Stöd Ukraina

Nikhogs blogg

DAG 7 - Magiska möten På Imbaburas sluttning

Gårdagen i samhället San Clemente blev en sådan riklig och intensiv att den känns som två dagar. Följaktligen finns det knappt någon tid att skriva längre…

Det var ju igår som den egentliga resan började, med en fantastisk berättelse om hur denna grupp av ursprungsfolk av egen kraft har skapat ett rikt samhälle och återfunnit sina rötter. Vi fick lära oss plöja med oxar, deltog i en vanding längs en "vild" odling av läkeörter (i den intilliggande skogen i en ravin) och som höjdpunkt gick vi igenom en vacker healingceremoni som i sig är värd ett helt kapitel. Jag kan själv intyga skickligheten hos Maria Juana som ledde ceremonin, då hon snabbt hittade orsaken till en magsmärta som jag haft under dagen och som försvann under hennes behandling. Dagen avslutades med en fest med deras traditionella musik.

Dessutom kunde vi ge tillbaka och knyta band till ursprungsfolk i Skandinavien (Samerna), Peru och Bolivia. Vi överlämnade en inbjudan från Q'ero-folket i Ecuador som blev mycket väl emottagen som en bekräftelse på att tiden nu har kommit för ökat samarbete, och för att bidra till mer balans i världen. Vi är mycket tacksamma för deras generösa sätt att öppna sina hem och dela med sig av sina liv. Se bilder från denna dag!

Idag har vi rest hela dagen, över Anderna och ner i regnskogen. Imorgon flyger vi i små plan rakt österut, 45 minuter in i djungeln, därefter kanoter tills vi når Achuarbefolkningen där vi kommer att tillbringa några dagar, ta del i deras liv och uppleva kärnan i deras kultur - den schamanistiska traditionen. Vår reseledare Daniel är den man som tog initiativet till Kapawi Lodge som idag drivs av Achuarfolket på ett sätt som gett platsen ett mycket gott rykte i ekoturistvärlden.

Här gör jag ett uppehåll i publiceringen av resedagboken, då det helt enkelt inte finns utrymme att göra det löpande längre. För att helt och hållet kunna ta del av Achuarfolkets liv så är det närvaro som gäller... Så min lektion idag får bli att släppa taget om rapporteringen tills vi är på väg hem igen i början av augusti.

Tills dess - må gott, slappna av och kom ihåg att andas!
Dela med andra:    

Skriv kommentar