Stöd Ukraina

Bibchens blogg

Måndag 12 December 2011 - Barcelona

Familjedagar i Barcelona/Sant Just Desverne

Han kunde ha flugit hem själv Stockholm - Barcelona, 10-åringen, men vi, hans farmor och farfar tyckte han var för liten ännu. Bara att följa med, tänkte vi och packade handbagage för fyra dagar.

Intensiv vistelse som startade med firandet av min 67-årsdag på en fantastisk strandrestaurang i Gavà, strax söder om Barcelona. Ceasarsallad, stor stark, särskild födelsedagsbakelse för mig, allt detta i solsken med barnbarnen lekandes runt i kring. Snäckpromenad på stranden ända till solnedgången i Medelhavet var ett faktum.
Julen är nära även här, fast här kändes det ovant med julgransförsäljning på stranden!! En tomte bredvid och snömaskiner som singlade ner snö på strandkanten!! Hohoho.....

Nästa dag, skoldag för barnen och stadsdag för maken och mig. Upp tidigt, bussen till Placa Cataluna. Därifrån munter promenad längs hela Ramblan. Mycket folk, mest spanjorer p.gr. klämdag i Spanien. Lite gammalt och lite nytt mötte oss på vår välkända gata, som ledde in oss i Gamla Sta´n via Placa Real. Champagnerian drog, och snart intog vi vår lunch där bestående av en sandwich och en hel flaska Cava för två!! Då var det inte svårt att tala omväxlande spanska, franska, engelska och ryska!! :-) Vi mötte unga och äldre från olika delar av Spanien samt några engelsmän, och lunchen blev låång, fast på stående fot. Finns inga sittplatser här.
I skönt tillstånd gick vi ner mot stranden och där träffade vi en strandkonstnär, som berättade att han är från Ungern. I hans land är det svårt att leva p.gr. av fattigdom och politik, så han har valt, att resa runt och försörja sig som standskulptör. Han tjänar på det lika mycket som en servitör på en bar, sa han.
Vi drog vidare och fönstershoppade, talade med flera om MATCHEN i morgon, som narturligtvis är Barcelona-Madrid. Det är mycket viktigt här! "Kisstime" och då har jag lärt mig, att man ska söka upp ett bra hotell, som har snygga toaletter. Vi hamnade på hotell Arts, som är ett av de finaste i Barcelona. Blev faktiskt platsen för eftermiddagens cappucino också :-)
Till sist dags för att hämta det yngsta barnbarnet på hans katalanska skola. En skola med stängda dörrar, men vi fick denna gång möjlighet att komma in och se hans klassrum!!
Hemmakväll med fötterna i kallbad!
Lördagsutflykt till Sitges, mysig strandstad söder om Barcelona. Över bergen, vilket innebär 5 gr. varmare!! Solvärmen påminner lite om Gran Canariaresan för ett par veckor sedan, och vi njuter av att äta vår medhavda picnic på stranden. Bänken är varm och strandpromenaden är en härlig raksträcka för yngsten att cykla på. Cappucino på "vår" strandbar i strålande sol 10 dec. - Nobeldagen - helt otroligt!
I kväll blir det TV för hela slanten. Först lite Nobelnostalgi på Sveriegkanalen sedan MATCHEN Barcelona-Madrid!! Man kan nog förmoda fyrverkerismällande i natt! :-)

3-1 till Barca! det smällde långt in på natten!
Morgonen inleddes med kinesisk massage. Massören kom hem till sonfamiljen, och en efter en blev vi genomknådade.:-) Väl förberedda för låångpromenad i "Sant Just Desverne", där sonfamiljen bor. Solvarmt, hade alldeles för mycket kläder på, decembervan som man är. Cappucinodags på utecafe bland grönskande växter. Sista dagen på vår "intensivo-vistelse" avslutade vi med lokal fiskmiddag, Dorado och Monopol på spanska!!
Dela med andra:    

Kommentarer
Frazzeplutt säger:
Så härliga dagar ni har haft!
Postat 2011-12-14 11:03  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Slutspurten
38 veckor sedan
Meditationsvandring
38 veckor sedan
Min sommarsäng
38 veckor sedan
Kyrkbröllop
38 veckor sedan
Skur efter skur........
38 veckor sedan