Stöd Ukraina

Lilltants blogg

Onsdag 2 April 2008

3 dagar kvar...till Ko Lanta!

Tjoho...jabadabadoooo
Nu har nedräkningen börjat. Har lagt fram mina få prylar och kläder så det ska bara packas ner i ryggsäcken. Ska kolla igenom idag och kanske packa och se vad detta kommer att väga..hm hm.. : )

Allt ska vara vaccinerat, bokat, inhandlat och klart.. Fy jag börjar känna lite nervositet tror jag, försöker att andas djupt och långsamt. In genom näsan ut genom munnen osv...
Kan ju tro att jag ska föda barn haha...

Jag kan inte föreställa mig detta paradis men det är väl det som är tjusningen med denna resa till detta omtalade land.

Jag återkommer när vi har kommit fram, då ska jag lägga upp lite bilder för hoppningsvis.

Ha det gott allihopa!
/ Maria
Dela med andra:    

Kommentarer
Legusta säger:
Svenska kaffestugan på Koh Lanta "Gafae Aroy" öppnade 1 oktober 2005. Och ligger vid Klong Dao Beach, kanske den mest populära, men ändå lugna stranden på Koh Lanta. Intill Lanta Villa och ett stenkast från den svenska skolan, Lanta Sanuk School. (semesterskolan). Du hittar dom uppe vid stora vägen.

Dom har fritt internet för sina gäster, om du har med dig din egen laptop.

Ett litet upprop till er alla som tänker besöka Koh Lanta är: har ni möjligheten att hjälpa oss ner med några små svenska varor,så är vi så tacksamma om ni vill maila oss på gafaearoy@hotmail.com

Vi har en enorm efterfrågan här på olika svenska varor & ni är dem som kan hjälpa oss med att kunna hålla detta utbud. Kontakta Laila. Givetvis ersätter vi er för produkterna.

http://www.gafaearoy.lanta.se
Postat 2008-04-03 00:08  Anmäl
Legusta säger:
Här njuter vi av att bara vara! Ta en morgonpromenad på stranden, en djungelutflykt eller givetvis en dyktur på dagen. På Koh Lanta bor Du I bungalow.

Du tar det lugnt på denna fridfulla ö kanske badar på den riktigt långgrunda viken i Khlong Dao inte långt från Saladan. Saladan kan erbjuda dej frukt och matmarknad, liten galleria med hantverk ev. kläder, och svensktalande personal (Maj-Britt, Ulf och Tomas) på http://www.lantadiver.com som har flyttat ner sedan 1998.

Du finner mer att läsa om ön och Koh Lanta Online Island Krabi - Aktiviteter och Hotel Guide websida är gjord på uppdrag av Siam Business, du kan läsa om vad som finns att se och göra på ön, en guide på svenska. http://koh-lanta-island.org

Info Kho Lanta: http://www.lantainfo.com Bara på engelska tyvärr men mycket bra.

• Boende
Ön erbjuder allt från enklaste bambuhydda till riktiga lyxbungalows som Lanta Sand Resort & Spa. De stora hotellanläggningarna finner Du dock inte här. De styrande på Koh Lanta har tagit varning av utvecklingen på andra turistmål, och gör sitt bästa för att bevara öns särart. Det är inte tillåtet att bygga höghus vilket har gjort att de flesta resort på ön är små, familjeägda anläggningar.
Postat 2008-04-03 00:02  Anmäl
Legusta säger:
Koh Lanta domineras av svenskar, och många stannar länge tack vare den svenska skolan här.

Kho Lanta är så fridfullt att en segelbåt som dyker upp blir dagens händelse. Ön har ett 20-tal stränder och en djungel av kokospalmer. Stranden är fredad för all kommers - ja till och med solstolar är bannlysta, förrutom hotellens egna.
Har vuxit från ett fåtal bungalows till flera större hotell. I största byn Saladan finns marknader, restauranger och barer.

Koh Lanta är inte bara en ö utan 52 olika småöar som ingår som en del av en nationalpark. Hit kommer man för att stressa av och njuta av stillheten, den vackra naturen, de underbara baden och den vänliga atmosfären.

Har du inte provat på att snorkla tidigare ska du passa på här. Under vattnet väntar en fascinerande värld med stora stim av tropiska fiskar, som är så tama att de t o m låter sig matas ur din hand. Eller varför inte packa picnic-korgen och hyra en egen båt och leta rätt på din egen lilla favoritö där du kan vara helt ensam.

I de små byarna som finns på huvudön kommer du nära det enkla vardagslivet. Här har du också möjlighet att ta del av den kultur som är förknippad med det gåtfulla folk som kallas havszigenare och som har sin alldeles egen kultur och egna traditioner. Du kan också göra en vandring genom tät djungel, där det finns både vattenfall och djupa grottor att utforska.

Koh Lanta är mycket populär, långsmal ö som växer som resmål. Många bungalowbyar och resort främst på norra stranden. Kanske inte det vackraste området, men en bra ö för barnfamiljer och par som söker lugn och ro.

Erbjuder även möjligheter till dykning och snorkling. Ligger två timmar med båt från Krabi.

Koh Lanta är en vacker ö, som har lyckats behålla sin särprägel trots att alltfler människor hittat hit de senaste åren.

• Saladan Village
Saladan Village är huvudort på ön och en äkta thailändsk fiskeby. Den är belägen på öns norra spets och är utrustad med flera små marknadsstånd, butiker, restauranger och barer. Här finns också Lanta diver, läkare, bank och växlingskontor. Längs vägen och stränderna längre söderut ligger små lokala restauranger och barer. Även om lokalbefolkningen gjort sitt bästa för att tillfredställa gästande turisters olika krav, är Saladan fortfarande en genuint thailändsk by med allt vad det innebär.

• Utflykter och kombinationsmöjligheter
Koh Lanta är också en bra utgångspunkt för att göra härliga snorklings- eller dykutflykter till några av de närbelägna öarna. Du kan också roa dig med att paddla kajak eller upptäcka öns natur från elefantryggen.

Här har Du en plats där Du kan gå ner i tempo och njuta av den avslappnande atmosfären, den goda billiga maten och de fantastiska stränderna. Du slipper den skenande kommersialismen som många turistorter världen över tycks tro att alla turistande gäster söker.

Visst finns det de som söker diskotek, flickbarer och MacDonalds, men för dessa finns det definitivt ”bättre” platser att åka till.
Postat 2008-04-02 23:59  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Nu är det bokat!
11 år sedan
Dykarcert Open Water Diver!
11 år sedan
Är hemma och förkyld...
14 år sedan
Drömmer mig bort...
14 år sedan
Precis 1 v kvar...
14 år sedan