Stöd Ukraina

Bejjan888s blogg

Måndag 7 November 2016 - Lissabon

Först till Lissabon…

Copyright © Bejjan888™

Så var det dags för ännu en resa och jag måste säga att det har sina fördelar att resa utomlands nu eftersom november kan vara så otroligt mörk, kall och ruskig här i Sverige.

Vaknade upp till ett ymnigt snöande och cirka 1 dm nysnö på marken vilket är ovanligt såhär års, men det blev genast mycket ljusare ute. Tog fram resväskorna och började packa. När jag ätit frukost och packat klart väskorna så snöade det fortfarande. Funderade en stund över om jag skulle ta på mig mina vinterskor… men hur skulle det se ut? Ha ha, komma ner till Azorerna med vinterskor? Nej, då skulle man ju svettas ihjäl. Så jag beslutade mig för att ha vinterskorna till dess att jag parkerat bilen vid Arlanda, lämna vinterskorna i bilen och byta till lite mer sommarskor. Pulsade iväg med mina väskor genom snön till bilen. Hmm, jo just det. Bilen behövde skottas fram också. Eftersom jag numera bara har 30 minuter med bil till Stockholm-Arlanda Flygplats, kanske ni funderar över varför jag inte tog tåget. Tyvärr går det inte att lita på tåget längre, i alla fall inte om man har ett flyg att passa. Varje dag rapporteras det om tågförseningar via radion och allt som oftast är tågen till/från Arlanda drabbade. Och speciellt nu med 1 dm nysnö så lär det ju bli ett himla kaos.

Så med gott mod och gott om tid körde jag iväg med bilen. Men hann inte många meter innan en trafikrapport avbröt med information om flera avåkningar nära Knivsta på E4:an, d.v.s. på min väg till Arlanda. Jaha ja, men det var väl min vanliga otur. Alltid ska det vara någonting! Och mycket riktigt, två bilar som kört in i räcket och en firmabil som låg uppochner i diket, alla inom loppet av ett par kilometer. Men jag hade tur eftersom polisen inte hunnit spärrat av E4:an ännu, då man fortfarande väntade på bärgningsbilar. Väl framme på långtidsparkeringen på Arlanda lämnade jag vinterskorna i bilen, tog med mig mina väskor och åkte med transferbussen in till Arlanda och Terminal 5. Smidigt och enkelt hade jag redan checkat in online och antog därför också att man kunde printa ut en bagagetagg i TAP’s incheckningsautomater och sedan lämna väskan vid baggage drop (man hade till och med en separat kö för enbart baggage drop). Nej, nej. Varför göra det så enkelt? Man fick nu köa till disken och personalen måste ändå med hjälp av pass/boardingkort ta fram passagerarens uppgifter och sedan printa ut en bagagetagg. Så säg mig, vad har man vunnit i tid då? Tiden det tar att printa ut ett boardingkort? Alltså, vitsen med baggage drop (om man ändå har en separat kö för detta) är väl ändå att passageraren själv ska kunna printa ut en bagagetagg i en automat för att sedan lämna väskan vid baggage drop? Eller tänker jag fel?

Tog mig genom säkerhetskontrollen och köpte en Caesarsallad Wrap, 83 SEK skulle de ha för den. Hutlöst! Planet dök upp en kvart försenat och gjorde givetvis att min flight blev sen därefter. Men, men. Inget man kan göra åt det. Och snön fortsatte att vräka ner, vilket inte gjorde markpersonalens arbete ännu lättare direkt. Start- och landningsbanorna plogades för fullt och taxibanorna likaså, flygplanens vingar avisades… med andra ord så var det full aktivitet på Arlanda denna tidiga eftermiddag. Planet skulle ha lyft kl. 14.25 men vi kom iväg strax före 15.00. Jag har rest en gång tidigare med TAP, för 3 år sedan, och de hade då grymt bra service. Mellan Stockholm och Lissabon serverades vi varm mat med riktiga bestick (i metall) för oss i ekonomiklass. Så jag hade nästan förväntat mig liknande denna gång, mellan Stockholm och Lissabon, men icke. En liten minibaguette och en liten Fruit Shot Juice, samt valfri dryck till detta, var det enda som serverades. Blev lite besviken faktiskt. Men TAP är väl tvungna att dra in på något de också, i dessa spartider.

Planet landade på Lissabon Portela Flygplats på utsatt tid. Piloten måste ha flugit in tiden eller så hade vi en stark medvind. Troligen det sistnämnda, eftersom piloten fick lov att använda spoilers och luftbromsar innan landning för att minska hastigheten, och det brukar inte behövas förrän planet tagit mark. Vi klev av planet och transporteras med buss in till terminalen, hämtade den incheckade väskan och ringde sedan efter hotelltransfern. Förutom mig själv, så var det ett par från Brasilien som också åkte med transfern till hotellet. Mannen pratade någorlunda bra engelska och frågade varifrån jag kom. Först trodde han jag kom från Schweiz, men med lite hjälp av kända märken som Volvo och SAAB förstod han att jag kom från Sverige. Personer utanför Europa verkar ha svårt att skilja Sverige och Schweiz åt. Checkade in på Hotell Inn Express, som ligger ett par minuter med bil från Lissabon Portela Flygplats.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Sjuk hemlängtan
48 veckor sedan
Åter till Dubrovnik
48 veckor sedan
En gråmulen dag
48 veckor sedan
Shkodër och Krujë
48 veckor sedan
Slapp dag... igen
48 veckor sedan