Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Måndag 22 Januari 2024 - Foz do Iguaçu / Cataratas International Airport

Äntligen Brasilien!

Igår så var det då dags att lämna Asuncion I östra Paraguay och bege sig rakt västerut till nästa gräns. Om färden ned till huvudstaden i förstnämnda land mest gick genom platt obebodd område så blev det nu betydligt mer bebyggelse och framför allt mer farmarland. Dessutom mer kuperat, utan att för den skull bli bergigt. Mest kullar och dalar faktiskt och riktigt trevligt.

Klev upp tidigt och blev hämtad av taxi redan 06.30 för att hinna med buss som avgick en timme senare. Att ta sig ut från Paraguay var inga som helst problem, värre blev det när man skulle in i Brasilien. Stod i en passkontroll, när det kom en dam och skickade iväg mig till en annan kö ett hundratal meter bort. Där skulle jag fylla i mina uppgifter digitalt via en onlinetjänst, som jag lika gärna kunnat göra i den första kön. När det väl var gjort så var det bara att ställa sig sist igen i den första kön. Vansinne!!!

Nåja, igenom kom jag till slut och bussen fortsatte till sin station. Det var nog cirka tre kilometer till mitt boende och taxibilarna plockade upp lokalbefolkningen först så jag valde att knalla den korta biten. Men det blev varmt även med den lilla packning jag färdas med. Har fortfarande inte fått tillbaka mig bagage och jag tvivlar på att B.A. ens söker längre om de nu någonsin gjort det??

Eftersom det blev en tidig morgon så var jag lite pömsig och bestämde mig för en tidig kväll. Men klockan blev nog trots allt framåt 22.30 innan jag slog huvudet i kudden.

Frukost ingår inte, men det här hotellet har en skaplig frukostbuffé för cirka en femtiolapp, så den bestämde jag mig för att hugga in på. Kaffe, juice, bröd, äggröra, korvar, frukt och en massa annat smått och gott som pålägg till brödet samt kaffebröd. Mer än vad jag orkade igenom.

En promenix senare så hade jag hittat fram till ett köpcenter där jag kunde köpa mig ett sim-kort för Brasilien som gäller en månad och 15 gigabyte eller vad det nu var. Ska räcka åt mig förhoppningsvis. När jag ändå var därinne så passade jag på att inhandla nya badbyxor och ett par shorts. Köpte ju badbyxor på Galapagos, men de var av den moderna tävlingsmodellen med långa ben och det är inte riktigt jag. Har bara ett par shorts och det kan vara bra med ett par till. Lite tvätt har jag också hunnit med att få inlämnat. Hämtas i morgon.

På eftermiddagen så tog jag mig ned till en gatuservering vid en av bakgatorna härnere I centrum och fick mig en köttpaj och ett bröd som var fyllt med någon slags kycklingröra. Nedsköljt naturligtvis med ett par pilsner. Tillbringade ett par timmar med att sitta där och studera människor som flanerade förbi. Alltid ett bra sätt att studera och komma in i gatulivet.

Så har en första heldag här i landet snart passerat. Det är inte mitt första besök i Brazilien dock. 2010 tror jag det var som Stefan, Rune och jag hade planerat att dra till Vietnam, men Rune blev sjuk och Stefan och jag bestämde oss i sista stund att ställa om till Brasilien. Men då höll vi oss mest kring Natal i nordöst och nu kommer det mest att handla om de södra delarna.

Hur som, så blir det nog bra/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
3 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
4 veckor sedan
Sista rycket!
4 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
5 veckor sedan
Stillheten.
6 veckor sedan