Stöd Ukraina

Jacob12s blogg

Söndag 29 December 2013 - Koh Chang
Resealbum: Thailand 2013

Flera tänder och förberedelser för visumansökningar

Hej på er!

Lagom till att två av mina övre kindtänder har spruckit igenom så är nu den ena nedre (antagligen den andra strax efter) på väg upp och med den ny snuva och feber. Detta kliar och gör ont vilket gör mig nere/gnällig men ma och pa tror att gnället även måste vara i kombination av någon separationsfas för så fort någon, särskilt mamma eller pappa, lämnar rummet så börjar jag gråta. Även om jag är ensam på golvet medan de andra sitter uppe i stora sängen så börjar jag gråta. Jag som i vanliga fall har ett fantastiskt morgonhumör börjar varje morgon med att gå runt på golvet och vara alldeles utom mig av gråt. Hade jag inte varit så full i gasen hade jag nog fått vara mer uppe i stora sängen men vid huvudgaveln är en lång hylla där ma och pa förvarar allt som vi barn inte får leka med. Aja, hoppas att tänder och faser snart ger sig så att jag kan få vara lite glad igen. Och vet ni, trot eller ej men jag har börjat mjukna och kunna le och busa lite med andra människor än min familj nu. Barn har ju alltid funkat men nu tycker jag även att vissa thailändare kan vara riktigt spännande och underhållande och tex Marcus och Terese kan jag umgås och bli buren av rätt mycket utan några större protester - det tog typ tre veckor men i alla fall ;)

Idag har pappa spenderat tre!!! timmar på att förbereda förlängningen av vår visumansökan. Vi måste ju lämna Thailand efter max 60 dagar här för att få 60 nya. Vi har varit här i 50 dagar nu och blir ju totalt borta i 107 dagar. Vi kommer att åka till Kambodja, bara över dagen för att passera gränsen men även för det behöver man söka visum. Som tur är fick vi reda på att man kan söka e-visum via den Kambodjanska ambassadens hemsida så på så vis sparar vi både pengar och administration gällande det vid gränsen. Det är detta som pappa fixat med idag. 28usd/vuxen och 8usd/barn. Eftersom våra 60 dagar går ut precis när moster med familj kommer så ville ma och pa få resan överstökad innan dem kommer så vi siktar på att åka den 4/1 och hoppas på att våra ansökningar godkänts till dess. Vi kommer att åka till gränskontrollen vid Had Lek och det ska tydligen bara ta ett par timmar från fastlandet. TUR för alla inblandade då ni vet att jag inte är något fan av att sitta varken fast eller stilla.

Nu är pappa ute på en eftermiddagstur i en kanot med Marcus och när han kommer tillbaka ska mamma få en 60 min Thai-massage för 250 baht vilket motsvarar ca 70 SEK. Tydligen väldigt väääääldigt bra pris.

När jag vaknar (smygbloggar lite under eftermiddagsvilan nu) så ska nog jag lajja med Charlie och de nya leksakerna som pappa var och köpte idag. Vi har märkt att Charlie saknat lite större bilar att leka med så pappa slog till på en lastbil, en grävmaskin och en väska med lego. Allt detta för lite mindre än 100sek. Mamma muttrade lite och funderade över vilka marginaler leksaksaffärerna hemma i Sverige har eftersom man inte ens får en av dessa saker för samma peng hemma.

Bilder kommer till detta inlägg lite senare.

Ta hand om er så ses vi snart igen!


Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet