Stöd Ukraina

Fotobengts blogg

Lördag 23 Maj 2009

Jag älskar Tågresor.........

Mina flesta TÅGRESOR gjorde jag på 1940- och -50-talet. Sen blev det mest Bilresor och Flyg..
När Tåg-luffning var populärt på 1980-talet var jag för GAMMAL, sen fick jag inte TID.
Nu finns Inter Rail även för Seniorer, så jag planerar en Tågresa till sommaren. Jag vill så gärna se
de NYA EU-länderna som fanns bakom järnridån då jag reste som mest på 1960 och -70-talet.
Jag skulle GÄRNA vilja se: Kroatien,Slovenien,Ungern,Wien,Slovakien,Polen,och Tjeckien.
Kan någon ge mig tips om sevärdheter,FOTO-scenerier,Boende ( billigt ) MAT-upplevelser mm.
Dela med andra:    

Kommentarer
Magica säger:
Byn där Auschwitz-lägret ligger heter Oswiecim och ligger ca 5 mil från Krakkow. Vackra omgivningar runt lägret och att besöka lägret är förståss speciellt. Är man där ska man definitivt försöka hinna besöka det.
Postat 2009-05-27 12:42  Anmäl
Aquaholic säger:
Jag tror det finns organiserade turer till Auschwit, bör inte vara problematiskt ta sig dit.
Ser ut att stämma om järnväg till Dubrovnik. Har aldrig tänkt på det! Men vill man verkligen dit får man skarva med buss. Kanske får man även ta omvägen via Bosnien/Sarajevo med tåg för att komma så långt söderut som möjligt först.
Postat 2009-05-24 22:49  Anmäl
Fotobengt säger:
Vill gärna se Dubrovnim men dit går inga TÅG, så vitt jag kan se.
Auschwitz måste man se om man hittar dit, men det ligger väl nära Krakow
Postat 2009-05-24 21:11  Anmäl
Aquaholic säger:
Du och jag går i samma tankar! Men min dröm blir inte verklighet på bra länge...
Har luffat två gånger 1987 och 1991. Billigt boende är väl vandrarhem? Bed & breakfast och privata rumsuthyrningar, det är ganska vanligt i gamla öst.
För foto: postojina grottorna i Slovenien och Plitvicesjöarna i Kroatien. Även Krka, vattenfall! (Ej Krk , ön..)
För egen del vill jag besöka Auschwitz.
Postat 2009-05-24 00:10  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Veckans LIMERICK
10 år sedan
Veckans LIMERICK
10 år sedan
Veckans LIMERICK
10 år sedan
Damfotboll för första gången
11 år sedan
Välkommen Vackra VÅR 2011
13 år sedan