Stöd Ukraina

Hakanmags blogg

Torsdag 29 Juli 2010 - Lidköping
Resealbum: Peking

Hemma igen.

Tja, då sitter man åter vid köksbordet och försöker att sammanställa resan, foton och alla intryck som man fått på resan till Kinas huvudstad Peking och det är med funderingar man tittar på alla kort osv.

Det har varit en spännande resa med en del ny upptäckta erfarenheter som jag skall försöka stapla upp lite.

1. Det finns otroligt många kineser! När man är i Peking så är den största turist samlingen Kinas egna folk. Massor av turistande Kineser som skall uppleva Himmelska fridens torg, förbjudna staden, sommarpalatset, Silk market osv.

2. Shopping, det finns hur mycket som helst att köpa i Kina. Allt från plagiat som är billigt till våra mest exlusiva varor. Gucci, Prada, Ferarri bilar mm som håller samma prisklass som hos oss. Här finns HM, Vera Moda, Jack and Jones, ja alla de butiker som vi är vana vid då vi besöker ett köpcentra i Sverige. Priserna är i princip samma där som här.

3. Maten. Helt otrolig till sådant som jag har lite svårt för ex scorpion och orm mm. Den Kinesiska maten är mycket god. Soppor, kyckling ja de mesta. Provade på Peking anka oxå och den var faktiskt riktigt god men då gick en måltid på 180 skr för 2 annars var maten väldigt billig om man gick dit där de vanliga kineserna själva gick och åt.

4. Öl kan de oxå göra. Den godaste sorten var JinYang Bear och kostade allt från 5 YNG till 30 beroende på vart man köpte den. På en vanlig restaurang kostade den ca 20 YNG och det blir i princip samma i svenska kronor, billigast i snabbköpet runt hörnet.

5. Alla sevärdheter. Det finns hur mycket gamla sevärdeheter som helst. De jag nämnt ovan samt alla fina parker där kineserna tar igen sig, motionerar eller helt enkelt bara träffas. Kul att se när gubbar och gummor håller på med sin dans till musik från en bandspelare osv.

6. Luften, Pekings luftförorening är inte att leka med. Efter 8 dagar i konstant dis och smogg så kändes det underbart att kliva ut på Landvetters flygplats och göra ett djupt andetag.

7. Trafiken. Blev rekommenderad att åka mycket taxi och det gjorde vi inte! För det första så är det billigt men va spelar det för roll när man får lägga kanske en timme i bilköer för att komma några kilometer? Nä, tunnelbanan är fantastiskt lätt att åka samt att det täcker i princip nästan hela Peking samt att det kostar ca 2 kronor vart man åker. Vi har åkt massor av tunnelbana och inte åkt fel en enda gång. Huvudsaken är att skaffa en bra karta redan från början med sevärdheter och tunnelbanespåren inritad så är det busenkelt.

8. Pekings internationella flygplats. Hur stor som helst. Läste en jämförelse och det är att ta London Heatrows alla terminaler och slå ihop det till en byggnad och då får man Terminal 3 på Pekings internationella flygplats. Imponerande.

9. Tiden. Vi hade 8 dagar i Peking. Lite mycket. Skulle jag rekommendera någon att göra samma resa så hade jag sagt att 5-6 dagar räcker.

Nu skall jag på jakt efter nästa resa.

Tills dess.
Res väl!
Dela med andra:    

Kommentarer
Berglund66 säger:
Mycket lasvard reseskildring!
Jag planerar en tripp till Mongoliet o Kina i host o det har var flera bra tips jag tanker ta med mig. Tunnelbanan t.ex. Har jag nastan inte tankt pa ens....
Tankte en vecka i Peking o enligt dig verkar ju det vara tillrackligt med tid.
Tack igen/Berglund
Postat 2012-02-06 19:25  Anmäl
Susdahl säger:
Hej Hawk! Verkar ha varit en härlig resa, gamla sevärdheter, turistgrejor blandat med spontana promenader, kryddat med lite shoping o mat. Det är ju precis som en resa ska vara!!
Postat 2010-08-16 13:02  Anmäl
Mjorumm säger:
Jag kan instämma i Gullsings kommentar att enbart sett Kina och Peking på TV
Lättsam och bra skildring som är lätt att sätta sig in i
Postat 2010-07-29 19:30  Anmäl
Gullsing säger:
Tack för denna upplysande resskildring. Jag har aldrig varit närmare Kina och Peking än framför TV apparaten. Dina upplevelser och din skildring av dom är mycket upplysande.

Gilla
Postat 2010-07-29 19:12  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Nu är det nära!
6 år sedan
Hemma
9 år sedan
Jimbaran
9 år sedan
Kuta
9 år sedan
Ubud
9 år sedan