Stöd Ukraina

Callemoss blogg

Onsdag 26 Januari 2011

Berättelse om Polen

”Namnet uttalas faktiskt Chopiiiin” sa han ilsket. ”Inte Chopäng! Folk tycks ha glömt bort att han föddes i Polen!”

Mannen framför mig var magnifik i sin ilska.

Han var purser ombord på m/s Mormacpine, ett av de ombyggda trupptransportfartyg som i början av 1950-talet trafikerade skandinaviska hamnar med bananer och andra varor som vi fått avstå under andra världskriget.



”Polen!”, sa han sedan med känsla. ”Det är ett land som Vår Herre glömt bort. I hundratals år har vi slitits sönder av olika makter och intressen.

Nu får vi inte ens behålla vårt lands genier. Chopin, Copernikus och Marie Curie, alla betraktas som födda i Västeuropa. Vår huvudstad ligger i ruiner. De enda polska ortsnamn man hör talas om är Birkenau och Auschwitz.”

”Efter det man kallar ’fredsslutet’, fnyste han, ”har vi förlorat stora delar av vårt land. Och resten av det land jag föddes i kontrolleras nu av en sovjetrysk regim som inget hellre vill än påtvinga mina landsmän en kommunism som ingen vill ha, bestjäla oss på vår kultur och tillskansa sig vårt lands naturtillgångar.”

Hans ögon var fuktiga när han tittade på mig, en knappt tjugoårig svensk som hade en både okunnig och fördomsfull bild om landet i öster.

”Vi drevos från fädernejorden”

Jag tror att de flesta i min ålder hade en mycket begränsad bild av Polen på den tiden.

Vi hörde hur Bertil Boo tolkade den känsliga ”Sången om Warszawa”, för övrigt skriven av en polsk flykting. Den berättade om hur polackerna ”drevos från fädernejorden och dagarna blevo till år”.

Via tidningar och radions enda raspiga kanal informerades vi om nazisternas härjningar men förstod aldrig vidden av den tragedi som drabbade landet på andra sidan Östersjön

Strategiskt utsatt läge

Det finns en stolthet hos det polska folket som är mycket lätt att förstå, när man betraktar landets utveckling mot bakgrund av dess dramatiska historia. Med sitt strategiskt utsatta läge har Polen i hundratals år utsatts för aggression, från såväl öster som väster. Det moderna Polen, en demokrati med medlemskap i såväl EU som Nato, betraktas som ett mirakel av många historiker.

1980, när de polska varvsarbetarna, under ledning av en då ganska okänd elektriker vid namn Lech Walesa, demonstrerade för bättre levnadsvillkor var det början på slutet av det kommunistiska välde som i fyra decennier präglat stora delar av vår världsdel.

Under den tiden bibringades omvärlden en bild av ett Östeuropa där ländernas skönhet och personlighet skymdes av illa byggda hyreskaserner och brunkolseldade jätteindustrier.

Ett otal semesternöjen

Ett besök i Polen visar snabbt hur ensidigt felaktig den bilden var.

Polen består till största delen av ett bördigt lågland och drygt en fjärdedel av landets yta är täckt av skog. Från den evighetslånga sandstranden i norr till de bergiga gränstrakterna i söder kan du idag ägna dig åt ett otal semesternöjen, från traditionella badsemestrar till storstadsexkursioner och skidåkning i alpin natur.

Jag talade med Kerstin Marklund, en svenska som besökt Polen ett flertal gånger. Det första besöket sammanföll med den stora strejken 1980 och det senaste ägde rum på hösten 2005.

”Det har varit både intressant och roligt att kunna följa hur landet har utvecklats under den här perioden”, säger Kerstin. ”Samtidigt som det genuina Polen är sig likt har den nya öppenheten medfört att du träffar på att ökat antal resenärer från Norden och andra länder.”

Friskvårdsresor

Kerstin brukar gärna göra den typ av friskvårdsresor som är att signum för polsk turism. ”Ja, det är verkligen att utmärkt sätt att vila upp och samla nya krafter”, säger hon. Flera gånger har hennes resa gått till Kolobrzeg, en kuststad med ca 50.000 invånare.

”Kolobrzeg är med drygt fyrtio kurhotell Polens största kurort. Själv brukar jag bo på ett hotell som ligger nära den fantastiska stranden. Där kan man fortfarande få resa, helpension och massage och andra behandlingar förvånansvärt billigt.”

Jag kontrollerar med en arrangör som erbjuder bussresor som utgår från Göteborg och släpper av gästerna direkt utanför deras kurhotell i Kolobrzeg. En tvåveckorsresa, inklusive helpension, läkarkontroll, och behandlingsprogram med massage m.m. kostar under högsäsong strax över 7.500 kronor i enkelrum. Utslaget på fjorton dagar blir det ca 540 kronor per dag och då ingår även stadsrundtur och svensktalande reseledare. En låg kostnad jämfört med de flesta andra resmål.

Folk vänliga och hjälpsamma

”Men språket kan vara ett problem”, medger Kerstin. ”Många polacker talar tyska, men engelskan har inte spridit sig så långt i en liten stad som Kolobrzeg. Men folk är vänliga och hjälpsamma och jag har aldrig haft några problem med att göra mig förstådd!”

Vänligheten och tillmötesgåendet kan nog delvis grunda sig på att polackerna är ett folk med hög toleransnivå, inte minst när det gäller olika religioner. Trots att närmare åttio procent av befolkningen är brinnande katoliker har man alltid visat stor respekt och förståelse för människor med andra trosbekännelser.

Husmanskost i stora portioner

Sedan talar vi en liten stund om det polska köket. Polackerna själva äter gärna rejäl husmanskost i stora portioner, ofta med kaloririka såser. Men på kurhotellen kan man räkna med att få en kost som är både nyttig och vällagad.

”Välutbildade läkare ser till att gästerna mår bra, såväl fysiskt som lekamligt”, säger Kerstin som samtidigt påpekar att, kurhotellsmiljön är mera rustik än elegant och tillägger att den som vill uppleva ett exklusivare Polen bör söka sig till de större städerna.

Modern och spännande stad

Den gamla huvudstaden Krakow ligger i skuggan av Karpaterna, långt söderut i landet. Krakow är sin tusenåriga kultur till trots i många stycken en modern och spännande stad som vimlar av trivsamma tavernor och caféer, många i mysiga källarvalv.

Köp en reseguide och du skall finna att Krakow är värd mycket mer än ett flyktigt besök. Den gyllene kupolen över Sigismundkapellet i den gotiska Wawelkatedralen erinrar om att Polen haft flera svenska kungar. Bland dem Sigismund Vasa som år 1609, till många polackers vrede, flyttade sitt hov och därmed gjorde Warszawa till landets nya huvudstad.

Oscar Schindler är ett annat namn som för evigt är knutet till Krakow. Det var han som räddade hundratals judar från förintelsen genom att anställa dem i sin fabrik. Steven Spielbergs film om detta – Schindlers List - spelades in i och omkring Krakow varifrån det också går täta turer per tåg eller buss för dem som vill se Auschwitz och Birkenau.

Polen har också ett antal egna, mycket begåvade filmregissörer där Roman Polanski, Krysztof Kieslowski och Andrzej Wajda kanske tillhör de mest namnkunniga.

Häpnadsväckande ombyggnad

Warszawa är däremot en ganska misslyckad blandning av nytt och ”gammalt”. Efter det andra världskriget genomfördes en häpnadsväckande ombyggnad av den gamla staden som praktiskt taget raderades ut när Hitler bestämde att Warszawa skulle jämnas med marken. Grundat på gamla kartor, målningar och fotografier har hela stadsdelen restaurerats med en sådan pietet och kärlek att den i dag är rankad som Världskulturminne av Unesco. Dess marknadstorg tillhör definitivt Polens finaste och man får nypa sig i armen för att inse att denna märkliga miljö bara är ett femtiotal år gammal.

Grunden till det efterkommunistiska Polen

Den 1.100 km långa floden Wisla sträcker sig från Karpaterna genom Warszawa och mynnar ut i Gdanskbukten där tre polska städer växt samman. Det är Gdansk, Gdynia och Sopot, ett före detta fiskeläge som utvecklats till en mondän badort och numera lockar tiotusentals turister under högsäsongen. Dessa har då nära tillgång till alla sevärdheterna i Gdynia och inte minst Gdansk – staden där de polska varvsarbetarna lade grunden till det efterkommunistiska Polen.

Således tillbaka på den polska östersjökusten frågar jag Kerstin Marklund om det är någonting särskilt man skall tänka på som turist i Polen. Hon tänker efter en stund och säger sedan: ”Att allt inte är som hemma! Den polska landsbygden är fortfarande härligt genuin. Att man inte skall glömma sitt pass, eller sitt sjukförsäkringskort (anskaffas på Försäkringskassan) Och så har man sagt mig att man bör lämna bilen i Sverige när man åker till Polen.

Om det beror på brottslighet, dåliga vägar eller att någon förare tagit sig en vodka för mycket vet jag inte. Men både bussar och tåg är utmärkta transportmedel i Polen!”
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet