Stöd Ukraina

Millicoms blogg

Måndag 22 Maj 2006 - Sverige

Bogesund, Gander, Dalsland

Måndag eftermidddag, hemmadag, med allt det där som blivit liggande... tvätt, disk, och stökigt skrivbord.

Sitter och funderar på vad nästa resa kommer att handla om. Vet att Air Canada släpper sina billiga sommarbiljetter i dag, tror det var klockan 10 eller 11, Toronto-tid. Fortfarande inget intressant dock.

Man behöver inte ta sig så himla långt för att hitta små diamanter i närheten. I natt sov jag under bar himmel i Bogesund, och vaknade till fågelsång. Det var helt otroligt. Länge sedan en kopp ljumet kaffe smakade så gott. Enkelt var det också sovsäck långkalsonger, engångsgrill och två nöd-kabanossser (utifall att...), teleskopspinnspö och en tjeckisk öl på burk. Det var fint och tort i marken, så en tunn aluminiumfilt räckte gott för att isolera markkylan.

3 timmars fiskande gav tyvärr inte så stor utdelning: en liten abborrstackare som tappat bort morsan blev det enda bytet. Förhoppningsvis så blir det gäddfiske i Stora Värtan eller Västerhaninge nästa helg, hoppas att vädret håller i sig.

Mmmm, trevligt!!! Nu har det börjat röra på sig på andra sidan atlanten... Det kan meddelas att 10 dagar i Augusti kommer att tillbringas i Newfoundland, och Ganderfloden. Laxfiske i atlanten, med möjligheter till lite "whale-watching" Ska nu kolla om det finns möjlighet att bo i någon nedlagd fyr. Den som såg filmen ShippingNews vet hur kargt och härligt det verkar.

Min 13åriga systerson följer med på denna resan. Han är, om möjligt, lika fisketokig som jag och han leder fighten om den största gäddan!

Lite filosoferande så här i slutet av denna text:
Jag sitter här barfota, och med hjälp av dator och mobiltelefon, bokar och fixar flyg, hyrbil och t.o.m. bussbiljetter, utan att ens behöva lämna skrivbordet...

På min första längre resa, till Filippinerna, inte allt för länge sedan, tror det var 1989, tillbringade jag en hel eftermiddag med att försöka hitta ett telefonkontor, som kunde fixa en internationell linje till min far hemma i Sverige. Det var ett himla trixande och väntande och sedan till slut, på en raspig UHF-linje talades vi vid i 2 minuter, till den facila kostnaden av hundra spänn.
Det kändes att man var långt borta, och jag njöt av min frihet redan då.

Förra året var jag på en farm i karibien, timmavis från närmaste samhälle och ringde till min syster... från en mobiltelefon. Hade jag inte berättat var jag var, så hade inte ljudkvaliteten avslöjat var jag var. Skulle lika gärna kunnat ringt från hennes grannes hus. Dagen innan skrev jag ett email till henne!

Jag har tappat perspektivet för vad som geografiskt ligger nära, och vad som ligger långt borta. Jag vill bara ha en bra blandning av det som är familjärt, och det som är nytt, spännande och annorlunda. Rent ekonomiskt, är det en otrolig fördel, att Dalsland kan vara lika intressant som resmål, som kanske Dallas eller Damaskus.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet