Stöd Ukraina

Gullnas blogg

Onsdag 16 Januari 2008 - Boston

Boston 2008-01-15--16

Igår stannade jag inne i stort förutom en promenad här i Everett efter frukost.

Idag åkte jag in till city och gick omkring. Blå himmel, kallt.

Jag snubblade över Granary Cemetery. Här ligger begravda tre av de som skrev under Declaration of independence 4:e juli 1776, bland annat Samuel Adams. En av händelse som ledde till den amerikanska revolutionen mot det brittiska styret var "Boston tea party" 1773, då en grupp män ledda av Samuel Adams bordade tre brittiska skepp i Bostons hamn och dumpade de 45 ton te som de var lastade med. En annan händelse var Boston-massakern 1770 då brittiska soldater sköt ihjäl fem personer i en upprorisk folkmassa utanför Old State House. De ligger också begravda här.

I parkerna ligger det kvar fallna grenar lite här och där, på grund av snön i förrgår. I Boston Common Park finns en isrink och föräldrar och barn åker pulka.

Jag letar på Cheers, puben på Beacon Street som valdes för exteriör för TV-serien. Även delar av interiören kopierades, t ex indianskulpturen i entrén, och den står kvar fortfarande. Puben hette då Bull & Finch. De bytte namn till Cheers för att inte förvirra besökande fans ...
Dela med andra:    

Kommentarer
Gullsing säger:
Hej Gullnas.

Jag läser just en roman av Diana Gabaldon, som heter Snö och Aska. Den handlar just om tiden före revolutionen, nämligen mellan 1772 och 1776. Jag har inte läst den färdigt än. Den är på 1279 sidor, men jag är på över hälften av boken.

Den handlar om en kvinna på 1940-talet, som går över gränsen till det förflutna, nämligen 1700-talet. Hon vet alltså vad som kommer att hända. Men man bör läsa hela serien av böcker. Främlingen, Slända i bärnsten, Sjöfararna, Trummornas dån och Det flammande korset först, för att få sammanhang.

Hoppas att det kan bli som tips till någon.

Gilla
Postat 2008-01-17 17:08  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Stockholm 2008-05-16
15 år sedan
Tallinn 2008-05-15
15 år sedan
Pirita 2008-05-14
15 år sedan
Narva - Tallin 2008-05-13
15 år sedan
Narva 2008-05-12
15 år sedan