Resa till regnskogsfolket - Ekoturism i Ecuador

Resealbumet skapat av: Nikhog
8 juli 2012
Visningar: 719
För att bl a lära av ursprungsfolkens sätt att förhålla sig till "Moder jord" ("Pachamama" på de andinska språken) kommer jag och min fru Maria-Conchita att resa till Ecuador den 10 juli - 1 augusti. Vi reser tillsammans med en grupp svenskar och norrmän och den första delen av resan organiseras av Pachamama Alliance som har lång erfarenheter på det här området.

Då besöker vi bergsfolket Otavalos norr om Quito och regnskogsfolket Achuar i Amazonas i landets östra delar. Achuar bor i ett av världens vackraste och mest orörda regnskogsområden. Därefter fortsätter vi till Galapagosöarna med sin enastående nationalpark som nyligen har varit aktuell i nyheterna, då "Lonesome George" gick bort - den sista jättesköldpaddan av sitt slag, utrotad av människohand. Slutligen några dagar vid kusten, närmare bestämt Salinas med sina långa och härliga stränder.

Det slår mig att den här sajten borde ha med "Ekoturism" bland sina kategorier...

Låt äventyret börja! :-)
Besökta länder: Ecuador
Reslängd: 732 dagar
Datum: 25 juli 2012
Blogg: 21 inlägg

Bilder

Karta

Kommentarer

Av Ziesta
3 aug. 2012 11:25
Vilken fascinerande resa! Det är synd att inte fler inser hur mycket vi kan, och borde, lära oss av de folk som lever närmare naturen. Ska kika tillbaks lite senare och läsa om de återstående dagarna. :-)