Stöd Ukraina

Gsouls blogg

Onsdag 8 November 2006 - Vangviang

Gummiring i floden....

Jag lämnade Hanoi på ett lite märkligt sätt. En liten minibuss hämtade mig och några till som skulle till busstationen. Den lilla bussen kör först 20 min norrut, där fanns bussen som skulle ta folk till södra Vietnam. Jag skulle alltså till Laos så istället för en väntande buss fann jag en väntade kille i 17-årsåldern på en moppe. En trimmad visade det sig.
Han tog min feta ryggsäck mellan sig och styret, jag satt bakpå. Sen bar det iväg i en jävla fart. Han ville förmodligen visa västerlänningen vilket bra jobb han gjort med att trimma moppen och jag kan säga att jag blev imponerad...eller skräckslagen.
Av någon anledning gick min buss från södra Hanoi så vi åker hela vägen tillbaka och fortsätter ut ur stan åt andra hållet.
Under vår ca 40 min långa färd hann vi med att få ett ordentligt ställ då killen tvärnitade i ca 70 km/h för en buss som bara körde ut i en korsning och killen envisades med att svara i sin mobil medans han kryssade fort genom trafiken.

Jag överlevde den resan och kom fram till en full buss som bara väntade på mig. Längst bak i bussen ser jag några västerlänningar, det är tydligen västerlänningarnas plats därbak tillsammans med allt baggage. Tack för den.
Nu börjar alltså en 22-timmarsfärd där jag sitter längst bak med ett helt upprätt ryggstöd (för att de har packat väskor bakom mig) och benen utsträckta framåt men uppåt på allt baggage som täcker golvet. Jag sitter alltså som ett jävla V och förväntas sitta där nöjd i 22 timmar?

Jag har hört så många skräckhistorier om bussen mellan Angkor Wat och Thailand och eftersom jag nu leeeeed på denna buss har jag nu bestämt mig för att flyga mellan Pnomh Penh och Bangkok för 25 USD med AirAsia. Ingen mer buss alltså om det finns andra färdmedel (åsna inkluderat).

Anländer efter lite tjafs till Vientiane som är Laos huvudstad med ca 200 000 Laosianer. Att komma hit från Hanoi är nog ungefär som att bli döv (fast lycklig). I Hanoi var det ett konstant tutande från den galna trafiken och här är det preis tvärtom. Ingen som tutar, ingen som hetsar. Kanske var det denna omställning som gjorde mig yr för jag kan svära på att jag såg Leif Silbersky sitta bakpå en Tuk-Tuk.

Vientiane har i mina ögon inte mycket att erbjuda förutom Scandinavian bakery som hade god frukost och massa trevliga bakelser som hemma :)
Däremot har de en ansenlig mängd sjyssta bilar. Laos ska ju vara fattigt men här åker man Merca, Toyota Landcruisers, feta Nissan-Jeepar och faktiskt såg jag en sjysst Ferrari häromdagen. Har även spottat några Volvos varav en var en 240 kombi från tidigt 80-tal med hör och häpna, RATTMUFF !!!
Här stannade jag bara en natt och sen for jag tillsammans med 2 danskar som jag träffade på "Bussen som Gud glömde" vidare till Vang Vieng, backpackerparadiset som det kallas.

Om Vientiane var laidback så vet jag inte vad man kan kalla Vang Vieng. En liten håla på ca 25 000 små människor. Restaurangerna i stan har i det flesta fall såna asiatiska låga bord så att man kan ligga ner och käka och givetvis kolla på Vänner som går på repeat på TV:n.
Det fanns även en Simpsons-restaurang men ingen South Park. Alla ställen har en vanlig meny och en "Happy"-meny. På Happymenyn finns bla spacecake, opium-te, mushroom-shake och nu förstod jag varför man kan ligga ner och slökolla på TV överallt.
Stan är alltså ett slackertillhåll trots att de försöker få det till action med klättring, grottor och kajaker.

Jag hade dragit på mig en förkylning i samband med Trance-träningen i Hanoi och jag tänkte kurera mig med vila i Vang Vieng. Jag gick omkring med min whiskeyröst i 3 dagar och gjorde ingenting förutom att få massage varje dag (30kr/tim, bara att passa på) tills jag fick nog och bestämde mig för att prova på den fantastiska tubingen nerför floden som alla snackade om.

Tubing innebär att man hyr en stor gummiring, åker några km uppför floden med Tuk-Tuk och sen sätter sig i floden och åker nerströms. Det är en flod men det går knappt framåt och den är ibland så grund att man kan bryta arslet om man ej är vaksam.. Därför har de lägligt nog öppnat ett antal barer utmed som serverar BeerLao och Buckets och massa bra musik såsom Scatman och 2 Unlimited.
En bucket är i praktiken en liten plasthink som innehåller en flaska Whiskey, några Thailändska Red Bull och lite cola. Allt för ca 25 kr.

För att göra det lite roligare för alla berusade människor med mycket mod har man även byggt plattformar på ca 7-8 m höjd i träd utmed floden där turister gärna får kasta sig ut i en sving och försöka överträffa varandra i misslyckade volter (allt på eget ansvar givetvis). Ett magplask drar mer applåder än ett perfekt dyk.

På vägen upp träffade jag på Gustaf och Viktor som jag hängde med resten av veckan och vi "tubade" 4 dagar helt enkelt för att det inte finns så mycket annat att göra.
Jag har en tanke på att ta med mig denna ide och plantera den i tex Dalälven. Måste bara klara ut några saker med Socialstyrelsen först.

En dag tänkte vi att vi gör nåt annat så vi hyrde ett par cyklar och cyklade iväg för att spana in några grottor. Vi låg mest vid en helt fantastisk lagun (ironi) men på vägen tillbaka tog vi oss in i en grotta som låg mitt ute i djungeln och som jag hade besökt några dagar tidigare. Den gången lade jag mitt liv i 2 st 10-åriga killars händer som visade mig igenom.

Denna gång var vi lite sena, guiderna hade slutat för dagen så Gustaf lade sitt liv i mina händer. Vi hade faktiskt en ficklampa och en tändare i reserv...jätteklokt.
Jag mindes ungefär hur man skulle gå i grottan men det fanns även pilar på de flesta ställen som guidade.
Det tar ca 25 min att ta sig igenom och det här är lätt den bästa grotta jag varit i även om det inte är den största. Det är däremot den mest trånga av alla då vi fick krypa och kräla och pressa oss igenom passager. Alltid med tanken "vad händer om det blir jordbävning?" i huvudet.
Roligt var det i alla fall och när vi kom ut hade det börjat skymma och killen som klippte biljetter hade gått hem. Ingen hade alltså saknat oss om vi hade gått vilse därinne, det känns tryggt....

Sista dagarna träffade vi på ett gäng galna norrmän (Tore, Ketil och Andre = Gaus, Roms og Brumund Dal) och jag fick än en gång njuta av detta fantastiska språk och dessa roliga människor. Jag skulle dö av magkramp om jag bodde för länge i Norge.

Efter en vecka i Vang Vieng kände jag att det inte fanns mer att se så jag sade adjö till stan och begav mig tillbaka till Vientiane för att fixa mig en resa söderut ner mot förmodligen Kambodja. Har nu varit en natt i Vientiane, kollat in den lokala nattklubben som spelade alldeles för mycket hiphop och förmodligen HELA Crazy Frog-albumet och allt detta mixat av en DJ som tyckte det var helt ok att gå från HipHop till Techno till Ballad och tillbaka till Techno. Inga bpm-skillnader är för stora för Laos.

Har redan fått nog och tar därför bussen (inga alternativ ges) ner mot Pakse ikväll...

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gustav (gustavaulin@hotmail.com) kommenterade lördag 25 november 2006
kostas! jag och vik ar i bankok nu. det blir nog lite new cetury senare. hehe. fast jag kan inte tanska mej att det slar namlaodisco. du stavade forresten mitt namn fel. hehe. hors snart.

Yoyye (yoyye_@hotmail.com) kommenterade tisdag 21 november 2006
Jag tar en Happy Pancake tack. =)

t
Lucifer (whissy242@hotmail.com) kommenterade tisdag 21 november 2006
"Från: Syster
2006-11-13 22:13
Din "konst" har kommit! Köpte du den efter ett pass på klubben??Dess budskap verkade lite väl djupt för att vara din stil..."... HEHEHEHEHEHEHEHEHEHEHEHEHEHE nu såg jag det här; vill se både konsten och träffa din syster =P

Samira (hannasamira@hotmail.com) kommenterade söndag 19 november 2006
Ja!!!!!!!!!!!!! Pls kom om du kan!! Ring arbetsförmedlinegn o säg att du tar lite mer semetser och försöker söka jobb utomlands!!! Du kan ju åka dit och bo hos Miguel så kommer jag den 7 dec!! Det sägs att nyår i Sydney är något helt otroligt och att de bästa fyrverkerierna finns där!!! MI CASA TU CASA!! Miguel skulle bli jätteglad!! Särskilt om någon gillar att prova vatten sporter eller anna sport..ha..ha..ha..!!

Kung Konstantin kommenterade söndag 19 november 2006
Bobblevest...HAHAHAHAHHAHAHAH
Faan vad jag gillar Norge mer och mer!!! Blåvitt på väggarna? Du vill alltsa måla grekiska flaggan i hela rummet? Guud vad snällt av dig, tack !!! :) Bara den matchar 42-tummaren på väggen och Dali-högtalarna till Nad-stereon som vi kom överens om :) Saknar dig oxå vet du !!

Samira, Bondi beach säger du? Hmmm...kanske ska ta BA söderut från BKK istället? Stanna där ett tag så att jag hinner besöka. Jag hann ju inte komma till Madrid innan du smet :)

Samira (hannasamira@hotmail.com) kommenterade söndag 19 november 2006
The king!!!

Otrolig bra berättelser ur ditt "vardagsliv" vill inte sluta läsa...!!! Vill inte att din resa ska ta slut!! När återvänder du?
Äntligen har jag fått mitt visum till Australien!!!!!!! Mycket jobb och papper och lite intervjuer, men australienarna tror på och det gör det rätt i!! Åker den 7 dec till Sydney och Miguel har hyrt lägenhet med 2 sovrum på Bondi Beach!! Så nu vet du att du har ett rum som väntar på dina äventyr, med surfing etc..:) Stor kram vännen!!

Maria (mariathunder@gmail.com) kommenterade söndag 19 november 2006
Hey kära vän.
Du lever minsann livet du, gillade dina bilder från Laos äntligen fick vi se lite av dig :o) allt är bra här hemma i Norge och JA man garvar ihjäl sig här pga språket: känn på denna - bobblevest = dunjacka.
By the way, vi var och tittade på sommarstugan förra helgen och den blir helt FANTASTISK. Är det ok med lite marina blå vit randiga tapeter till ditt rum?
Saknar dig min älskade vän, skriv snart igen.
Puss puss..
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet