Stöd Ukraina

Eliassons blogg

Måndag 14 December 2009 - New York

3 nätter i det stora äpplet

Vi spenderade 3 härliga nätter på Manhattan, eftersom att jag skriver detta i efterhand på ett varmt hotellrum i södra Mexico så kommer jag hålla mig kortfattat!

Första natten: Vi landade på jfk omkring 18-tiden i ett kallt och blåsigt New York, vi lyckades utan problem ta oss på ett smidigt sätt med tunnelbana från området kring flygplatsen till Fulton street där vi skulle byta tunnelbana till den som tog oss till vår slutstation. Men på Fulton street blev vi lite väl förhastade och hoppade in i första bästa tåg som kom in på vår plattform, tåget visade sig vara ett express tåg till Bronx och skulle således passera de två stationer som låg nära för oss. istället för att hoppa av på 77th street hann vi i sista sekunden hoppa av på 86th street då vi insåg att tåget inte skulle stanna vi 77th. Så första upplevelsen av Manhattan blev en kall och blåsig promenad till rummet där vi skulle bo. Det blev inte så mycket mer den kvällen utan vi gick bara runt lite på områdena kring boendet alltså på upper eastside.

Andra natten: Vi började dagen med att ta tunnelbanan ner till Grand central där vi började vår långa promenad genom stan. Jag har inte tid att skriva alla ställen vi gick till och allt som hände men vi traskade ett x antal mil genom bland annat genom praktiskt taget hela Midtown(times square osv), Soho district för att stanna vid J&R mittemot City hall för att köpa lite grejer. efter detta for vi tillbaks till boendet för att bland annat ladda kamerabatterier. När vi var klara med det for vi än en gång ned till midtown där vi traskade runt i flera timmar innan vi valde att gå hela vägen tillbaks till lägenheten vilket var en ganska bra bit. När vi bara var några kvarter bort från lägenheten valde vi att stanna och käka middag på Dallas bbq omkring ett på natten. Jag beställde en chicken and ribs combo som smakade gudomligt, mycket och väldigt fet mat :)
Mätt och belåtna vaggade vi tillbaks till lägenheten för att sova.

Tredje och sista natten: Denna dag åkte vi också till Grand central för att sedan gå till bestbuy där Jens köpte en laptop. när detta var klart gick vi runt lite på times square som trots att det regnade var fullproppad med folk. När alla saker var inhandlade begav vi oss till ned och gick igenom hela chinatown och little italy. Vi for sedan tillbaks till lägenheten för att torka skor osv, det sketna paraplyet jag köpte blåste sönder efter några timmar på stan. När kläderna var relativt torra och regnet hade avtagit gick vi ut på stan igen, denna gång genom Central park, förvånade blev vi att vi var dem enda personerna där förutom någon enstaka cyklist. När vi närmade oss kvarteren kring times square valde vi att gå upp på upper west side eftersom vi hade varit kring T S och väldigt många gånger. Här var det inte speciellt mycket att se men vi hittade en mycket trevlig klassisk amerikansk restaurang där vi ytterligare en gång åt en sen middag kring 01-tiden, en chocolate shake och en fet burgare och man hade tryckt i sig sisådär 2000 cal så promenaden tillbaks genom central park var väl behövlig.

Sammanfattningsvis var snabbesöket i new york en mycket trevlig upplevelse med god mat och extremt långa promenader. Jag skulle lätt kunna tänka mig fara tillbaks och vara där en längre tid då man det blir väldigt tight på bara 3 nätter men det hela var bara tänkte som en mellanlandning på vägen till Mexico.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet