Stöd Ukraina

Hakanmags blogg

Onsdag 6 Oktober 2010 - Lahore
Resealbum: Pakistan

Bättre idag!

Denna dagen mycket bättre. Har ju inte ätit någonting på ett dygn så klart att man känner sig lite matt. Eller rättare sagt slut.
Efter en soft förmiddag då man förökte att ladda batterierna, åt ju en rostat i alla fall, så åkte jag bort till skolan och träffade Japanska chefen för JICA projektet. Det är ett liknande projekt som vi håller på med och han hade en hel del information att bjuda på då de startade detta redan 2008. Sedan var det lite sedvanlig rundvandring.
Efter besöket så åkte vi förbi Lahore järnvägsstation, den största stationshuset i hela Asien. Engelsmännen kunde bygga de. Sedan for vi vidare till Fortet i Lahore. Byggdes på 1500-talet och var gigantiskt stort, ja man kan säga enormt stort. Här hade det bott fint fölk i flere hundra år. Vi fick en guidad tur som var väldigt intressant. För att nämna en sak så man får lite begrepp om storlek och projekt kan ju vara att mellan Fortet i Lahore och Tash Mahal i New Dehli Indien så går det en tunnel som är så stor att elefenter kan dra en kärra där. Detta måste vara gigantiskt för det är ju flera, eller hur många mil som helst däremellan. Den är ju naturligtvis stängd och ingen pratar om den för som bekant är ju inte Indien och Pakistan några kompisar direkt.
När vi varit på fortet så åkte vi igenom gamla stan osv. När vi väl åker där så frågar en av killarna från Pakistan chaffören, "Is it safe here?" Kändes betryggande?!. Man har ju nu brutit mot några regler som gäller när man är här som turist. Inga stora offentliga platser, fortet, och genom gamla stan där inte området är så kontrollerat samt genom några hemskt religösa platser, utanför den största mosken i Asien osv..Skall inte göra om de fler gånger, ja lovar....
Man måste nog ha varit här för att se den misär som råder på vissa ställen. Husen är nästan raserade, folk sitter på gatan och tigger, trafiken är enorm, hästar och åsnor som drar kärror är hur magra som helst. Man kan lätt räkna revbenen på dom.
Nog om de rapporten börjar ta form och ikväl skall jag förhopningsvis kunna äta en god middag.
Dela med andra:    

Kommentarer
Gittannor säger:
Visst skulle man vilja att svenska ungdomar skulle förstå hur lyckligt lottade de är och uppskatta detta. Trots missär (och Monesumas hämnd) så är det ju en otrolig upplevelse som man kanske inte skulle gjort själv. Åh vad klok jag låter, nästan så att jag tror på mig själv...
Postat 2010-10-06 18:55  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Nu är det nära!
6 år sedan
Hemma
9 år sedan
Jimbaran
9 år sedan
Kuta
9 år sedan
Ubud
9 år sedan