Stöd Ukraina

Lindaloos blogg

Tisdag 30 April 2013 - Kenya

Från Kenya till Sydafrika med Rosa bussarna

Att åka på en resa i Afrika har varit något utav det mest lärorikaste resor jag har gjort. Även fast att endel bussdagar var långa och att man ibland kände som att man missade endel så tycker jag ändå min uppfattning om Afrika har ändrats en hel del.
När jag kom och tänka på det så visste jag faktist ingenting om denna kontinent och dess historia innan min resa hit.

Några höjdpunkter på resan:

Kryddön Zanzibar var det paradiset man hade förväntat sig. Där fanns allt för den som kanske vill ha lite mer sol och bad semester. Vi bodde först några dagar på den norra sidan med havet utanför fönstret och resturanger längst med stranden. Vårt andra stopp var i Stonetown där man kunde gå vilse bland de små affärerna i de trånga gränderna och lära sig mer om slavhandeln som tog plats där för inte så länge sedan.

Min favorit plats var Malawi där vi besökte Chitimba och Kandi Beach. Landet består av gröntäckta berg och den turkosa Malawisjön som tar upp 20 procent utav landets yta. Människorna var mycket vänliga och mycket duktiga på sina träkonstverk så som den berömda Malawistolen :)
Här satt vi på kvällen runt en lägereld på stranden med några lokalbor och lyssnade på Bongotrummans rytm.

Man kan ju såklart inte hinna se allt när man åker genom hela 8 länder på 2 månader. Så jag kan inte direkt ge någon uppfattning om Zambia och Zimbabwe som länder men vi stannade ju på gränsen i några dagar vid det berömda Victoria fallen. Här slängde jag mig ut för den 111 meter höga broooon! Jag hade det som mål på resan men tro mig när jag säger att jag allvarligt funderade på att skita i det. Men tillslut gjorde jag det!
Bungyjump - CHECK!

Kapstaden i Sydafrika var över förväntan. Jag som inte är en storstadstjej tyckte ändå väldigt mycket om denna stad. Det fanns mycket att göra och mycket att se och lära sig. Jag hade lätt kunnat stanna där i några extra dagar utöver de 4 dagar som vi hade där.

Nackdelar på resan:
Det blir lite uppstyrt. Jag som har rest själv och är van vid att kunna ta dagen som den kom och göra vad man ville hade lite svårt med att Gå upp tidigt, nu ska du äta, skita, pissa, nu ska du köpa nått att dricka... typ så om ni förstår vad jag menar.

Fördelar på resan:
Att resa i Afrika som Backpacker är nog ingen lätt match. Så jag skulle ändå rekomendera att åka på en förutbestämd rutt. Rosa bussarna är också väldigt Laid back, om man är rädd för lite skit i hörnet är detta inget för dig. Man får otroligt många vänner! Har roligt och skrattar jämt och får uppleva saker och ställen man kanske aldrig hade hittat själv.

Tack för mig
Dela med andra:    

Kommentarer
Ziesta säger:
Intressant att ta del av din resa! :-) Jag hoppas på att också resa med Rosa bussarna någon gång i framtiden..
Postat 2013-05-30 16:40  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet