Stöd Ukraina

368577s blogg

Söndag 16 September 2007

Härliga Härjedalen

Äntligen kom veckan som vi längtat fram till. En vecka i de härliga Härjedalsfjällen. Vi inkvarterade oss på Skarvruets Fjällhotell, som ligger mellan Funäsdalen och Tänndalen. Våran plan var att vandra i fem dagar till olika delar av omkringliggande fjällvärld, samt göra en avstickare till Röros i Norge.
Vädret var kanske inte av det bästa man kunde önska sig, lite regnigt och blåsigt med ibland temperaturer ner till nollpunkten. Men med rätt klädsel och ett glatt humör, så tog vi oss an det ena fjället efter det andra. Mycket kaffe och smörgåsar gick det åt på varje tur. Sent på eftermiddagarna åter till hotellet för bastubad och en god middag. Gissa om vi var trötta på kvällarna, sov för det mesta redan kl. 21.00. Mycket sömn var stärkande för våra gamla kroppar, så vi kunde orka med morgondagens turer.
Här kommer lite bilder från vår fjällvecka i Härjedalen.
Vilopaus vid Malmbäckstugan nedanför Lill-Skarven.
Rast på fjället. På väg upp till Lill-Skarven 1.224 m.ö.h.
Nödvändigt behov, medan jag studerar utsikten.
Kollar på en renflock nere i dalgången nedanför Mittåkläppen
Detta är lugnet efter stormen. Uppe på Kariknallarna blåste det upp till 26 m/sek.
Fjällvandrarfötter. Inga blåsor på min hustrus fötter efter fem dagsturer på fjällen. " PS " Hon sov när jag tog bilden.
Över sankmarker gällde det att balansera på halkiga spångar

Vilodagen blev en tur till Röros i Norge. Hela fjällveckan blev mycket lyckad.
Dela med andra:    

Kommentarer
Legusta säger:
Fjällen är fint jag gillar mest genvägen mellan Tännforsen (Åre) och väg 322 till Steinkjer, jag har åkt denna sträckan otroligt mycket varannan månad i över 2 år när jag var uppe och arbetate uppe intill Brønnøysund i nordland fylke.
Postat 2007-09-21 19:48  Anmäl
Bittan säger:
Ni verkar ha haft det fint på er resa. Beundrar er för att ni är så duktiga och har en sån ork :-) .Trevlig läsning var det iallafall.
Ha det så bra
// Hälsningar Birgitta
Postat 2007-09-21 17:47  Anmäl
Banphe säger:
Lisa för själen!
Postat 2007-09-19 15:03  Anmäl
Angie72 säger:
Min sambos familj har stuga utanför Gäddede i Övre Jämtland o där är det också underbart att vandra.
Postat 2007-09-18 14:32  Anmäl
Laplander säger:
Vad kul att ni fick en lyckad fjällresa trots det halvtaskiga vädret,
men å andra sidan så blir de flesta tripper lyckade om man tar med ett glatt humör och trevligt sällskap och omgivningarna är ju vackra oavsett vädret även om det är lättare att njuta av det i fint väder.

tack för ett fint blogginlägg.mvh. Bosse
Postat 2007-09-18 12:34  Anmäl
Crista säger:
Blir mer och mer sugen på att göra en sådan resa. Om jag fattat rätt bodde ni på samma ställe och tog dagsturer??
Postat 2007-09-17 19:08  Anmäl
Lotz säger:
Vad kul att ni gör så olika typer av resor! Det är verkligen ytterligheter! Från solsemester i Tunisien till vandring i svenska fjällvärlden! Kul!
Postat 2007-09-17 08:42  Anmäl
Tj säger:
Verkade vara en lyckad tripp....tycker själv sådana turer är roliga.
Försöker komma iväg en gång om året själv till de svenska fjällen.
Ha de gott
//Tobbe
Postat 2007-09-16 20:37  Anmäl
Gullsing säger:
Åh, så vackert det är i Härjedalen. Jag, som aldrig varit längre norrut än i Edsbyn.

Hälsningar "Gullsing"
Postat 2007-09-16 20:05  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Vårens första resa
14 år sedan
Guldbröllopsresa
15 år sedan
Tunisien väntar på oss i dag.
15 år sedan
Åter till Thailand
16 år sedan
Kambodja
16 år sedan

Senaste bildkommentarerna

Ingridhell
Ingridhell säger om 368577s bild "Studerar utsikten":
Bra ställe att slå en drill=)
20 februari 2008 20:31
Roy
Roy säger om 368577s bild "Rast på fjället":
Härlig tid på fjället, eller hur? Och inte mycket mygg heller...
21 september 2007 16:35
Emmsan
Emmsan säger om 368577s bild "Blött":
Regn... blåsigt... fina färger (dock)... tja ser ut som en typisk svensk höst :D
17 september 2007 09:07