Stöd Ukraina

Abes blogg

Söndag 5 September 2004 - Samos

2004-09-05—2004-09-19 Samos, Grekland

Söndag 5/9

Ankomst till Samos flygplats som ligger strax utanför Pytagorion, en stad som är uppkallad efter den stora matematikern och olympiske brottaren i grekisk/romersk stil.

Vi landade ca: 12.30 och fick gå över den stora flygplansplattan till terminalen där vi skulle hämta vårt bagage.

Tidigare erfarenheter har visat att man ej skall ta något för givet vid charterresor, så döm vår förvåning när vårt bagage kom nästan omgående och vi kunde gå ut till den buss som skulle ta oss till Karlovassi.

Resan gick via hotell som låg i Pytagorion, Samos huvudstad Vhati (Samos) sedan längs nordkusten till Kokkari innan vi nådde vårt mål.

Naturen var otrolig med höga berg som sluttade skarpt mot havet, byar och städer kantade kusterna, en del uppslängda lite här och där över öns berg, en del väldigt otillgängliga.

HOTELL ERATO

Vi kom till vårt hotell ca: 14.00, checkade in, fick vårt rum som i resekatalogen kallas lägenhet med kokmöjligheter, men det skulle vara att ta i.

En stund vila innan vi bestämde oss för att ta en promenad till centrum ca: 2 km där de enda bankomaterna låg.

Men resan, hög värme ca: 35 grader och en promenad över kruttorra vägar genom vinodlingar gjorde oss så vansinnigt trötta att när vi till slut fått våra pengar tog vi en taxi tillbaka för ca 19 kronor (2€)

Detta var en resa som vi sent skall glömma, taxichauffören märkte att vi höll i oss och det gjorde turen ännu vildare, lite av Lisebergkänsla när däcken tjöt i varenda kurva som kvickt tog oss till hotellet igen, men det var roligt!

Nu var det dags för vår första måltid på Samos, vi gick till ett närbeläget hotellområde som heter ANEMA BY THE SEA.

Där tog vi varsin sovulaki i pita (grillspett med fläskkött, tomat, gurka, zatziki, rödlök och pommes frites)

Nu packade vi upp resten av våra kläder och gjorde oss hemmastadda innan det var dags att gå på välkomstmöte kl:18.00 där vi fick vår första OUZO plus en hel del information om utflyktsmål och annat smått och gott som kunde vara bra att veta.

Mötet hölls på ANEMA och om man inte visste det så skulle det hotellområdet kunna vara okänt pga. Att grekland har ett lustigt sätt att bygga sina hus.

När man går på gatan så ser man oftast en smal husfasad och detta lurar en att tro att detta är endast ett litet hus men om man tittar bakom huset så märker man att de byggs på bakåt, tomten är med andra ord en väldigt smal men lång rektangel som kan ha måtten: 50 gånger 500 meter men det är oftast bara på de attraktivaste områdena som t.ex. Ut mot havet mm.

Nu började resan och den första dagens strapatser ta ut sin rätt, sängdags!

Måndag 6/9

8.00 God morgon! Första dagen på Samos.

Vi gick ut för att finna den strand som skulle bli vår under vistelsen här, och efter en liten stund så bestämde vi oss för den som låg rakt ut från hotellet.

Som de flesta stränder som finns på ön bestod den av klappersten men det är något som vi gillar för då slipper man att få med sig massa sand när man går därifrån.

Den var ganska smal men tillräcklig för vårt behov av sol och salta bad i ett hav som ej kunde skryta med höga vattentemperaturer men gav sannerligen den svalka som behövdes med jämna mellanrum.

Nu när vi funnit vår strand gick och åt gyros i pita (samma som sovulaki men strimlat kött)
På samma ställe som igår, men hädanefter kallas stället endast ANEMA.

Nu var det dags för sol och bad några timmar.
Dags att besöka några butiker för att inhandla lite frukost och middagsmat, priserna är ungefär som hemma med vissa undantag, cornflakes t.ex. kostade nästan det dubbla medan tobak och alkohol var för det mesta väldigt billigt.

Första middagen på vårt rum blev korv och makaroner med zatziki, vi hade hittat en kryddig och god korv som hette peperone, denna måltid var väldigt god.

Men redan nu så förstod vi att vi inte skulle tjäna något på att lagade vår egen middag pga. att priserna i affärerna var för höga, så hädanefter blir det endast frukost i vår enkla boning.

Sedan gick vi till hamnen och såg oss omkring innan vi gick till poolen på ANEMA där det var välkomst middag för dem som hade lust att betala 12 €/pers.

Vi avstod men satte oss ner vid polbaren och tog en ouzo och inväntade matgästerna som här skulle få kaffe som avslutning på middagen.

ANEMA är uppbyggd så att vid gatan finns Fast Food restaurangen går man vidare in så kommer två små matställen efter varandra och sedan är man framme vid poolen och bakom den ligger själva hotellet.

Vi satte oss vid Fast Food för att äta kvällsmat, det blev Grekisk sallad för Lisa och Pork Plate med pommes frites och zatziki för mig, till den så delade vi en halvlitersflaska Fokianos som är ett inhemskt vin utav Rose typ och väldigt gott.

Vid denna tidpunkt ca: 21.30 blåste det kraftigt och vågorna gick höga på egeiska havet, men vi satt bakom stora och kraftiga plast skynken som var förankrade vid marken med stora hakar.

Dessa skynken av rullgardinsutförande var uppsatta på nästan alla restauranger och barer som kunde vara utsatta för vind.

Tisdag 7/9

Frukost som bestod av jordgubbsmarmelad, färskt bröd, peperone korv, zatziki, juice och mjölk (som jag blev väldigt förvånad över att de hade) och så klart vårt eget kaffe som vi hade bryggt i vår egen perkulatorbryggare som alltid följer oss på våra resor.

Vi började dagen med att gå till fritidsresors kontor och ställde lite frågor innan vi gick till centrum, på vägen dit fick vi följe av en tik genom de pittoreska stråk som kantade vår väg.

Utvilade och rätt väg så var det en enkel promenad och väl i centrum tog vi en Frappe och öl.

Frappe är en kall kaffedrink som faktiskt är väldigt god,
Den görs på följande vis:

Två tsk. Snabbkaffe
Några droppar vatten
Lite socker
Vispa till ett kraftigt och tjockt skum
Fyll sedan upp glaset med mjölk och lägg i några isbitar

Centrum var inte så stort men det var mysigt och trevligt med många små butiker och köttaffärer, konditorier med otroliga mästerverk, vi såg tårtor i ugnsplåtsformat utformade som fotbollsplaner, rallybanor, bröllop med altare, kyrka mm.

Väl tillbaka till ERATO gick vi för första gången ner till stranden för sol och bad, underbart vatten, och det var tur att vi hade köpt oss varsin luftmadrass att ligga på, för handduk direkt på klappersten hade inte varit så skönt.

Lunch på rummet, champinjonsoppa med vitt bröd, sedan lite vila innan vi tog en långpromenad runt omgivningarna där vi mötte många vänliga samosbor, sedan hamnen där vi hade bestämt oss för att äta svärdfisk och bläckfisk.


Men först så tog vi en ouzo innan vi valde restaurang, då kom en underbar liten kolsvart katt fram till oss han var väldigt kelig tills en grek kom och stampade i marken, vi såg ingen sotis mer den kvällen.
Nu var det dags att välja ställe det fanns ungefär 6-7 restauranger att välja på och vi tog en som verkade vara välbesökt.



Men när vi fick in vår mat så blev vi inte glatt förvånade precis, snarare tvärtom, Lisas bläckfisk var en slang med sugkoppar, några pommes frites och en skysås av vinäger som bläckfisken hade kokat i.

Det hade väl varit okej om inte slangen hade varit gummilik och smaklös.

Min rätt svärdfisk var lika underlig, inga kryddor att tala om och stekt i en panna som säkert inte var rengjord efter förgående rätt, så det smakade bränt.

Denna upplevelse gav oss en känsla av att vi skulle avstå ytterligare prov på grekisk matlagning när det gällde fisk, och billigt var det inte heller ca: 10€/pers.

På väg tillbaka till hotellet så upptäckte jag att nycklarna var borta, till hamnen igen.
Vi hade suttit på två ställen och det första var det rätta, så nu var det dags för kvällens andra nerköp! Vi köpte varsin sängfösare, gin fizz 4.50 €/styck smakade otroligt dåligt, drinkar är inte den här barens starka sida.

Vi lade oss 23,00 och det var tyst i en halv timma innan det kom en blandad kompott av Örebro-Stockholm-Värmland som förde ett otroligt liv fram till 00.30 så nu vet vi att det inte är någon ide att lägga sig för tidigt.

Onsdag 8/9

Frukost med kokt ägg mm.

Bokade bil för 3 dagar fredag till söndag för cirka 135€.

Promenad till centrum, kopplade av med öl på torget innan vi tittade runt i butikerna,
När klockan började närma sig tolv så gick tillbaka för att sola och bada, underbart!

Lunch, vila, tvätt, klockan går fort och kvällen är redan här, så vi ringer hem och pratar med Andreas och sedan till de andra pojkarna som är i Vargön innan vi går till ANEMA för att äta middag.

Den här gången beställde jag en tallrik med endast kött, 4 sorter och lisa beställde spagetti carbonara till det tog vi även en tallrik med zatziki och en flaska Fokianos.

Tidig kväll och inga som höll låda på hotellet så vi fick sova ifred, God natt!

Torsdag 9/9

Denna morgon blev det stekt ägg med väldigt gul gula till frukost, man kan tycka att vår frukost är väldigt enformig men med restaurangmat hela dagarna är det väldigt gott och skönt att få samma tillbehör till smörgåsarna på morgonen.

Zatziki, peperonekorv, jordgubbsmarmelad, kaviar (hemifrån) juice, mjölk och självklart kaffe så att man vaknar och slipper huvudvärk.

Sedan blev det en heldag med sol och bad med avbrott för lunch på ANEMA, toast och öl.

Siesta, dusch och en kopp kaffe, det är en välsignelse att ha tillgång till kaffe precis när man vill utan att behöva betala 1.50€/kopp.

Efter att tagit oss en ouzo i hotellbaren så gick vi till en för oss ny restaurang cirka 200 meter från vårt hotell mot hamnen.

När vi slog oss ner kom vi i samspråk med ett svenskt par som vi senare fick veta att de hette Gunnar och Barbro och är ifrån Göteborg.

De hade fått in sin mat och den såg väldigt god ut så vi beställde samma, jag tog en enorm tallrik med kycklingfilé, champinjonsås och pommes frites och lisa fick en lika rejäl tallrik med pannbiff fylld med ost och skinka, den täckte halva tallriken och till dryck så delade vi på Fokianos.

När vi hade ätit upp och rest oss fick vi se en liten hundvalp som slött låg och sov vid entrén till restaurangen och vi kunde ej låta bli denna underbara varelse innan vi gick raka spåret till sängs.
Fredag 10/9

En dag för rundtur, klockan 8.00 ringer mobilen som vi använder som väckarklocka, kaffe och frukost.

Klockan 9.00 går jag ut till receptionen precis samtidigt kommer killen från biluthyrningsfirman in genom dörren, vi sätter oss i soffan och börjar skriva under kontrakt mm, under tiden berättar han att den storleksklass A som vi hade beställt var slut och så undrar han om det går bra med en SUZUKI VITARA istället!

Självklart! svarar jag, att få en jeep istället för en liten Renault och till samma pris är självklart perfekt med tanke på de varierande vägarna.

När pappren var klara och jag hade fått nycklarna gick jag tillbaka till min Darling, UTAN att nämna det faktum att vi hade fått en annan bil än den hon trodde.

När vi kom ut så sade jag till henne att bilen var vit och att hon skulle peka ut den, de enda vita bilarna var jeepen och en gammal Ford och lisa hade inte en tanke på att jeepen kunde vara vår så hon pekade ut Forden.

När jag då sade som det var blev hon väldigt glad för det känns tryggare med en bil som är lite grövre och kraftigare på denna ö.

10.00 åker vi till centrum för att hämta pengar och överföra bilder via Internet till ett nätalbum, men efter en timmes väntande och 3 foton överförda gav vi upp, betalade 4€ och sedan for vi iväg på vår upptäcktsfärd.

Vi tog kustvägen till Kokkari där vi stannade i en timme ungefär, vi tänkte ta oss lite lunch men insåg att denna ort var kraftigt turistinriktad så priserna var skyhöga.

Vi fortsatte längs strandpromenaden till vi hittade ett ställe som hade någorlunda humana priser och där åt vi gyros i pita och sedan fortsatte vi till Vathi.

Men vi hade bestämt att där skulle vi inte stanna denna dag utan vi fortsatte till Pytagorion.
Väl framme i Pytagorion så parkerade vi bilen och tog oss en promenad ner till hamnen som i resehandböcker omtalas som en restaurangtät esplanad där doften av rutten tång ibland kan bli väldigt kraftig.

Vi slapp denna odör men vi kunde hålla med om att detta stråk var kraftigt överbelamrat med restauranger så hälften kunde ha varit nog, så och priserna på dessa.

Vi gick upp längs huvudgatan där vi hittade ett litet fik och tog oss lite dryck, men valet av ställe kunde ha varit bättre för vi råkade sätta oss vid den korsning där två huvudvägar möttes så vår dryck blev blandad med väldigt mycket avgaser, vår paus blev kortlivat på detta fik som ni kanske förstår.

Nu fortsatte vi vår färd och vi hade kommit över till sydsidan av ön och styrde kosan mot en bergsby som var känd för sin honung Pirgos men vi gjorde inga inköp utan körde vidare till en annan bergsby som vi inte kommer ihåg namnet på men här ifrån var det en otrolig utsikt över havet, höga berg, djupa dalar och allt var täckt med en djup grönska som fick hela området att se mjukt och inbjudande ut och det var svårt att slita sig från denna idyll.

Vi fortsatte upp för slingrande serpentinvägar högt upp i bergen medan vi åter igen närmade oss Karlovassi och efter en underbart härlig tur som hade givit oss massor av upplevelser med vidunderliga utsikter och skrämmande smala vägar bitvis så var vi åter hemma, klockan var nu 18.00 och vi hade varit ute i ungefär 7 timmar.

Vi stannade vid en supermarket och inhandlade lite småtugg som vi sedan intog på balkongen och pratade om allt vi hade upplevt under dagen.

Sedan gick vi åter till den restaurang som vi hade varit vid igår och som vi hade döpt till ”BAMSE” eftersom att hundvalpen som vi hade sett där verkligen såg ut som en liten björn, vi fick senare reda på att han hette Beethoven och var en blandning av sibirian husky och varghund, 7 veckor gammal.

Ikväll åt jag strimlad fläskkött med lök och tomat och lisa tog den rätt som jag hade tagit igår, kycklingfilé med champinjonsås.
Vi pratade med de övriga gästerna och fick närmare kontakt med Gunnar och Barbro de bjöd in oss till deras lägenhetshotell den 14/9.
Runt 23.00 gick vi tillbaka till hotellet efter en lång kelstund med Bamse tog vi oss en liten sängfösare i hotellbaren.

Lördag 11/9

Frukost, bilfärd till Vathi, Samos huvudstad, som vi hoppade över igår pga. att vi ville se mer av denna stad utan andra mål denna dagen.

Vathi är ganska stor men väldigt mysig och avkopplande, man känner ej av någon storstadsstress, det fanns mycket att se på basar gatorna som vi utforskade en lång stund innan vi satte oss ner för att äta en gyros i pita.

Nu började siestan närma sig och vi for tillbaka till Karlovassi för att sola och bada när hettan är som bäst ungefär 35 grader i skuggan.

14.00 kom vi till stranden och åt vår medhavda vattenmelon som hade fått ligga i kylskåpet för att bli riktigt kall, ca 15.30 efter ombyte och dusch tog vi bilen och åkte över berget bakom Karlovassi till sydkusten via otroligt branta och slingriga serpentinvägar.

Vid ett tillfälle tvärbromsade jag och Darling undrade vad som stod på men jag sade ingenting utan backade lite grann och bad henne att öppna dörren, där fick vi se en ödla på runt 40 cm med rest huvud och utsträckt kropp ligga och gassa i solen.

Vi körde vidare och nådde snart vårt mål som var en liten kustby som hette Ormos Marathokampos, där visste vi att det skulle finnas en pizzeria vid namn Pizza Cava, den fanns i alla fall År 2000 enligt vår resehandbok och den skulle ha influenser från USA pga. att ägaren hade bott i det landet i 5 år.

När vi kom ner till hamnen som Pizza Cava skulle ligga vid så märkte vi att enda sättet att komma in till hamnen var via en smal väg med rödljus, för möte var inte att tänka på och denna väg var den enda som gick hit ner.

Och det första vi får se när vi parkerar är vårt mål, det var väldigt roligt och vi var vansinnigt sugna på pizza så det skulle bli gott, vi beställde varsin men till vår förvåning fick vi endast en så vi beställde en till när vi hade ätit upp den första.

Vi kom fram till att det antagligen var vanlig att man delade pizzan sinsemellan och pizzorna som var uppskurna så som de brukar vara i t ex USA.

Vi fick oss en liten pratstund med ägaren och han berättade att han hade startat pizzerian direkt efter det att han kommit hem från staterna, den var nu 21 år.

Efter maten tittade vi oss omkring klappade hundvalpar tittade på katter mm innan vi tog den stora vägen hem som både var bredare och snabbare, väl hemma gick vi genast till sängs.

Söndag 12/9

Frukost, sedan tog vi bilen och försökte komma till en kyrka med blått neonkors på taket som syntes över hela staden, den låg uppe på ett berg bakom Karlovassi, detta trodde vi att det skulle vara enkelt enligt vad vi hade hört från andra som hade varit där, men tji fick vi.

Den resan blev vådlig upp för serpentinvägar och sedan in på en väg som inte var värd namnet pga. att den var gjord direkt i bergssidan och detta berg var väldigt poröst nästan enbart sand medlite inslag av jord.

Men vi hade 4-hjulsdrift så det skulle inte vara några problem. vi körde ju rätt väg ?
Vägen var endast en halv meter bredare än bilen och vi kunde tacka vår lyckliga stjärna att vi inte fick några möten, men istället så stod det en häst på vägen och en till uppe på en slänt och båda verkade undra vad tusan vi hade där att göra, tokiga turister då förstod vi att denna väg var helt fel.

Vi backade en bit till ett ställe där vi kunde vända och tog sedan en annan väg men när vinkel började närma sig 70 graders lutning och vägen verkade bli ännu sämre så lade jag in backen men bilen stod bara och spann!
Det var som sagt tur att vi hade en jeep med fyrhjulsdrift, i med lågväxel och drift på alla fyra, nu kunde jag backa utan problem, som tur var hur hade vi annars tagit oss där ifrån.

Vi tog oss ut till huvudvägen igen och tog sedan en annan väg, men den gick endast uppför till toppen av berget där alla antenner och master stod och man såg ner på kyrkan långt nedanför där vi stod med en underbar utsikt över hela Karlovassi, vi gav upp men resan hade varit både rolig och skrämmande så den var inte helt bortkastad.

Väl tillbaka tog vi vägen till Potami för att besöka den kyrkan istället och en liten sväng till Potami stranden innan vi fort till hotellet och klädde om för sol och bad.

Efter några timmar på stranden var det dags att få något att äta så vi bestämde oss för att gå till bamse och där tog jag en biff något som jag hade hoppats på var en riktig köttbit för jag tyckte att namnet på rätten antydde det men så var det inte utan det var ännu en köttfärsrätt men väldigt god ändå och lisa tog spagetti med köttfärssås.
På hela tiden vi satt där så fick vi inte en skymt av valpen så vi antog att han var hemma istället för på restaurangen.

När det var dags att gå blev Darling väldigt dålig och yr så på den korta vägen till hotellet fick hon sätta sig ner två ggr innan hon orkade ta sig in till sängen, men efter en stund så mådde hon förhållandevis bra igen.

Måndag 13/9

När vi vaknade och jag satt i kontakten på perkulator gick jag ut till receptionen och bokade två solsängar som jag sedan placerade ut på våra platser vid stranden, vi hade haft samma plats hela veckan och skulle troligtvis inte välja någon annat under resten av vår vistelse här.

Sedan tog vi en promenad till centrum och vi hade precis kommit fram när vi såg en butik med kläde och utanför hängde en dress med t-shirt, byxor och jacka i bomull som var väldigt snygg och till ett otroligt bra pris 10€ ungefär 90 kronor och efter att lisa hade provat den så var vi båda väldigt nöjda.

Nu skulle vi se om vi kunde få våra foton framkallade direkt, men vi fick reda på att det inte skulle gå utan ett minneskort, ATTAN! Vi hade endast det interna kameraminnet som rymde 13 kort och det skulle vara allt vi fick med oss från denna semester så vi får välja med omsorg de kort vi ville behålla.

Intill fotobutiken låg en liten kyrka eller man skulle nog hellre kalla den för bönehus för den var inte stor och med tanke på att dom byggs med tjocka väggar så var den nog inte så speciellt rymlig invändigt.

Nu var vi lite hungriga så vi tog oss en painriche med rödlök tomat kött mm i ett grekiskt gatukök men den var väldigt smaklös men ändå mättande.

På vägen hem tittade vi in i alla butiker och affärer som skulle kunna ha en myggdödare för nu var vi trötta på utslag efter dessa vidriga moskitos som aldrig syns eller hörs men lämnar fulla märken efter sig och till slut fann vi en på supermarketen närmast hotellet.

Sol och bad till mellanmål blev det en smörgås, det bästa som finns är att koppla av och njuta på stranden och tack vare en lagom kall vind så var det verkligen njutbart i den stekande solen.

Kvällen närmar sig och vi tog en aptitretare i hotellbaren samtidigt som receptionisten frågade oss om vi kunde namnge städer och dess flygplatser som kunde ha avresor hit till Samos.

Orsaken till detta var att fritidsresor skulle dra in Karlovassi som resemål nästa säsong och hon hade flera stamgäster som ville komma hit, och hon ville kolla vilka möjligheter som fanns för att kunna ordna detta.

Sedan medan vi satt ute på gården och smuttade på vår ouzo skrev jag lite stödord till vår reseskildring medan vi väntade på att gå och äta på Seagulls(fiskmåsar) denna restaurang hade rekommenderats av flera svenska resenärer som vi kommit i samspråk med så det tyckte vi var värt att prova.

Maten var superb men vi fick vänta i nästan 45 minuter innan tallrikarna kom in, under den tiden kom det en liten kolsvart katt fram till oss som jag lyfte upp i knät, den blev så nöjd och kelig att den somnade en stund i mitt knä.

Men som en klocka prick 20.00 hoppade den ner och strosade runt vid borden och tigga efter lite mat som givmilda gäster ville ge.

På väg tillbaka till hotellet gick vi in till bamse och blev kvar där närmare två timmar på grund av att vid bordet där bamse låg och sov satt en grekisk herre, väldigt trevlig och pratsam, hans kunskaper i engelska var väldigt goda så vi satt och pratade och kelade med bamse, först nu fick vi veta att bamses riktiga namn är Beethoven men vi fortsatte att kalla honom bamse för det var ju det namn som vi hade vant oss med och för valpens del verkade kvitta för han kom så fort man satte ner handen.

Under tiden som vi satt där hade tre grekiska killar beställt in ett stort fatt med olika köttbitar på och jag frågade den gamle mannen vad detta var och vad rätten hette, han skrev ner detta på en lapp som jag sedan lade i plånboken utan att Darling hade märkt något och detta visade sig senare vara ett lyckokast.

Sent men glada och trötta kom vi till slut hem och lade oss ganska omgående, GOD NATT!

Tisdag 14/9

Vaknade sent, bokade solstolar, drack lite kaffe innan vi tog oss en brunch på ANEMA lade oss en timme i solen men så här tidigt på dagen blåste det ingenting så hettan blev för jobbig, vi gick och handlade istället.

Efter en stund började det blåsa och vi kunde återvända till våra solsängar där vi stannade hela dagen innan vi duschade och vilade någon timme.

Vi klädde oss för kvällen och via en del bakgator gick vi till Gunnar och Barbros hotell där vi blev visade runt i deras lägenhet och den gjorde verkligen själ för sitt namn, två våningar, tre balkonger, två toaletter varav den ena hade badkar ett rejält sovrum och ett väl tilltaget vardagsrum/kök.

Efter rundvandringen bjöd dom på vin och ouzo med till tugg, vi satt och pratade om både det ena och det andra vi berättade vad vi jobbade med och var vi bodde, likaså fick vi reda på vad de sysslade med och att dom bodde i Göteborg.

När mörkret började lägga sig över samhället gick vi tillsammans till Bamses och beställde in en mega plate mese som var en stor tallrik med alla sorters kött som äts i grekland, pommes frites täckt med en gul sås och riven ost.

Detta var just den rätt som den gamle mannen tidigare hade skrivit ner på en lapp åt mig och som jag nu utnyttjade till allas belåtenhet. (som tur var)

Vi pratade, åt och drack till tallrikarna var tomma så när som på ett sista ben med lammkött som varken jag eller Gunnar klarade av att få i oss.

Även bamse fick en stor del av vår uppmärksamhet denna kväll men när klockan hade blivit 23 så kände vi alla att dagen hade varit lång och vi gick i samlad tropp tillbaka till våra hotell där sömnen för vår del kom kvickt.

Onsdag 15/9

Niklas födelsedag! Vi vaknade 8,00 och ca 9,30 ringde vi hem till Sverige och grattade Niklas.
Nu var det åter igen dags för stranden för sol och bad och framåt lunchtid gick vi till
8th may squere och beställde tonfisksallad! men det vi fick in var en tonfiskröra som man åt bröd till, detta förstod vi inte förrän långt senare när vi insåg att vi inte skulle få något mer.

Besvikna men ändå tillräckligt mätta tog vi bakvägarna till stranden igen för mer sol och bad innan vi duschade och vilade inför en knagglig promenad.

Upp för en kulle till den kyrka som har ett kors på taket kantat av neonrör och lyste starkt blått på natten, man såg det från vilken plats som helst i Karlovassi, och fungerade säkert som ledljus för de som var överförfriskade av ouzo eller andra drycker.

Det var denna kyrka som vi tidigare hade försökt ta oss till med vår fyrhjulsdrivna jeep men aldrig kom fram till och som vi nu hade fått reda på att det var enklast att gå till via en gångväg inte långt ifrån hotellet.

När vi kom dit så var det inte mycket att se på, förutom utsikten kyrkan var väldigt liten och stängd pga totalrenovering.
Väl nere i byn igen gick vi till hamnrestaurangerna och tog oss en liten aptitretare innan vi runt åtta tiden satte oss ner vid Seagulls och beställde en tonfisksallad och en grekisk sallad.

Den här gången så var det riktiga sallader med rikligt tilltagna ingredienser och äkta majonnäs som gjorde tonfisksalladen lite väl fet men väldigt god.

På restaurangen satt det flera svenskar, ett äldre par som vi kände från vårt hotell satt bakom oss,(stödstrumpa med man) dessa två skulle vara här i en månad och är nu inne på vecka tre.

Denna resa var inte planerad men deras dotter skulle renovera sin lägenhet och skulle då bo med sina barn hemma hos dom, och då deras lägenhet inte var så stor frågade dottern om de inte skulle göra en resa någonstans (vi fick intrycket av att pengar aldrig var något dom tänkte på).

Sagt och gjort dottern fann en restresa på nätet fyra veckor för samma pris som två och nu var dom här(13 000).

Till avslutning på måltiden så fick vi det inhemska vinet Samos Nectar en väldigt sött apertif, som endast går att smutta på i små glas med is.

På hemvägen tittade vi på bamse men endast på avstånd pga att vi visste att vi aldrig skulle kunna komma där ifrån och vi behövde komma i sängs.

Torsdag 16/9

Nu hade vårt egna kaffe tagit slut men jag gick till hotellets bar och köpte 2 koppar för 3€ men påtår ingick för det priset.

Efter frukosten så skrev jag lite innan vi klädde oss för sol & bad.

Totalt vindstilla och väldigt varmt vi fick hoppa i havet vid ett antal fler tillfällen än vanligt, för vår hud började nästan glöda under solens obarmhärtiga strålar, men detta var förstås en av resans mål.
Det är ganska konstigt att man kan koppla bort den brännande känslan på huden genom att sysselsätta sig med något medan man solar, jag läste en bok och glömde nästan att det var så varmt.

Lunch på ”Anema by the Sea” lisa tog en spagetti carbonara och jag en burgare I pita väldigt gott.

Sedan stranden igen, det hade börjat blåsa lite och vistelsen under solen blev genast mycket behagligare MEN! Det är en bedräglig svalka för solens strålar bränner lika stark ändå.

Nu duschade vi och tog oss en siesta, sov nästan 2 timmar.

18,30 gick vi till centrum och vi hade tur, utan att vi visste om det så var det en så kallad öppet kväll (Grekerna har ganska behagliga arbetstider i butikerna.

Måndag, onsdag, fredag, lördag stänger dom för dagen vid siestan klockan 13,30.
Tisdag, torsdag har de även öppet 16,30-21,00= öppet kväll
Söndagar stängt.

Det är endast de turistinriktade caféer, butiker och restauranger som har öppet hela dagarna

Vi tittade runt i butikerna och upptäckte att de hade det allra senaste modet och att smycken var otroligt välgjorda och utsirade och dyra!

Det fanns även butiker inriktade endast på bröllop som är väldigt viktigt här, med gamla och stora traditioner, det skulle vara otänkbart med borglig vigsel i detta ortodoxa landet.

Vid ett torg enbart gjord i marmor fann vi ett ställe som liknade McDonald’s men hade ett mycket större utbud.

Vi beställde en medium pizza, efter det att vi diskuterat om vi skulle ta var sin, men tur var väl det att vi endast beställde en, för mediumpizzan var en träspade modell MEGA
cirka 45-50 cm i diameter och bakad i panpizza format, den räckte ända ut i kanterna på träspaden.

Medan vi väntade så kom Gunnar och Barbro, som var ute på en långpromenad, de satte sig ner en stund och pratade.

När pizzan kom så gjorde vi som sagt stora ögon, och sen gick de vidare medan vi åt upp pizzan cirka 25% till lisa och resten till mig, jag kände sig tvungen att offra mig för den var inte billig 9,50€.

Efter maten gick vi runt lite till innan vi satte oss vid 8:de maj torget, tog en ouzo och tittade på 7 katter och 3 hundar som verkade gilla det här torget, och det kan man förstå för grekerna älskar sina djur och skämmer gärna bort dom även om dom inte är deras egna, det var sällan vi såg någon som var hård eller elak mot något djur.

Fredag 17/9

Vaknade 6,00 av att någon knackade på dörren, det var stödstrumpan och hennes man som hade låst in sina nycklar på rummet och kunde därför inte öppna ytterdörren som var låst med nyckel även inifrån.
Jag öppnade åt dom och gick sedan till sängs igen, vi vaknade åter vid niotiden drack lite kaffe, köpte nybakat bröd och mjölk till frukost, runt 11 gick vi till stranden.

Lunch! Vi delade en burgare i pita och en sovilaki (grillspett med fläskkött) sedan handlade vi lite nötter och ouzo som vi ville bjuda på när Barbro och Gunnar skulle komma runt 17,30 vi tänkte att det skulle fungera som aptitretare inför buffé middagen på samaina Inn.

När de kom visade vi runt på hotellet innan vi gick till vårt rum och bjöd på ouzo, men Gunnar var lite krasslig i magen så han vågade sig inte på någon starkare vara, så han fick lite vin istället med den påföljden att den gick åt ganska omgående.

Så jag fick kvickt inhandla en kyld flaska till ifrån hotellbaren för att motverka denna uttorkning som det annars hade kunnat medföra!

När mörkret började falla gick vi till samaina Inn för att där äta en buffé middag detta hotell var en av dom mer lyxiga hotell som fanns här i karlovassi och det märktes redan vid entrén som var väldigt stor.

Vi gick till matsalen som var ganska stor men ändå inte speciellt fint inredd, utan i våra ögon ganska tråkig, men maten var det inget fel på utan där fick vi verkligen vårt lystmäte utav allt som man kan tänka sig.

Färska grönsaker, kött av alla sorter och även ett rejält bord med efterrätter såsom melon, brylépudding med karamellsås, och en kaka med vaniljsås och mycket mera.

När vi efter en lång tid av ätande så hade våra krafter tagit slut och vi gick var och en hem till respektive hotell för att lägga sig.

Lördag 18/9

Efter en god frukost så gick vi till stranden för detta skulle nu vara vår sista heldag på Samos innan det skulle vara dags att fara hem till Sverige igen.

Vi var på stranden i princip hela dagen med några små avbrott för lunch och inköp av dryck för värmen krävde en del av dessa varor, men för övrigt hade vi det underbart och vi låg länge och pratade om det som vi hade fått uppleva på dessa fjorton dagarna som i vårt tycke hade varit den bästa resan som vi någonsin hade varit på.

Vi kom även överens om att minst 2 veckor var ett minimum för att verkligen koppla av och för att det skulle kunna kallas för semester.

När kvällen kom gick vi till 8th maj squere för att äta en sista riktiga middag innan hemresan och för att kanske träffa stödstrumpa med man men dessa två träffade vi inte förrän det var dags att gå hem igen, men en god måltid fick vi i oss och vi var helnöjda med denna dag och gick tidigt i säng för att orka med morgondagen.
Söndag 19/9 Hemresa

Denna morgon så hade vi ställt larmet på mobiltelefonen för att vakna i tid, vi ville i lugn och ro kunna äta frukost.
Vi tömde kylen och åt upp det som vi orkade innan vi slängde resten men det var inte mycket, sedan satte vi oss på vår balkong och drack en ouzo och kopplade av en stund innan vi tog vår packning och lämnade med vemod rummet för sista gången.


Vi satte oss sedan ute i hotellfoajén där vi sade hejdå till personal och andra som vi hade träffat men som inte skulle resa denna dag, ungefär klockan 10 kom bussen som skulle föra oss till flygplatsen.

Vi packade oss ombord och satte bredvid Gunnar och Barbro som vi sedan språkades med under resan till Pytagorion där vårt flyg går ifrån, det blev en del stopp i olika orter på vägen och snart så var bussen nästan full.

Runt 12 kom vi fram till incheckningen och när vi stod där i kön blev vi presenterade för ett par ifrån Vänersborg Mikael och Susanne som bodde på onsjö och vi upptäckte att Mikael jobbade på Saab så när jag hälsade på honom så sade jag ”Magnus bakaxel 93” och han svarade ”Mikael Ergo” detta tyckte Gunnar var så roligt att han höll på att kikna av skratt.

När det var dags att checka in fick vi genast problem för de vandringstavar vi hade fått av Barbro räknades som vapen och fick ej tas med som handbagage men det löste sig och vi kunde skicka dom som vanligt bagage.

Sedan var det dags för taxfreen som inte gjorde skäl för namnet för de hade hutlösa priser men vi gick runt och tittade på varorna innan vi köpte en chipspåse och fyra små öl för en summa av 10 € hutlöst men det var mest för att göra slut på den sista valutan vi hade förutom dom svenska sedlarna som jag hade sparat.

Sedan vart det bara och vänta tills vi skulle få kliva ombord, vi hittade en fläck på golvet vid fönstret ut mot flygfältet där vi satte oss allihop och väntade, men Gunnar fick genast problem för han tålde inte luftkonditioneringen utan han fick värk och blev illamående så han blev tvungen att gå omkring lite grann.
Döm av vår förvåning när vårt flyg blev utropat till avgång 30 minuter tidigare än vad som var tänkt.

Det var nu dags att lämna denna underbara ö och hoppas att man någon gång få återse Samos

SLUT
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet