Stöd Ukraina

Bibchens blogg

Måndag 17 December 2012 - Köpenhamn
Resealbum: Köpenhamn T&R

Endagsresa i julveckan

Från början var vi 6 som skulle åka. Av div. hälsoskäl blev vi endast 2. Min danske make och jag! I arla morgonstund bilade vi försiktigt genom snöklädd skogsväg till Måbyparkeringen. Lillbuss till Arlanda. Försenat flyg till Köpenhamn på gr.av dimma i den danska storstan! Fuktig väderlek med +grader.

Att ta den förarlösa Metron in till "byn" är en upplevelse i sig, särskilt när man får platserna längst fram vid panoramafönstret. Som att åka lusttåg på Tivoli. Vi landar rakt in i varuhuset Magasin, där mycket godsaker finns som lockelse till julgottebordet. Fast vi är inte köpsugna än. För tidigt på dagen. Vandrar i.st. längs Ströget och besöker inredningsbutiken Illum (som nu även hittat till Stockholm). Där återser vi den traditionella borddukningen inför julen och imponeras av fantasin och det okonventionella i färg och form.

Det börjar bli dags att styra stegen mot ett av dagens mål, nämligen måltiden, som ska intas på "Kanalcafeen".Vi börjar visst bli stammisar där. De känner igen oss. Snapsen kommer in i helflaska på bordet, och man tar så mycket man vill ha (avräknas i efterhand). Så mycket vill vi inte ha - maken ska ju köra hem bilen senare. Han tar i.st. ett smörrebröd extra! Smörrebrödsedeln är lång, men valet blir ändå inte svårt, Oxbringa, flaeskesteg, rödspaettefiléer och ost. Tur att vi har bokat bordet för två timmar!Behövs för att smälta maten. Dessutom har vi trevliga norska bordsgrannar, och Norge vi vänder fram och tillbaka på det norska under skämt och allvar.

Varma, mätta blir det resten av Ströget. Fönstershopping, besök på Rådhuset och eftermiddagsfika på Royal Hotells hörncafé. Mitt emot Tivoli, som är vårt sista mål för dagen.
Flera attraktioner är igång på Tivoli, och det hörs härliga, glada rop från Pariserhjulet, Flygande mattan, Berg-och dalbanan m.fl. Vi vandrar runt i den julbelysta nöjesparken och förundras över att det är så mycket folk - nästan som en sommardag.
Hemresan blir samma väg vi kom, Metron, Flyget och bilen genom skogen.

Med denna årets sista reseblogg vill jag önska alla mina läsare
ett riktigt
GOTT NYTT ÅR!
Dela med andra:    

Kommentarer
Bibchen säger till Peroerik:
GOTT NYTT ÅR!
Postat 2012-12-30 19:04  Anmäl
Peroerik säger:
En härlig snabbtripp till Köpenhamn. Jag såg allt framför mig. Jag älskar Köpenhamn. Tyvärr blir det allt för sällan besök där nu när jag inte jobbar.
Gott nytt År
//P-O
Postat 2012-12-30 18:55  Anmäl
Frazzeplutt säger:
Vilken fantastisk och innehållsrik dag. Dessutom fina bilder, men det är vi ju vana vid.
God Jul och ha en fin vilsam jul, så ses vi på nyårsafton.
Postat 2012-12-18 11:56  Anmäl
Gullsing säger:
God Jul och Gott Nytt År till dig också.

Trots att vi bor i Helsingborg, så för det första är det flera år sen vi var i Köpenhamn och för det andra har jag inte varit på nån julmarknad där heller.

Kram/Gilla
Postat 2012-12-18 11:00  Anmäl
Livsgjutare säger:
Så jag önskar att jag varit med Er! Men det gläder mig att Ni fick en lyckad tripp.
Hoppas det blir tradition och då skall jag "vila" mig i form så att jag inte missar det hela. Kramar och En God Jul till Er båda!
Postat 2012-12-18 09:09  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Slutspurten
38 veckor sedan
Meditationsvandring
38 veckor sedan
Min sommarsäng
38 veckor sedan
Kyrkbröllop
38 veckor sedan
Skur efter skur........
38 veckor sedan