Stöd Ukraina

Morbidellos blogg

Söndag 11 Juni 2006 - Sverige

Dalahästar & moraknivar

Varje år styr vi kosan till något mysigt ensligt ställe eller till en riktigt "hot" även-vuxna-blir-barn-ställen...Mumindalen i Åbo, Legoland, Liseberg - you name it! Mina ständigt trånande tankar om sol, bad och goda drinkar på 1000-tal milsavstånd från Norrbottens eget lilla mygg-paradis, landar jag i realtid när jag blickar ner i plånboken och upptäcker att det är ungefär lika många kronor kvar varje månad och semesterburken av glas med färggranna sommarbilder målade av barnen, inte blir fylld ens till hälften. Jahapp...vart åker vi i år då?

Var på gubbdagiset Clas Ohlsson och köpte några billiga batterier och på väg ut ser jag ett tidningsställ med semesterbroschyr om Dalarna. Jag har knappt kört igenom detta landskap tidigare men tänkte att det skulle ju kunna vara ett alternativ. Jag googlar mig ut i cyber-rymden och finner en massa trevliga ställen; Tomteland (hmm...det var i och för sig länge sen barnen trodde på sånt), Sommarland (med 80 åkattraktioner - de du!), Vikingaruiner/stad och såklart de traditionella dalahästarna och moraknivarna.

Det var inte svårt att övertala resten av familjen, att detta skulle bli ett härligt upptäckar-äventyr så stugan är bokad på självaste Sollerön. Det blir inte många nätter, men hoppas få en fantastisk semester som ger många fina & roliga minnen! Är det någon som har tips på vad man absolut INTE ska missa när man är i trakterna av Mora och Leksand, så är du välkommen med tips! Barnen är mellan 8-10 år så gärna förslag som passar hela familjen.
Dela med andra:    

Kommentarer
Camilla säger:
När jag var i dina barns ålder (eller möjligvis lite yngre) så åkte jag med familjen just till Dalarna. Jag har väldigt starka minnen från Sommarland som jag tyckte var jättekul. Tomteland har jag för mig att jag kände mig för "gammal" för. Vi bodde också på Sollerön, i ett jättelitet torp med vatten som man fick hämta från en pump ute på gården. Jättemysig resa och jag och min pojkvän funderar på att åka dit på en minisemester om ett par veckor. Ser att du skrev detta i juni så ni har kanske redan varit där.
//Camilla
Postat 2006-07-27 09:05  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet