annan häftig utflykt var att göra en tur ut i öknen. Bland sand och berg levde beduiner med sina kameler. Vi fick lära oss lite om deras liv och Egyptens historia. Rida kameler, springa i sanddyner samt avsluta kvällen med att se på olika planeter i stjärnkikare.

Vi såg även EM-kvalmatchen Danmark-Sverige på en liten bar. Riktigt exotiskt med Arabisk kommentator och doften samt ljudet från vattenpipor. Ett par reseledare dök upp med målade ansikten och tillsammans hejade vi fram en svensk seger!!

Den nya delen av Hurghada är jättefin medans det känns lite mer äkta Egyptiskt i Sekkala och Down Town.
Massor av billig shopping, lite väl varmt bara när man ville hitta något, över 40 grader hela veckan....

Jag är jättenöjd med resan och kan lugna andra oroliga, Hurghada har både nya fina områden samt genuina gamla kvarter om man vill uppleva dessa.

Ha det gott och glad midsommar!!!!!!!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet