Stöd Ukraina

Khakis blogg

Torsdag 16 November 2006

Ingen lakrits i Las Vegas

Tjena!
De första veckorna här i USA har jag ägnat åt att provsmaka godis. Jag har testat choklad, isglass, gräddglass, kolor, karameller, lakritsremmar... det mesta.
Har du sett avsnittet av”Seinfeld” Elaine är på en bio när hon får veta att hennes pojkvän råkat hamnat på sjukhus. Innan hon åker dit köper hon godis och sen blir hennes pojkvän arg när han får veta att hon inte åkte direkt till honom.
Godiset hon snaskade på i tv-serien heter ”Jujyfruits” och äntligen har jag kunnat provsmaka det. Precis som på Elaines bio säljs det i jättelika tablettaskar. Godiset är format som frukter i olika färger och smakar ungefär som en utspädd variant av ”Gott och blandat” (fast utan lakritsen förstås).
Mycket av godiset här är samma som hemma: Snickers, chokladkakor, Mars. De där små geléäggen vi äter på påsk är populära hela året här och heter Jelly beans. Det blir lite för sött om man äter för många. I stället har jag fastnat för mini-godiset Skittles. Det är pyttesmå runda fruktkolor som är syrliga och är tryckta med små gulliga "s".
En annan av mina favoriter är Twizzlers. Ser ut precis som våra godisremmar och finns i hallon- och körsbärssmak. Den enda lakritsen här är de söta lakritsremmarna Red Vines.
Milk Duds är chokladgodis som smakar precis som en segare variant av Polly.
Det finns godis som jag måste varna för. Särskilt kolorna Hot Tamales som först smakar kanel och sen stark pepparsmak. Känns som att äta pepparkaksdeg som blandats med vitpeppar.
Akta dig också för Creamsoda. Det är en läsk som smakar som kolsyrad grädde. Chipsen Lemon ser ut precis som vanliga chips men smakar citroin.
Det mest svenska här är godiset Swedish Fish. Våra svenska syrliga fiskar finns knappt att köpa längre i Sverige men här går de att köpa överallt. Ett riktigt napp...
Hälsningar från Las Vegas

/micke
Dela med andra:    

Kommentarer
Memmie säger:
Jag förstår inte varför amerikanarna har så mycket godis som smakar kanel. Det är riktigt äckligt faktiskt...
Postat 2007-01-04 12:54  Anmäl
Yonas säger:
Att få slut på saltlakrits är ett vanligt problem när man är utomlands.. Det gäller att bunkra ordentligt innan man åker.. *s*
Postat 2006-11-18 21:05  Anmäl
Roy säger:
Hej! Låter som skrämmande godis.... Trygghetsökare som jag får väl hålla sig till medhavda Ahlgrens Bilar. Mums!
Postat 2006-11-17 13:24  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Fem måsten på Korsika
15 år sedan
Ingen lakrits i Las Vegas
17 år sedan