Stöd Ukraina

0630s blogg

Torsdag 26 Juli 2007

BESÖK PÅ LANDET:

BESÖK PÅ LANDET

På våningen där vi bodde hade vi en egen privat reception. Här fanns dygnet runt, personal som tog hand om oss om vi behövde någon hjälp!
En av flickorna där, bjöd hem mig till hennes föräldrahem. Tjejen hade vid ett tidigare tillfälle, visat mig hennes träningslokal. Hon hade spelat pingis vid femtonårs åldern och eftersom jag också varit aktiv pingisspelare i unga år, var jag mycket intresserad.
Familjen bodde strax utanför den gamla stadsmuren, i ett slitet trevåningshus. Vi blev visade in i ett trapphus, där en reslig svensk, fick bocka sig så att man inte slog i huvudet! På andra våningen hade de en liten fyrarummare. Ska man jämföra, så vad det nog rätt mycket femtiotal över lägenheten. Pappan var chaufför, och mamman var hemmafru ( arbetslös).
Som vanligt hade frun i huset dukat upp med allsköns läckerheter!! Här fanns torkad fisk, fisksoppa, köttbullar, vårrullar, hönsafötter, komage, fiskblåsa och diverse andra oidentifierbara maträtter! Men som vanligt, mycket gott!!!!

Innan själva starten av måltiden, så skulle naturligtvis, besöket av oss skjutas in, enligt gammal kinesisk tradition!! En fyra meter lång bambustav lindades in med ett lika långt smatterband. Stacks ut genom balkongdörren och antändes!!!!
Undrar om man kan göra detta i Sverige, när man får gäster?? Nå,väl inga reaktioner från grannarna kom, så vi satte oss lugnt ner vid bordet och lät oss väl smaka.

Efter diverse ätande och drickande, satt vi och diskuterade på dålig engelska och ännu sämre kinesiska (från vår sida), ang skillnaderna mellan Sverige och Kina. Vi kom fram till att tjejen hade 400 kr i månaden, för 8 timmar om dagen, 25 dagar i månaden!! Hennes högsta önskan var att kunna fortsätta studera, men som vi förstod, det gick inte ekonomiskt.

Hennes farmor och farfar bodde strax utanför stan, och vi fick frågan om vi ville hälsa på ute hos dom? Självklart tackade vi ja! Vi hejdade en taxi på gatan och vi blev körda ut på landet! Han körde oss på något som man i Sverige, inte ens skulle benämna väg!!
Efter diverse slirningar och nästintill fastkörningar, kom vi fram. Vädret var riktigt råkallt denna kväll, med regn och en isande vind. Det gamla paret bodde i ett tegelmurat hus, utan den minsta isolering i väggar och tak!!! Två rum och kök, var väldigt spartanskt inredda. Två sängar, tre stolar, ett litet bord, en byrå, köksspisen var en koleldad spis och i ett hörn fanns fyra st höns placerade i en låda!? Toaletten var placerad utomhus, ett hål i marken mellan två träväggar!!!! El var indragen, men endast en naken glödlampa lyste i rummet. Naturligtvis inget rinnande vatten!
Tankarna gick direkt hem till ens eget boende, med alla dess faciliteter.
Vid detta tillfälle hade man uppskattat om man hade varit ett språkgeni, så man hade kunnat kommunicera med de gamla. Farbrorn var 82 år gammal, tänk vad denna man har genomlidit! Inbördeskrig, japansk invasion, svält förföljelse!!!

Centralvärmen i detta hus, var en öppen eld i vardagsrummet, utan skorsten!! Inte undra på att det var alldeles svart i taket och att ögonen var fyllda med tårfylld rök. Många gånger, efter det att jag kom hem, har jag tänkt på det här gamla parets boende och liv. Det har lärt mig att tänka efter mer än en gång, innan man klagar!! Lärorikt, mycket lärorikt!!!!!!!!!
För övrigt, fick vi reda på att, genomsnitts inkomsten för en familj här ute på landet var 3000 kronor om året!!??
En stor del av den kinesiska befolkningen är bönder, de lever väldigt fattigt, men är rika på medmänsklighet!
Dela med andra:    

Kommentarer
Aph säger:
hej
reser du på egen hand eller organiserat? Kul att läsa din blogg, fortsatt trevlig resa
Postat 2007-07-26 13:09  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

"The Land Of Smiles"
13 år sedan
CHINA ! Here we come!!
14 år sedan
Underbara Ungern igen!!!
15 år sedan
Snart semester.
15 år sedan
Äntligen Asien igen!!
16 år sedan