Stöd Ukraina

Snorklans blogg

Onsdag 8 Juli 2009 - Platanias
Resealbum: Kreta 2009

Dag 13, Båtutflykt runt ön Theodorou

Sista dagen. Kvällen innan hade vi fått en broschyr i handen om en båttur med snorklings- och simmöjliheter från hamnen i Platanias. Snorklingsbitna som vi nu blivit alla tre nappade vi direkt. Jag ringde och bokade plats till 13-turen. De har två turer varje dag, en mellan 13-16 och från 17-solnedgången. Priset var helt ok, 25 euro för vuxna och 15 euro för vår 11-åring.

Båten tuffade ut i lugnt tempo och vi fick se tre Kri-kris (getter) klättrande på den lodräta berggsidan av ön Theodorou. Ön är naturskyddsområde och man får absolut inte gå iland. Kretenarna räddade undan sex getter (Kri-kri) på 50-talet då jakten hade gjort att de var nära utrotning och numera har de förökat sig till ca 100 stycken.

Vi gjorde tre stopp för bad och snorkling. På andra stoppet fanns det möjlighet att dyka ner till ett gammalt flygplansvrak från andra världskriget, på sex meters djup. Sambon lyckades komma ner och peta lite på vraket. Jag försökte inte ens eftersom jag aldrig lyckades dyka helt under vatten ytan. Man flyter som en kork i det salta vattnet och man får ta i lite för att lyckas dyka ner.

Ett tips som vi fick av den den gamle sjöbjörnen, som både var vår guide och livräddare, var att man inte ska titta rakt ner med cyklopet. Titta rakt fram under vattenytan för det är oftast där, i det varma ytvattnet, som de små fiskarna syns bäst.

Guiden hoppade av båten en bit innan vårt första stopp och dök upp lite senare med skatter från havet. Några sjöborrar, två bläckfiskar och några olika typer av snäckor som han visade upp och berättade om. Alla fick klappa bläckfiskarna (tjut och skrän) men de kan bitas rätt hårt om man har otur.

Det här skulle vi gjort varje dag!!!
Trevliga människor, fri dryck (Raki, vin och vatten) och läsk och mackor till en billig peng. Alla blev dock uppmanade att vara försiktiga med alkoholen till efter vi badat och snorklat.

Möra och lyckliga gick vi tillbaka till hotellet och vilade en stund. Packade alla väskorna och sedan gick vi ut och åt. Sonen tog det dyraste de hade på menyn (som avslutning på en härlig semester, menade han) och själv åt jag Kleftiko (lammgryta i smörpapper). Sambon åt grillad fisk som smälte i munnen.
Dela med andra:    

Kommentarer
Lillaeva säger:
Så fint det låter!
Jag och min familj funderar på ett resa till Kreta i september. Vi har en son på 12 år och letar efter en ort där det kan finnas lite kul för honom. Ni låter nöjda med Platanias och båtutflykten låter väldigt härlig. Kan ni rekommendera Platanias när man reser med en 12 åring?
Har ni några fler tips på vad man kan göra där?
Tack på förhand!
Postat 2011-08-16 18:06  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet