Stöd Ukraina

Rajrajs blogg

Lördag 11 Juli 2009 - Vielha

Andorra La Vella-Vielha

Efter tjurrusning och frukost blev det åter en tur ut på affärs gatorna. Idag var temat verkligen Tour de France. Starten för dagens cykeletapp gick från Andorra la Vella. Åskadare, funktionärer, "hela" Andorras poliskår och cyklister samlades. Som svensk har jag inte förstått hur stor cykelsporten är i sydeuropa.. och då tänker jag inte bara på detta stora cykellopp utan vart vi än åkte i den här delen av Spanien/Andorra så såg vi cyklister ute på vägarna, både på 1 m.ö.h och 2000 m.ö.h. Då vi inte hade parkeringsmöjligheter längre än till kl. 12.00 så såg vi inte starten av "touren" utan vi lämnade Andorra bakom oss och fortsatte västerut. På dagens tur åkte vi igenom orterna La Seu dÚrgell och Sort, samt endel mindre byar, vissa med bara ett hus och lada. Dagens etappmål var Vielha. Fascinerande vyer både i dalar och på bergsluttningarna. Landskapet och växtlighet varierande sig utfrån hur högt över havet vi var. Från lummig lövskog till kargare tallskogsmark till alpängar med frigående betande hästar och kor. Vielha var en trevlig ort. Vi förstod att här ägnar man sig åt äventyrligt friluftsliv. Forspaddling med flottar och kajaker, vandring, cykling och vintertid skidåkning. Bodde på ett mysigt hotell, Ribaeta, där man hade behövt spanska kunskaper...men med lite händer, armar och ben så hade vi ett trevligt samtal i receptionen. Resten av familjen blev lätt fundersamma när de kom in i receptionen och jag stod och prata svenska och receptionisten svara på spanska.
Kyparen i restaurangen lärde oss hur man i Katalonien gjorde och åt sitt bröd med vitlök,tomat och olivolja. En lätt delikatess som vi kommer ta med oss hem.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Dags att åka hem
14 år sedan
Sol och bad
14 år sedan
Salvador Dali dagen
14 år sedan
Vielha-l'Estartit
14 år sedan
Andorra La Vella-Vielha
14 år sedan