Stöd Ukraina

Hakanmags blogg

Söndag 3 Oktober 2010 - Lahore
Resealbum: Pakistan

Första dagen i Pakistan

Vad man kan sova gott. Vaknade till klockan efter 5 timmrar sömn. Vi skulle träffas klockan 10 nere i hotellet för att äta frukost och så allt väl. 9.00 räcker det ju att gå upp då men så va de ju att jag har ställt min klocka en timme fel, var fortfarande kvar i Abu Dabi, så när klockan var 9.45 ringde det på telefon och de andra undrade var jag var. Hmmm, skall bara ducha först säger ja men de tyckte att jag skulle rucha på lite och förklarade att klockan ÄR 10.45. Shit, komma för sent första dagen är väl ingen höjdare men det visade sig vara lungt, nu är vi i Pakistan och där tar man de lungt, väldigt lungt.
Vi har i alla fall varit på¨Gujarat center, ett gymnasium samt platsen där alla yrkesutbildningar styrs ifrån i hela Punjab. Vi har även varit hemma och hälsat på Ministern som har hand om all utbildning och sitter direkt under Primierministern.
Sägas kan att det är en enorm herarki och alla vet sin plats i samhället. De som vi träffats idag har mycket att säga til om.
Vårt projekt blir nu att observera, diskutera och skriva en rapport på vad behöver skolan göra för att öka kvaliten i skolan, öka standarden, uppgradera lärarna i ny teknologi osv.
Jag skall vara på en Basic Engineering school i 4 dagar och studera elever och lärare. Intervjua lärare, elever osv.
Kan berätta om när vi kom til flygplatsen inatt. Något trött skulle jag passera tullen, man hade ju handlat en flaska i Adu Dabi för magen och man skulle behöva något starkt. Trot eller ej men den fick jag lämna ifrån mig och får inte den förran jag lämnar landet. Det är ju Muslimt och det är förbjudet att ta in alkohol. Hmmm så gick de med de.
Kan ju inte klaga i alla fall för vi bor på ett 5 stjärnigt hotell, det bästa i Lahore, och man kan ju lugnt säga att de är bevakat.
Det står militärer över allt. De har stora bössor oxå. Skulle inte vilja komma i gräl med dom. Det finns även mycket militärer ute i stan. När vi åkte till "min" skola så var det en demonstration mot en händelse som varit stor i USA om en tjej från Pakistan som blivit fängslad i USA för en grejj hon gjort. Det kändes lite olustigt för många militärer och arga demonstranter och så vi med bilen mitt i. Nu kom vi ifrån detta men man fick lite funderingar.
Är nu tillbaka på hotellet och skall skriva lite på rapporten och vänta på de andra som hade lite längre till deras skola. 2 timmar enkel resa så nu finns de tid till lite softande.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Nu är det nära!
6 år sedan
Hemma
9 år sedan
Jimbaran
9 år sedan
Kuta
9 år sedan
Ubud
9 år sedan