Stöd Ukraina

Jennie73s blogg

Måndag 24 April 2017 - Grekland

Fira påsk i Grekland

GREKISK ORTODOX PÅSK

Jag och min älskling Peter åkte till Aten och Grekland för att fira grekisk påsk med familjen och samtidigt åka en sväng till båten som ligger i Preveza för att se över och fixa lite med den.

Under lördag dag så åkte vi iväg för att kolla på Poseidons tempel som ligger på fastlandets sydligaste spets, ca 70 km från Aten. Templet byggdes runt 400 f kr. Vi passade på att bada på vägen till och från Poseidons tempel och det var okej temp i vattnet de två ggr vi badade. Vi hade med oss Peters kusinbarn också dit.
På kvällen var det dags att göra sig i ordning och jag klädde mig i lång svart klänning då alla kyrkor inte tillåter att visa benen i kyrkan.

Under söndagen så åkte vi till Peters morbror och grillade och fixade med den traditionella middagen. Vanligt är att grilla hela lammet, men det är ett enormt jobb att stå och grilla den, tar kanske 7 timmar, så vi grillade lamm i mindre proportioner istället ;)

Måndag morgon drog vi iväg för att åka till båten och Preveza/Lefkas. Det var fortfarande röd dag på måndagen så vi fick boka ett rum på Lefkas så vi kunde åka och prata med dem på Marinan på tisdagen om tider vi vill lägga i och ta upp båten. Vi åkte vägen så vi kunde besöka Delfi, vilket var väldigt mysigt och roligt. Tycker om historia och kulturella sevärdigheter.
Vid båten skurade vi den och fixade det som skulle fixas och sedan åt vi middag på Kleopatra marinas restaurang, där vi brukar äta när vi ligger i hamnen då vi är vid båten.
Sedan åkte vi till Lefkas och vårt hotell som var jättemysigt och fint. Väl i Lefkas gick vi ut och fikade kaffe latte karamell och grekiskt kaffe. Avslutade med lite rom och cola på ett uteställe.

Under tisdag morgon blev jag grattad och uppvaktad på min födelsedag. Mysigt att få vakna upp i Lefkas på sin födelsedag. Jag fick en resa till Rom i present.
Sen åkte vi till båten och marinan och gjorde klart med alla tider för att sen åka till Preveza stad och fixa med alla papper hos myndigheter gällande båten. Det tog några timmar ;O Efter det åkte vi tillbaka till Aten igen.

Lite information om den grekiska påsken, vilket är jättestor i Grekland:

Många ortodoxa fastar före påsken, och tillåts inte äta olika maträtter som innehåller till exempel kött, smör, mjölk, och till och med olivolja de sista dagarna. Sedan biktar de sig för prästen så att de kan delta i nattvarden.

Skärtorsdagen - den dag man enligt traditionerna färgar äggen röda och bakar påskbrödet.

På långfredagen - själva påskhögtiden börjar på Långfredagen och man går till kyrkan för att se hur prästerna och munkarna tar ner Jesusikonen från korset, sveper den i en liksvepning av linne, och lägger den i en blomsterklädd "kista" /gravkapell/ epitafiet som smyckats med färska blommor av kvinnor som symboliserar Kristus grav. Sedan förs denna kista runt i procession under sorgeklagan medan församlingen sjunger klagopsalmer.

Påskafton - på påskafton samlas släkt och vänner och går till kyrkan. Man kommer i god tid före midnatt till kyrkan för att invänta Kristi Uppståndelse och den Heliga Ljuset. Hela församlingen är samlad med vita vackert dekorerade ljus, ännu inte tända. Vid midnatt kommer prästen ut med det Heliga Ljuset som flugits in samma dag från Jesu grav i Jerusalem och prästen proklamerar Kristus uppståndelse ("Christos Anésti") och låter församlingen tända sina ljus från den heliga låga han bär på från födelsegrottan i Betlehem och önskar varandra Christós Anésti (Kristus är uppstånden) . Sedan går man ut och tittar på fyrverkerier och när det är klart går alla hem för en sen måltid - fastan är över. Man ska försöka få lågan att brinna hela vägen hem och om ljuset fortfarande brinner gör man ett kors i dörröppningen med sotet för att skydda hemmet under det kommande året och som ska hålla onda andar borta. SEN börjar festen... fastan har pågått under en dryg vecka och seden är att man äter en soppa gjord på lammets inälvor...

Påsksöndag - det är Kristi Uppståndelse som firas och detta är påskens viktigaste dag. På söndagen samlas familj och vänner i hemmet, och under dagen äter man lamm och färgade ägg. Innan de röda äggen äts måste man dock knacka dem mot grannens ägg, och den som har det ägg som inte spruckit kommer få tur.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Tänkvärt i Rom
6 år sedan
Fira påsk i Grekland
6 år sedan
Los Angeles, USA april 2016
7 år sedan