Stöd Ukraina

Gullnas blogg

Fredag 18 April 2008 - Peking

Beijing 2008-04-18

Vandrarhemmet driver en restaurang i byggnaden och de erbjuder bland annat europeisk och amerikansk frukost. Sagolikt! Käkar frukost med Johannes (Tyskland) och samtalar med ett par, Angela och Mark, från Nya Zeeland. Vi går sedan iväg i samlad tropp, tar en vända förbi Tiananmen Square och Förbjudna Staden, men betalar inte för att gå in.

Vi letar efter en lunchrestaurang med kinesisk mat och råkar på två trevliga kinesiska grabbar, kusiner, en av dem bor i Taiwan, och vi går allihop till en bra kinesisk restaurang. Vi fick ju experthjälp nu. Vi tar ett privat rum och kineserna beställer in olika traditionella rätter, vilka jag inte har de kinesiska namnen på nu, men det var en blandning av kyckling, chili och jordnötter, en fisksoppa med citrus och fefferoni, eggplants tillredda mycket gott, sött, risbollar, anka som skivades upp och åts på en tunn typ av mjukt, runt bröd med grönsaker, vilken man rullade ihop och åt. Vi avslutar med att fira vänskapen med lokalt vin, mycket gott, brunt till färgen, som smakar lite som julmust och glögg. Trevligt!

Till solnedgången går vi iväg för att se när soldaterna tar ner flaggan på Tiananmen Square, men Angela och Mark avviker för att ordna ett bankärende, medan Johannes och jag fortsätter. Vi går mot torget genom Förbjudna Staden och hamnar därför bakom soldaterna som väntar på att marschera ut på torget. Det var inte meningen, och vi får inte gå efter, så vi ser inte särskilt bra, men vi klagar inte, det var bara en annan vy om än begränsad och vi slapp trängas bland de tusentals på torget.

På kvällen går vi fyra samt en kines som jag inte har namnet på till matstånd och köper diverse streetfood, sätter oss i en trapp och äter. En hemlös eller annars fattig man väntar på att vi ska dricka ur burkarna. Angela ger honom ett par spett, dumplings och annat och han får våra burkar. Kinesen ska ta oss till en bar och vi letar taxi i tre kvart ... jag är trött och tar mig hem i stället.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Stockholm 2008-05-16
15 år sedan
Tallinn 2008-05-15
15 år sedan
Pirita 2008-05-14
15 år sedan
Narva - Tallin 2008-05-13
15 år sedan
Narva 2008-05-12
15 år sedan