Stöd Ukraina

Emelierssels blogg

Fredag 5 Juli 2013 - Washington

Dag 68

Gällde att hålla andan för idag ska tjejen från landet in till USAs huvudstad *gulp*. Det kan väl inte vara värre än Los Angeles, right?
Jo det kunde det visst.
Gällde att vara snabb i filbytena då jag inte ser i gpsen vad nästa steg är och här gick det snabbt mellan vägarna. Puh! Men det gick på första försöket.
Helikoptern flög över motorvägen.
Tror jag körde förbi Pentagon i all hast.
Så var det det här med att hitta en parkeringsplats! Inte så att de hade stora parkeringsplatser eller parkeringshus. Nä det var bara till att hitta rätt parkering längst med gatorna.
Och skyltarna var ju kluriga, detta är bara några av de skyltar det kunde vara på samma stolpe.
Parkering förbjuden då och då men annars är det bara så och så länge parkering men mellan här och där får ingen parkering ske överhuvudtaget.
Gällde till att läsa snabbt när man körde mitt i vägarbetskaos och cyklister och andra storstadmänniskor.

Men jag hittade en inte alldeles för långt bort från parken. Hade bara mynt för 1 timme och 15 min. So let´s go! Hurry hurry!

Ridande polis som rider i skuggan, klokt val då det var jättevarmt!
Där inne skulle någon Lincoln vara enligt google. Bara till att traska fort fort.
Hittade honom, tog ett par bilder och sen traska vidare.
Monumentet höll på att renoveras givetvis. Var byggarbetare och vägarbeten mitt i allt.
Gick norrut för här skulle vita huset var någonstans. Hittade inte en broschyr så jag fick kolla på kartan i mobilen.
Något slags hus.
Där vita huset skulle vara på kartan hittade jag denna byggnad. Började fundera, var inte vita huset vitt? Kokar min hjärna av värmen eller? Det var hög säkerhet runt det och massa flaggor så jaha?
Cyklande poliser fanns det också.
Började gå runt det och det var hur stort som helst.
Fattade ingenting.
Klockan tickade så jag fick börja gå tillbaka mot bilen och tänkte att jag kanske minns helt fel om vita huset. Nåväl kom tillbaka till bilen med hela 11 min tillgodo.
Visade sig att jag hade i all hast gått förbi det fast en bit ifrån. Såg väl inte in i parken bland folk och träd. Jaja, man kan väl inte se allt *tröstar mig*.

Skulle nu mot Capitol Hill, tog en halvtimme att hitta en parkeringsplats. Hade bara mynt för 8 min så jag fick gå över ett par vägar för att komma till en liten affär. Köpte en glass och växlade lite mynt. Tillbaka över vägarna igen och stoppade i stolpen. 1 timme och 10 min. Skall väl hinna det?
Gigantiska blommor.
De kan stänga av vägarna rätt snabbt här. Fanns vaktkurer till varenda ingång i vissa byggnader.
Capitol Hill missade jag i alla fall inte.
Poliser lite varstans här med.
Skulle gå in i visitorcenter under Capitol Hill men fick dricka upp mitt vatten först ute i värmen. Kom in till AC, och mina aningar var rätt, säkerhetskontroll. Kollar snabbt till vänster, å hjälp vilken snygging med sådan där amerikansk uniform. Kollar rätt fram och funderar om jag ska ta kontrollen där det mest är kvinnor för att bespara mitt redan överhettade hjärta. Men där var det kö... tittar till vänster och snyggingen vinkar fram mig. Shit!!
Andas, håll balansen, tänk klart...
Kunde ha allt kvar i väskan så jag stänger den och inser att jag har ju revolvermärket på handväskan vilket kommer se ut som en revolver i röntgen. Lägger revolver uppåt så de ser den.
Gick igenom bågen, mannen på andra sidan tackar och ger mig väskan. Hmm konstigt de inte reagerade. Tackade dom och gick (var själv i denna kontrollen). Efter fem meter: MA'AM! Aa tvärnit.
(Det är nu i efterhand man tänker att man skulle låtsas inte höra och få snyggingen efter mig, eller i bästa fall över mig) *nomnom*
Vände tillbaka på en femöring och gav honom väskan. Han hittade ju inget i den men fick sen se märket. Visar den för snyggingen som då ger klartecken att väskan är ok. Sa att det var därför jag lade den med den sidan upp. Så frågar kontrollanten snyggingen varför han inte såg det. Hmm.. undra vad han tittade på.

Congressbibilioteket. Var kö in när jag kom och på väg till bilen hade jag bara 5 min så det var inte ens lönt att försöka gå in.
Var så mysiga gator när jag skulle köra norrut. Precis som i alla filmer :) Skulle jag bo i en stad skulle det vara här.
Kom ut ur staden och körde mot nattens motell. Var hög tid att äta efter ett par timmar rask takt i värmen.
Kostade på mig thai (eller kina?) för $8.
Blev mätt och var sen glad att komma in i rummet med AC :)
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Dag 7 - 8
6 år sedan
Dag 5 - 6
6 år sedan
Dag 1 - 4
6 år sedan
Dag 83
10 år sedan
Dag 82
10 år sedan