Stöd Ukraina

Lengans blogg

Tisdag 6 September 2011 - San Marino

Härliga dagar i San Marino & Rimini

Vilken resa och upplevelse det här blev! Vi var 16 personer som skulle ta oss ner till Rimini och sedan se på Sveriges EM-kvalmatch i fotboll i Republiken San Marino. Men dagen före avresan så upptäckte Kimmo att det var risk för att flyget skulle ställas i p.g.a. strejk i Italien. Strejken skulle bara pågå några timmar under tisdagen med start klockan 10 och vi skulle landa 10.15 i Rimini. Efter en snabbkoll på internet så trodde jag att det var allvar och sa åt Kimmo att börja kolla alternativa flyg direkt, ifall att... När jag kom hem från jobbet så satte även jag mig vid datorn och började leta efter andra sätt att ta sig ner, vi ville ju se matchen!
Det fanns inte så många andra flyg att välja på, ett flyg gick till Rom samma kväll och ett skulle landa i
Bergamo fem minuter innan strejkens start på tisdagen. Efter flera timmars väntan framför datorn så kom
beskedet, vårat flyg var inställt. Jag ringde Kimmo direkt och sa att nu tar vi Bergamo! Och han var självklart
med på noterna så vi bokade direkt och efter ett tag så hade 14 av de 16 resenärerna nya bokningar.
Vi kom iväg och hade några gulddagar med trevligt folk, vin, fotboll, sol, bad och beachparty.

Dagbok:

6/9:
Uppstigning 03.10, härligt! Efter några timmar samlades hela gänget på Skavstas flygplats och Göran drog
fram resans första tävling, ett stryktips med dagens kval-matcher. Vi såg inte så många andra supportrar så det var nog många som missade matchen på grund av det inställda flyget istället för att boka om som vi gorde.

Framme i Bergamo så hyrde vi tre bilar för att ta oss de ca 35 milen ner till Rimini vid Adriatiska havet.
Jag åkte i `Rosébussen` med Petri som chaufför och Kimmo som kartläsare. Efter snabblunch vid Gardasjön så trummade vi ner till hotellet Holiday Inn och var på plats strax efter kl 15. Vi var sugna på att komma iväg till San Marino och Camp Swedens förfest så vi kollade var de andra bilarna var... De befann sig två timmar från Rimini... Obegripligt men Göran hade väl tagit med sig grabbarna på sightseeing deluxe antog vi.
Vi hade förbokat en buss för att ta oss upp i bergen till San Marino så vi gjorde en deal med chaffisen att han skulle skjutsa upp oss som var på plats och sedan åka tillbaka och hämta resten av gänget. Det gick bra och vi anslöt till festen högst uppe i San Marino på Piazza di Liberta. Utsikten därifrån var grym och vi var så otroligt nöjda att vi lyckats komma på plats efter allt strul. Se bilderna i albumet längre ner på sidan.
Vi köpte några flaskor vin, njöt av utsikten och sjöng med de hundratals Svenskarna som var på plats.

Ett par timmar senare gick hela supporterskaran ner genom gränderna till väntande bussar som skulle ta oss till arenan i Serravalle. Våra saknade kamrater var på plats och väntade med våran buss och det blev en rolig resa ner till arenan, nu var det full fart på gänget.
Arenan tog 7000 åskådare men av San Marinos 29 000 innevånare såg man inte till så många.
Hela långsidan fylldes av svenska fans och den officiella publiksiffran var 2946 personer.
Första halvlek var verkligen ett sömnpiller... 0-0 och Svenska laget hade väldigt svårt med skärpan.
I andra halvlek satt vi och våndades över ett fiasko ända tills 64e minuten då Källström gjorde 1-0. Chippen
gjorde 2-0 och sedan rullade det äntligen på. Olsson, Hysén och Chippen ökade på till 5-0 och vi var väl
ändå lite nöjda.
Bussen tog oss tillbaka ner till Rimini där det blev en lugn efterfest bland rosförsäljare och övervintrande
strandraggare från 70-talet.

7/9:
Beachdag. Vi gick ner till Riminis 20 km långa sandstrand och skrattade då allt såg ut som om tiden stått stilla sedan 1975. Jag har ju varit på en hel del charterställen men jag har nog aldrig sett så många solstolar! Solstollar fanns det också. Vi hittade på gänget och det dröjde inte länge innan de första smög iväg till närmaste affär och handlade öl. Adriatiska havet svalkade lika bra som skumpan och festen var igång. Göran halade fram nästa tävling som innebar att vi skulle gissa varandras ålder. Det blev en hel del skratt då den ena gissningen var värre än den andra. Jag och Petri var bl.a. 48 år och Kimmo 49, tack för kaffet. Beachpartyt övergick till poolparty vilket gladde badvakten som förmodligen inte haft något att göra eller titta på under hela dagen.

Avslutningsmiddagen innehöll även Görans sista tävling, frågesport om San Marino. Kimmo blev totalvinnare men hamnade ändå på minuspoäng efter alla förolämpningar mot domaren :) Man kan väl säga att gänget var lite trötta efter middagen och en lång dag så det blev lite lugnt mingel i byn. Två nya Abslolutflaskor till min samling blev kvällens fynd innan jag stupade i säng.

8/9:
Väldigt nöjda med resan checkade vi ut och for hem till Sverige där en av bilarna självklart körde fel på
vägen hem :)
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet