Stöd Ukraina

Viators blogg

Fredag 22 Juni 2007

INGEN SILL PA MIDSOMMAR!

Jag har forsokt. Jag tom skrev till Abba:s kundtjanst och fragade efter aterforsaljare i Miami, men vad far jag for svar? "Kolla med IKEA".
Toppen. Narmsta IKEA ligger i Atlanta, det ar inte bara att svanga forbi dar och kopa ett par burkar. Sa det blir ingen sill den har midsommarn. Far byta nubben mot Mohitos och farskpotatisen mot french fries. Toppen.
Men vadret ar bra, 32 grader i skuggan.

Innan vi kom hit sa gick vi runt i en favella i Rio den sista dagen dar. for de som inte vet sa ar en favella typ ett slumomrade som tidigare var illegal bebyggelse av manniskor som soker sig till staden for att fa jobb.
I dag ar det en stor skillnad pa favella och favella. Vi var i den storsta som har sophamtning tre ganger par dag, banker och tom en McDonalds. Manniskorna ar jattestolta over att de bor just dar de bor. Pa var turist-tur (vi var 4 personer plus guide) fick vi ga in i ett hus och blev bjudna pa kaffe, vi traffade den brailianska mastaren i att jonglera med en fotboll (enligt honom sjalv), rekordet var att nicka en boll 45000 ggr i drygt sex timmar. Folk kom fram och pratade och jag kande mig mer trygg i granderna i favellan an nere i sjala Rio dit enligt elaka tungor innevanarna fran favellorna aker ner och ranar turisterna. For man vill ju inte rana folk i favellan sa att den far daligt rykte...

Vi sag aven Sambodromen dar karnivalen har sitt centrum och en sambaskola. Egentligen ar det ett sambalag, de har divisioner precis som i fotboll, ar man dalig ett ar sa kan man aka ner till en lagre division.

Planet fran Rio till Sao Paulo var lagom forsenat for att vi skulle missa planet till Miami. Som tur var gick nasta plan en timme senare sa det var ingen lang vantan. Forst var man lite irriterad over att fa aka uraldrig sliten B767 dar en av luckorna for syrgasmasken inte gick att stanga, istallet for den nya B777 med LCD-skarm pa varje plats. Men sedan insag vi att vi haft tur som fatt aka med, vi stod pa stand-by ett tag innan vi fick biljetterna pa den andra flygningen forsenad. Och vad spelar det for roll hur planet ser ut om man sover 6 av 8 timmar? :)

I dag har vi an sa lange i stort sett bara hunnit med att ga till tandlakaren och lappa ihop Helenes tand tillrackligt for att det ska halla tills vi kommer hem. Oj vad enkelt det ar att ga till tandlakaren i Sverige (eller Argentina for den delen), jag tror det var 6 papper som skulle skrivas pa. Vem hade kunnat anat att en tandlagning kan orsaka att man blir om i munnen eller att det kan bloda lite i munnen nar man lagar en tand? Nu har hon iaf skrivit pa att hon inser att blod kan forekomma i munnen vid besok hos tandlakaren...

Nu ska vi ga och lagga oss pa stranden och steka oss som sillar istallet for den som vi inte kan ata idag.

D&H
Dela med andra:    

Kommentarer
Gullsing säger:
Mireille skriver att de fick fira inomhus på grund av regn. Det behövde inte vi. Väderlekstjänsten hade utlovat cirka 40 m.m. regn på midsommarafton, men det kom inte en enda droppe på aftonen eller natten heller i Helsingborgstrakten. Men vi fick massor av olika sillar, för att göra dig avundsjuk ;-.

Det är mycket intressant att läsa din blogg.

Hälsningar "Gullsing".
Postat 2007-06-23 13:15  Anmäl
Mirreli säger:
Hej,

Vilken kul blogg att läsa! Även om ni blev utan sill och färskpotatis så kanske det är en tröst om jag skriver att det formligen har öst ner hela dagen så midsommar fick firas inomhus, fast då givetvis med färskpotatis :).
Postat 2007-06-22 21:18  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet