Stöd Ukraina

Snorklans blogg

Söndag 28 Juni 2009 - Chania
Resealbum: Kreta 2009

Dag 3, Stranden i Stavros

Längst ut i västra änden av Chania-halvön hittar man stranden Stavros. På 50-talet spelades delar av filmen Zorba in här. Den berömda dansscenen är filmad på stranden i Stavros. Stranden är formad som en lagun och vattnet är väldigt lugnt. Här snorklade jag för första gången på 30 år. Trots att jag är närsynt som en kråka så kunde jag med sonens cyklop i allafall urskilja en hel del fiskar i det grunda vattnet. Vilken grej!

Lunchen intogs på restaurangen "Mama´s". På väggen satt en massa bilder från filminspelningen. Eftersom vi nästan uteslutande levde på sallad/sandwishes på luncherna kan jag inte uttala mig om den övriga matens kvalité på detta ställe. Passa på att gå på toa på en av restauragerna här. På stranden finns det bara "toalett a la häng i handtag med hål i golvet-modell". Kjol är en underbar uppfinning i sådana lägen.

Solstolar här kostar 5 euro (55 kr) för ett set om två stolar inkl. parasoll. Vi köpte istället ett parasoll och tre strandmattor för totalt 9 euro (ca 100 kr) på en stor matvarubutik. Dessa hade vi hade med oss vart vi än åkte med bilen under hela perioden. Funkar minst lika bra. De flesta stränderna runt Chania är sk Blue-flag stränder och hålls hyfsat rena från skräp.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet