Stöd Ukraina

Bejjan888s blogg

Lördag 21 Mars 2015 - Innsbruck

Igls och Mutters

Copyright © Bejjan888™

Vaknade upp till ett gråmulet Innsbruck. Det sades bli kraftiga regnbyar idag, så paraplyet blev nedpackat i ryggsäcken inför dagens utflykter. Gick ner till frukosten vid 7-tiden och hängde upp ”stör ej”-skylten på dörrhandtaget, ifall städerskan skulle få för sig att städa tidigt idag med. Men när jag kom tillbaka från frukosten såg jag inte skymten av någon städpersonal över huvud taget. Packade i ordning ryggsäcken och gick iväg mot spårvagnen som gick mot Igls.
Längs vägen passerade jag en lokal marknad där bönder och vinodlare sålde sina produkter. Här var det bara tyska som gällde. Det gick inte att slänga in ett engelskt ord när man inte kom på vad det hette på tyska. Men jag lyckades ändå förhandla till mig en flaska Chardonnay för €6.

Scenic Tram Route 6, eller Mittelgebirgsbahn Tram 6, är spårvagnen som tar en upp till byn Igls på 870 meters höjd. Jag tog mig till Bergisel i utkanten av Innsbruck och gick på spårvagnen. Det tog cirka 25 minuter för spårvagnen att snirkla sig uppför berget till Igls Bahnhof. Även fast vädret vad grått och mulet var utsikten – som namnet Scenic Route antyder – helt fantastisk. Det var lördag och byn verkade inte riktigt ha vaknat eller så var det helt enkelt för att det var mitt emellan skidsäsong och vandringssäsong – d.v.s. helt dött. Det var ju lite kyligt ute och gödslingen av åkrarna var i full gång, så jag stannade inte särskilt länge här i Igls.

Väl tillbaka i Bergisel var det inte särskilt långt till hållplatsen Westbahnhof, varifrån spårvagn STB (nr 1) avgick från och upp till Mutters. Byn Mutters ligger vid foten av Nockspitze Mountain på en höjd av 830 meter. Byn är en populär skidort under vintrarna och vandring under sommarhalvåret. Spårvagnen tog dryga 30 minuter att ta sig upp till Mutters och jag kan ju inte påstå att det var mer fart här än i Igls. Men återigen, det var ju i slutet av skidsäsongen och vandringssäsongen hade ju inte börjat ännu. Men hungrig som en varg, hittade jag en restaurang och beställde mat. Kan inte rekommendera stället, då hon som jobbade där var stressad och inte ett dugg gästvänlig. Så det blev ett riktigt bottenbetyg från mig. Så undvik Gasthof Lärchenwald! Tog STB tillbaka till Innsbruck igen och klev av i centrum denna gång. Gick direkt tillbaka till hotellet och packade ur vinflaskan. Ville ju inte släpa runt på den ute på stan. Lördag eftermiddag, och vad är bättre än lite shopping? Längs Maria Theresien Strasse finns många shoppinggallerior med mer eller mindre kända butiker som H&M, Peek & Cloppenburg, Lindt, Levi’s m.fl. Så en hel del shopping blev det. Inte för att det är särskilt mycket billigare än hemma i Sverige, men bara för att ;)

Åter på hotellrummet vilade jag en stund innan jag gick ut för en bit mat på kvällen. Jag hittade en mysig restaurang i gamla delen av Innsbruck och blev placerad vid samma bord som ett par amerikaner. De kom från Texas och paret var i Innsbruck då maken var på tjänsteresa. Frun var bara med för nöjets skull. Det var lätt och prata med dem, eller ja frun i alla fall. Maken satt och tittade mer i mobilen, eller ”arbetade” som han uttryckte sig, än deltog i samtalet vid bordet. Det kändes som om vi satt i timmar och pratade om allt och ingenting. Först när jag gick tillbaka till hotellet kände jag enstaka regndroppar som föll i mitt ansikte. Så det utlovade regnet blev några småstänk under kvällen. Helt ok. Slog på tv:n en stund på hotellrummet och halkade in på ett avsnitt med Family Guy – dubbat på tyska. Wow, det kändes så fel. Dels att man är så himla van vid originalrösterna, men också för att det var dubbat. Även The Simpsons eller ”Die Simpsons” som det hette på tyska, var dubbat.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Sjuk hemlängtan
48 veckor sedan
Åter till Dubrovnik
48 veckor sedan
En gråmulen dag
48 veckor sedan
Shkodër och Krujë
48 veckor sedan
Slapp dag... igen
48 veckor sedan