Stöd Ukraina

Gullsings blogg

Onsdag 6 Februari 2008 - Höganäs

Årets första konstutställning

I dag har vi varit på årets första konstutställning. Vi körde alltså till Höganäs och gick på deras fina museum. Där visas för tillfället verk av konstnären Lennart Aschenbrenner. Han gör konstverk i keramik och målar även i olja. Den här utställningen visade flera tavlor och skulpturer med hattar och skor. Han säger att eftersom han alltid använder hatt, vill han återge sådana i konsten också. Dessutom har han gjort tavlor med både fotografier och målning.

Det behövdes absolut ingen övertalning, att få med min man dit. Han är själv mycket hattintresserad, så det var faktiskt han som sa; ”Nu åker vi till Höganäs”.

Utställningar under februari och mars 2008-02-06 på:
HÖGANÄS MUSEUM

Polhemsgatan 1, Höganäs tel. 042-34 13 35
Konsthallen på museet
2/2 - 30/3 Lennart Aschenbrenner, måleri
Galleriet på museet
9/2-24/3 Ivan Weiss, keramik

Lennart Aschenbrenner, som föddes 1943 i Perstorp i Skåne, bor numera i Nice sedan 1992. Han har ställt ut sina verk på åtskilliga ställen under årens lopp. Han har fått sina utbildningar på bland annat Skånska Målarskolan Malmö 1960-61, hos R. Askou-Jensen, Köpenhamn 1962 och Konsthögskolan, Stockholm 1962-68.

Vi blev mycket positivt inställda till hans tavlor. Här följer ett par exempel.

Bert och hattavla

Bert och keramikhattar

I källaren till museet finns det en alltid pågående utställning av keramikverk. Höganäs är ju känt för sina keramikkonstnärer.

Lurblåsarna vid Jericos murar från 1960-talet. Av Åke Holm som föddes den 11 september 1900 och dog den 13 juni 1980. Han använde sig också av grafik i sin konst.

Tupp, tidigt 50-tal. Åke Holm.

Keramikträd. Lillemor Petersson

Fåglar och fiskar. Gunnar Hansson

Indian Glömde fråga om konstnären. Alla andra stod det namnlappar för.

Keramikurna. Birgitta & Hans Börjesson

Djurpyramid. Astrid Anderberg

Den 9/2 öppnar alltså även den danske konstnären Ivan Weiss sin utställning av stengods och porslin. Han var tillstädes och ordnade upp sin utställning. Jag fick lov att fotografera hans skapelser.

Koboltblått porslin. Ivan Weiss

Vägg- eller fasadutsmyckning Ivan Weiss(Jag fick bilden lite sned tyvärr)

Sen tog vi oss till Höganäs Outlet. Där finns det fabriksförsäljning av bland annat Höganäs Keramik, Iittala, Boda Nova, Hackman och Rörstrand. Vi begav oss dit också, för att man just gått ut med nyheten att Höganäs Keramik ska lägga ner sin tillverkning i Höganäs och tillverka keramiken i Thailand. Det kommer att bli åtskilliga, som blir utan arbete i Höganäs på det viset. Man skulle nog passa på att köpa Höganäskeramiken så fort som möjligt. Sen är det ju inte Höganäs Keramik längre. Iittala Group har alltså köpt Höganäs Keramik för att komma åt varumärkesnamnet.

Kommunalrådet Péter Kovács i Höganäs säger enligt Helsingborgs Dagblad: ”Det känns konstigt att Höganäs inte ska finnas i Höganäs!”

Höganäs Saltglaserat ett annat välkänt företag kommer däremot att vara kvar.

Detta var vad vi haft för oss i dag. Solen sken, men vi var faktiskt inte ute och gick, som vi egentligen behövde. Men förhoppningsvis blir det flera soliga dagar.
Dela med andra:    

Kommentarer
Reseglad säger:
Trevlig utställning du varit på.Jag älskar också hatter,porslinet i koboltblått var läckert.
Postat 2008-02-10 17:10  Anmäl
Grekland säger:
Hej Gilla
Blir lika avundsjuk som Veiken. Inte finns nån konstnärlig ådra hos mig heller.
Hattar gillar jag också. Jag använder huvudprydnader i olika former och i olika syften.
Snyggt på bröllop (synd att inte det är så ofta), samt en hatt med brätten som jag köpt i jaktaffären tillsammans med oljerocken som är utmärkt i svampskogen när man slår sig fram mellan träden. Jag är inte sån som följer redan upptrampade stigar!
Sen finns dem bästa huvudbonaden som används frekvent på sommaren och främst i Grekland. Inte snygg men oerhört praktisk - kepsen!

Keramik gillar jag. Sifnos är en ö full av keramiker och vi for runt på ön och besökte många av dem. Köpte en del keramik som sen fick hanteras varsamt resten av resan. Du har väl varit på Sifnos?
Postat 2008-02-07 08:31  Anmäl
Keiju6 säger:
Hej vännen!
Har sett dina två senaste blogg ikväll. Så fint, vad du är aktiv! vad får du all din energi ifrån?!? :)
Jag älskar hattar, är intresserad av indiander och gillar keramik! Vilket sammanträffande! Jag tyckte det var verkligen kul att se bilderna från din dagsutflykt till konstutställnigen!
Postat 2008-02-06 23:35  Anmäl
Veiken säger:
Jag blir så avundsjuk. Min konstnärliga ådra är närmast obefintlig,men jag kan uppskatta andras verk!!!
Postat 2008-02-06 23:21  Anmäl
Rommetorp säger:
Hej Gilla
Det var en intressant utställning med många fina konstverk första tavlan med hatten var finast
mvh John
Postat 2008-02-06 21:45  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet

Senaste bildkommentarerna

Keiju6
Keiju6 säger om Gullsings bild "Porslin, Ivan Weiss":
Ooh, vad fint!
6 februari 2008 23:06