Stöd Ukraina

Nrichmonds blogg

Januari 2006 - Tanzania
Resealbum: Östafrika

7 veckor i Östafrika

Reserapport 2006

Allmänna tips och råd

• Ta med Visa, inte Mastercard och håll ögonen öppna efter Barclay's bank, där det alltid går att ta ut pengar. Kom dock ihåg att det inte är öppet på söndagar, så se till att ha växlat pengar innan dess om ni kommer till ett nytt ställe på helgen.
• För åksjuka rekommenderar jag apotekets åksjukearmband, mycket smidigare att ha med sig än en massa piller.
• Ta med er några flaskor vatten om ni ska ut på landet, eftersom läsk är billigare än vatten kan det hända att det är de enda de har att erbjuda.
• Räkna med att det går åt 200-300 kr/dag när man inkluderar alla resekostnader och restaurangmat
• Håll öppet för ändringar i planeringen, bestäm inte att ni måste stanna på ett ställe länge innan ni vet hur ni trivs. Likaså ska ni inte bestämma för många korta besök där ni inte kan välja att stanna kvar lite extra om ni märker att ni vill.
• Packa mindre än vad ni tror att ni behöver.
• Ta med slitstarka kläder som tål handtvätt.
• Se till att alltid ha en rulle toalettpapper med er.
• Drick och ät så lite som möjligt när ni reser långa sträckor för att undvika olyckor då man aldrig vet hur långt det är till nästa kisspaus.
• Stanna längre på åtminstone en organisation.
• Det tipsas ofta om att ta med piller för en lös mage, glöm inte att även ta med piller för en hård mage.
• Anteckna under studiebesöken och för resedagbok, man glömmer mer än vad man tror.
• HA TÅLAMOD!
• Beställ mat INNAN du blivit hungrig.

Lycka till!



Morogoro

Vi bodde på Bigwa FDC som är Vallas systerskola i Tanzania. Vi blev väl omhändertagna och boendet var bra. Där finns dock inte alltid tillgång till duschvatten. Vi stannade där i drygt en vecka vilket kändes ganska lagom, men jag hade absolut kunnat stanna längre.

Minråttor
Vi gjorde ett gemensamt studiebesök på universitetets projekt med såkallade "minråttor". De är råttor som dresseras och tränas att söka efter nergrävda minor som blivit kvar efter krig. Detta var ett mycket roligt och intressant besök som rekommenderas.

Safari
Vi gjorde även en klassutflykt till nationalparken i Mikumi. Detta är ett mycket billigare alternativ till de mer kända och mycket dyrare parkerna. De enda djur vi missade, som vi eventuellt kunnat se i en annan nationalpark, var gepard och noshörning.
Guiderna var väldigt engagerade i att leta upp så många olika arter som möjligt åt oss och gav oss bra med tid att fotografera.

Bergsvandring
En utav lärarna på Bigwa agerade guide och drog med oss upp i bergen på en ca 5 timmar lång vandring upp och tillbaka. Detta var verkligen en upplevelse att rekommendera! Jag vill inte riskera att förstöra nöjet genom att skriva för mycket om den. Dock en liten varning för folk med dålig kondition och motivering, det var delvis ganska tufft och bitvis var det näst intill klippklättring. Ett tips är att ha med så mycket dricksvatten man orkar med att bära.
Men som sagt, en mäktig och oförglömlig upplevelse!



Mwanza

Vi bodde på St Dominics som ligger vid barncentret Kuleana, Röda korset och sjukhuset.
Det är ett bra ställe som känns säkert med tanke på priset. Mitt billigaste boende under hela resan. Det finns två olika prisklasser på rummen, det billigaste är helt okej, dock ständigt stopp i toaletterna. Kort och gott- prisvärt!

Kuleana
Är ett center för bl.a. gatubarn och barnsrättigheter. Jag var där på ett kort ganska oplanerat besök men togs väl omhand. Det märks att de är vana att ta emot besökare. Det var en organisation som jag skulle ha velat göra ett längre besök på. Det verkar väl organiserade och engagerade.

Kontaktuppgifter
Center for children´s rights
P.O. Box 27 Mwanza
Tel: 255-28-2500911

Röda Korset
Vi stapplade in på kontoret, som ligger vid hotellet, när vi råkade gå förbi och frågade om vi kunde få kika runt lite och höra lite om vad de gör. De blev enormt förtjusta över vårt besök då vi var ifrån Sverige. Det visade sig att hela byggnaden var finansierad utav en svensk rödakorsorganisation som de har ett utbyte tillsammans med. Besöket blev ganska kort och improviserat men vi fick ut ungefär det vi önskade utav besöket ändå. Det var väldigt vänliga och svarade på alla våra frågor och lite till.




Bukoba

Jag spenderade endast en natt i Bukoba, påväg till Kampala. Den tillbringade jag tyvärr på New Banana Hotell. Jag rekommenderar inte detta boende. En annan grupp bodde där strax efter oss och hade inte samma dåliga intryck, men jag upplevde personalen som dryga och otrevliga, maten tog oändligt lång tid att få och rummen var ofräschare än vanligt.
Bukoba i sig var väldigt vackert, grönt och med fint läge vid sjön.



Kasaka

Vi bodde två och två i rum med egna sängar. Vi fick alla mål lagade och togs väl omhand.
Klimatet var perfekt och läget underbart. Vi stannade i fem dagar vilket var ganska lagom.
Togs dock lite för väl omhand för att verkligen känna på hur det kan vara att leva och bo byliv i Uganda. Jag anser även att de vi bodde hos och togs omhand utav hade det lite bättre ställt än vad jag hade önskat för att få känna hur "normal-svensson" på landet har det.

ALFA-group
En grupp ungdomar som arbetar för att behålla och sprida gamla traditionella danser och sånger. De välkomnade oss med en maffig och imponerande spelning. Många utav dessa har även fått besöka Sverige och var därför väldigt intressanta att prata med om skillnaderna emellan våra länder.

Fängelset
En präst vid namn Fred tog oss med för ett studiebesök till fängelset (på våran begäran). Vi blev förvånansvärt väl mottagna. Vi blev inbjudna på gården där vi fick sitta på en bänk framför alla uppradade fångar. Vi ställde frågor som de svarade artigt på och sedan ställde fångarna frågor till oss om Sverige och svenska fängelser. Det var ett kort besök och frågestunden var bevakad utav en vakt. Vi fick inte lov att se cellerna eller ta bilder, men besöket var mycket intressant. Och fångarna tackade oss till och med för att vi kommit.

Kvinnogruppen
En kvinna vid namn Paze(?!) som var vän till familjen vi bodde hos ingick i en kvinnogrupp och tog oss med till deras lilla hantverksaffär. Jag köpte väskor gjorda utav bananfiber till min familj, vilka uppskattades mycket. Hon visade oss även platsen där de var på gång att bygga ett barnhem/skola, m.m.

Matoke
Vi provade på att skala matbananer och förbereda dem. Detta blev så småningom den ugandiska rätten Matoke. Mycket populär på matbordet. Det var inte så lätt som man kan tro att skala bananerna och en rolig utmaning. Jag rekommenderar er att testa på det.

Bishop Jackson
Jag och Johanna fick den stora äran att bo en natt hos själva biskopen i egen hög person. Besöket var trevligt och enormt kristet. Vi invigdes i familjen genom att få stam- och familjenamn. Jag heter numera Nina Naiga Richmond och tillhör Kobestammen. = )


Kampala

Under hela kampalavistelsen bodde vi på Blue Mango. Ett fint och trevligt ställe med POOL!
Tillgång till badvatten är inte att underskatta i värmen. Boendet kostar ca. 50 kr per natt och maten är ganska dyr (mellan 50-80 kr/middag). Det ligger även en bit utan för centrum, men det är lätt att ta sig in dit, antingen med "matatu" (skåpbil/minibuss) eller "boda boda" (skjuts med moped). Du kan betala med flera olika valutor och har även möjligheten att skriva upp dina restaurangräkningar på rummet och betala senare. Där finns även tv/video och biljardbord. Hotellet rekommenderas varmt, men se över hur länge ni har råd att bo till det priset. Red Chili är annars ett billigare alternativ, som enligt källor ska vara ganska likt Blue Mango, bortsett från poolen.

Kontaktuppgifter
http://www.bluemango-uganda.com

Rafting
Vi var ett stort gäng i klassen som bestämde oss för att testa på forsränning tillsammans. Nalubalerafting hade sitt kontor på Blue Mango, så valet av företag var enkelt.
Vi gav oss ut på en heldags paddling i Nilen för 95 dollar. I priset ingick då förutom all utrustning och transport även frukost, lunch, grillning till middag och obegränsat med dricka.
Den här dagen blev en utav det bästa, förutom att det var väldigt kul att kastas hit och dit med båten så var det en väldigt vacker omgivning. Paddlingen skiftade mellan lugna och vilda stunder på ett alldeles lagom vis. Guiderna är trevliga och bra, det finns även alternativ om någon skulle tycka det var alltför otäckt.
Har du aldrig raftat förut tycker jag absolut att det är något du ska prova!

Kontaktuppgifter
http://www.nalubalerafting.com

Slummen
Vi besökte Kampalas slum och organisationen UCC under en hel dag. De arbetar med gatubarn och barn/familjer i riskzonen. Organisationen välorganiserade och engagerade arbete imponerade på mig. Detta var det bästa och jobbigaste besöket jag gjorde under hela resan. Det var tungt att se hur folk levde och hade det i slummen men härligt att även se att någon gör så pass mycket för att hjälpa. Detta är en organisation som man kan ha ett fler dagars besök hos och priset kommer man överens med Robert om.

Kontaktuppgifter
Robert Opolot
Mail: abwooloong@yahoo.com


Nairobi

Vi bodde på Nairobi Youth Hostel, de kostade ca. 60 kr/natt. De har webbcafé och mycket trevlig personal. De ligger ca. 20 minuters promenad ifrån centrum. Jag trivdes väldigt bra här.

New Life Home Trust
Vi besökte ett spädbarnshem för barn främst mellan 3 månader och 2 år. Det fick mycket stöd utifrån och var väldigt fint. Deras mål är främst att hitta adoptivföräldrar till alla de föräldralösa barnen. Det tar gärna emot volontärer både för långa och korta perioder, här kan ni stanna så länge ni vill. Här ifrån går man med mycket hopp om barnens framtid!

Kontaktuppgifter
New Life Home Trust (mittemot the South African High Commission)
Lenana Road, Kilimani
Po Box 25341 00603 Nairobi
tel: +254-020-3864743 eller + 254-020-3869514
mail: info@newlifehometrust.org



Mombasa

Den absolut varmaste platsen i hela Östafrika!! (enligt mina erfarenheter)
Vi sov första natten i Mombasa stad men insåg efter den första sömnlösa natten i Afrika att det var ohållbart hett. Så redan andra dagen flyttade vi ut på Tiwi Beach ca 1-2 timmars färd söder om staden. Där bodde vi i en hydda på stranden och levde paradisliv. Otroligt vackert och näst intill folktomt. Tiwi Cottages på Tiwi Beach är absolut stället att bo på. Det är dock lite långt till civilisationen, för att åka fram och tillbaka varje dag, om man har mycket stadsliga ärenden att uträtta

Båtutflyckt
Vi for ut på en endagars tur med båt ifrån Shimoni. Under turen fick vi se delfiner och snorkla vid korallrev. Det kostade ca. 200 kr för hela dagen, i priset ingick även en fyra rätters middag. Helt klart prisvärt, en fantastisk dag.

Bombolulu
En organisation som producerar rättvisemärkta produkter, utav handikappade, som säljs bl.a. i Världsbutiken i Linköping. De är vana vid att ta emot besökare och så vitt jag förstår värt ett besök. Hann dock tyvärr aldrig dit själv.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet