Stöd Ukraina

Nikhogs blogg

Lördag 14 Juli 2012 - Quito

Dag 5 i Quito: Dans på torget

DAG 5 – Dans på torget

Idag blev det en ”transition day” då nästan hela gruppen har samlats. Jag och Conchita har blivit varma i kläderna och kunde ge de övriga lite enkel guidning till den närliggande marknaden. Senare på dagen tog vi oss alla till en fantastisk utsiktspunkt över Quito, där man har placerat en jättelik version av den dansande Maria med vingar – med en sådan skyddsgudinna känns framtiden trygg för staden och landet. Kvällen avslutades med spontan dans på Plaza Grande, det stora torget där en traditionell musikgrupp framförde populära sånger som stora delar av publiken kunde och sjöng med i. Jublet steg när jag, Conchita och Ingrid från gruppen hoppade in framför gruppen och tog del i dansen. Mitt i denna katolska högborg kändes det snarare som om vi deltog i en ritual för att fira den dansande, flygande, uråldriga gudinna som från berget i fjärran blickade ner över torget och gav oss sin välsignelse…

Märkligt – vi har redan upplevt så mycket och ändå så har vi inte hunnit fram till själva ”kärnan” av vår resa förrän nu, eller rättare sagt i morgon bitti när våra reseledare anländer och vi påbörjar resan till bergsfolken och därefter regnskogen. Stay tuned…


Dela med andra:    

Skriv kommentar