Stöd Ukraina

Teresitas blogg

Lördag 16 Oktober 2010 - Los Angeles
Resealbum: Vilda Västern

I love LA

Los Angeles är precis sa härligt som jag mins det. Lite disigt pa morgonen men klarare fram mot lunchtid, och lagom varmt.

Vi bor pa Beverly Boulevard, ganska precis mitt i. Hotellet är ett gammalt retro hotell fran 60-talet, Beverly Laurel Hotell. Det är en fyrkantigt byggnad med loftgangar, ganska likt manga andra amerikanska hotell och främst motell. Alla rum har entre och fönster ut mot en gullig pol av bla mosaik. Parkeringen är gratis och priset ligger strax under 100 dollar natten, rätt hyfsat för att vara i LA. Vi är nöjda trots att det är ganska lyhört. När sopbilen kommer varje morgon later det som en lastbil star inne i sovrummet. men det är ocksa sa jag minns det, Los Angeles är högljutt. Sirener hörs dygnet runt.

En bit bort ligger Farmers Market med ett stort utbud av restauranger och matvaror. Till skillnad fran södra Arizona och andra delar av USA präglas LA av en mer nyttig matkultur, och att vara vegetarian är absolut inget konstigt. Men vill man helst av allt äta hamburgare och smält ost ska man ej oroa sig, det finns runt närmaste hörn. Vid Farmers Market finns dock en fantastisk sak; Whole Foods market. Det är en mataffär, fast mycket bättre än alla andra. Organiskt, ekologiskt, närproducerat etc, och de har den största chark jag sett i hela mitt liv. Mums. Finns även pa andra ställen i USA.

Jag har inte provat Los Angeles lokaltrafik, jag är inte sa intresserad av att prova, men jag rekommenderar verkligen att ha bil. LA är en stor och platt stad, vill man se mer än en tiondel av stan är bil ett maste. Ta med vatten, GPS och lugnt psyke! Räkna med bilköer, langa avstand och enorma motorvägar. En sak som jag ända inte haller med om är att manga säger att man inte kan promenera i Los Angeles. Det fungerar helt utmärkt. Trottoarer finns, och övergangsställen. Vid manga tillfällen later vi bilen sta för att ga istället. Men det gäller att strategiskt planera vad man önskar se och göra. Vill man helst bada i havet ska man lämpligtvis inte bo i Downtown. Har man inte körkort kan man ju alltid ta taxi, aka buss som mexikanarna, eller kanske aka till ett annat resmal.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Barnmat i USA
13 år sedan
I love LA
13 år sedan
Oktoberfest
13 år sedan
Orange County
13 år sedan
Tombestone
13 år sedan