Stöd Ukraina

Flys blogg

Onsdag 10 November 2010 - Dubai
Resealbum: DUBAI 2010

Dubai Marina, Madinat Jumera

Frukost blev det även denna dag och ungefär vid samma tidpunkt som brukligt. Efter intaget av denna så tog jag än en gång Metron till Dubai Marina då jag ville se detta på dagtid också. Liksom på kvällen förrut så var det en häftig upplevelse - som att befinna sig i New York med alla skyskrapor, men ändå så lungt och stilla - häftigt. Efter att ha gått runt där ett tag och intagit min lunch så bar det tillbaka till hotellet för ombyte.
Sen gick äventyret vidare och jag hoppade in i en taxi som tog mig till Madinat Jumera - som är en slags souk (marknad) inomhus, men kan beskrivas mer som ett köpcenter i mer arabisk stil och där de sålde mer egenproducerade varor. Denna souk var ganska stor och byggnaden, interjören mm var vacker.
Denna ligger också nära Burj Al Arab - som är det 7-stjärniga hotellet som ser ut som ett segel. Kom tyvärr inte så nära detta som jag skulle vilja och man kan inte komma in på området om man inte bor där eller har bokat plats på någon restaurang el motsvarande.
Vid denna souk ligger också 2 andra 5-stjärniga hotell Jomera beach hotel och Al Qsar. Kom tyvär ej in här heller, men hotellen är så stora så de har egen kanalsystem och från souken kan man ta en båttur på denna kanal - förbluffande fint. Tog den vid solnedgången så det var en underbar upplevelse - Tänk om man hade pengar och kunde bo så där...
Efter detta så blev det någon drink på souken - som var knutit till hotellen på något sätt och därefter en fin middag på en uteservering längs kanalen, här var också lungt och fridfullt, trots mycket folk - var nog miljön som påverkade detta.
Därefter taxi tillbaka till hotellet. Som jag skrivit tidigare så är det billigt att åka taxi, dels beroende på att bensinen där mere är ju jättebillig och dels för att det är gästarbetare som har dessa jobben. Startavgiften för taxin är 6 kr - jämfört med 30-50 i Sverige...

Dagens Reflektion:
Det är lätt att turista i Dubai eftersom i princip alla är mycket duktiga på engelska. Alla skyltar är också skrivna på engelska - förutom på arabiska och på Metron ropar de upp stationerna på engelska så man känner sig mycket trygg här.
Trygg också säkerhetsmässigt. Här är verkligen ordning o reda.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemfärd
40 veckor sedan
Långa promenader
40 veckor sedan
Kvällen var bäst
40 veckor sedan
Avfärd
40 veckor sedan
Sista dagen
47 veckor sedan