Stöd Ukraina

Gullnas blogg

Måndag 28 April 2008 - Irkutsk

Irkutsk 2008-04-28

Anländer Irkutsk på morgonen. Janet och jag utbyter mobilnummer och vi säger på återseende. De ska bo i familjeboende en natt innan de åker till byn Listvjanka vid Bajkal-sjön. Jag uppfattar mina instruktioner från svenska resebyrån som att jag ska direkt till Listvjanka, och jag vet att Anna och Maria tänkt likadant. Jag tar taxi till hotellet som ska ha mina biljetter (jag har vouchers), och får veta att mitt familjeboende är här i Irkutsk, några minuters gångväg från hotellet, och att mina biljetter finns där.

Lägenheten ligger i ett nergånget femvånings gammalt betonghus. Det luktar jordkällare i trapphuset. Det är smutsigt, dammigt. Alla ytor behöver ommålning. Lägenheten ligger längst upp. Mina farhågor om en bedrövlig lägenhet i ett gammalt hus besannas.

Den övre delen av trapphuset är avspärrad med låst gallergrind med ringklocka. Jag möts av Nadja. Det visar sig att bostaden är toppmodern. Allt är nytt, fräsch och snyggt. Två våningar. Helkaklade badrum. Två svenskor sover i ett rum. Nadja pekar. Anna och Maria tänker jag, men det visade sig vara Caroline och Malin, två andra svenska tjejer. De kom hit från Moskva igår. Anna och Maria bor här också, men har idag mycket tidigt åkt till Listvjanka.

Två nätter på tåget, utan dusch. Nu fräsch dusch och toalett. Obeskrivligt.

Det blåser. Det börjar snöa och det övergår i snöblandat regn när Caroline och Malin och jag går ut på stan. Jag tar tillfället att prova min nya goretex-jacka och jag kan inte klaga. Vi letar efter ett ställe som ska ha turistinformation och turer till Bajkal-sjön. Efter en lång promenad i ovädret genom stadens centrum och över leriga jordtrottoarer hittar vi företaget, men de är inte mycket till hjälp. Vi tar en fika i ett köpcentrum.

Vi lallar omkring lite och går till floden, Angara, förbi några kyrkor. Vi går in i en som är under konstruktion. De har byggställningar uppställda och på väggarna finns skisser av bibliska motiv som ska färgläggas.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Stockholm 2008-05-16
15 år sedan
Tallinn 2008-05-15
15 år sedan
Pirita 2008-05-14
15 år sedan
Narva - Tallin 2008-05-13
15 år sedan
Narva 2008-05-12
15 år sedan