Stöd Ukraina

Hakanmags blogg

Tisdag 25 Februari 2014 - Busuanga

Cache growe

Idag har vi gått till en by som ligger 30 minuter från resorten, bortanför där vi kom ifrån. Var ju tvungna att se lite annat. Det var en vandring över ett berg på en liten slingrig väg i stekande sol. Temperaturen passerade säkert 30 grader. Funderade ibland om vi skulle vända då vi bara hade 1 liter vatten med oss och om det nu inte fanns något att köpa når vi väl kommit fram. När vi väl kommit fram så var det en fantastisk strand och byborna som säkert inte sett en utlänning på länge kom fram och pratade. De undrade om vi inte kunde köpa lite mark och bygga en resort där. De vet ju att kommer det utlänningar och hälsar på så ökar deras levnadsstandard med att de får jobb och nya pengar kommer till byn.
Vi vandrade på stranden och bara njöt. Vi handlade i en liten kiosk som fanns där och med ens kom det fram barn och skrattade och tyckte det var kul att det kom främlingar. Vi handlade en 1,5 liters pepsi och 4 stora chokladbitar allt för 82 peso. Jag gav henne 100 peso och när jag skulle få växel tillbaka så sa jag det var jämt. Hon var väldigt fundersam över att jag inte ville ha växel tillbaka. Det var ju nästan 2 kronor.
På väg tillbaka köpte jag en Tanduay i en annan kiosk. Tanduay är deras lokala rom. Jag tänkte att jag var ju och hälsade på byggarna på andra sidan gatan igår så varför inte bjuda igen. Flaskan kostade hela 7 kronor så det blev en fin precent. Kom fram till byggchefen och sa att jag köpt en precent och halade ur flaskan ur ryggsäcken. Först vile han inte ta den men sedan blev det jubel bland byggarna. Tummen upp och sedan fick jag en inbjudan att komma på kvällen och ta en ”klar”.
Vandringen tillbaka var ännu varmare då temperaturen närmat sig lunch. Allt gick bra och nu fick det bli en öl och poolen resten av dagen förutom at jag skall på ”byggmöte”. :-)
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Nu är det nära!
6 år sedan
Hemma
9 år sedan
Jimbaran
9 år sedan
Kuta
9 år sedan
Ubud
9 år sedan