Resealbum: 39° N, 22° E
Visningar: 240

Bild från Nafplion, Peloponnesos, Grekland

Bilden tagen: 18 april 2014
Kommentarer
Av Lora
15 maj 2014 21:30
Hej Dodi! Håller med dig, det varierar... Bl a beror på vad man behöver/vill för stunden... Det blir en härlig utflykt till sol och värme vilken ö ni än väljer! (Nu efter denna resa skulle jag inte haft något emot att bara vara på en och samma plats åtminstone i några dagar. Och övärlden lockar... :))
Av Dodi
14 maj 2014 21:14
Hej Lora!... vad som locker mest till Grekland, det varierar hela tiden ju mer man tittar på olika resmål dit...kanske Kreta, eller Samos, nej Santorini, nej...Rhodos tror jag det får bli...;-)
Av Lora
13 maj 2014 23:09
Tack, du fina Dodi! :) Vart exakt i Grekland? Vad är det som lockar mest...?
Av Lora
13 maj 2014 23:05
Tack själv, Rolf... bl a för berättelsen om den sanningsenliga första utlandsresan! :) Låter härligt! Sett från dagens perspektiv så gick mina första resor till Ukraina, Lettland, Vitryssland, Ryssland. Gränserna ritas om med relativt jämna mellanrum... landet består... Och "grabben" blev nöjd med färdplanen! :) Något besviken på Sparta och Mystras. Favoriter: Olympia, tätt följt av Meteora. Bilresan. Maria från Kipi. Vårt boende och en fisketaverna i Nafplion m.m. :)
Av Dodi
13 maj 2014 08:56
Vilken underbar utsikt över staden och intressant läsning via kommentarerna, har börjat fundera på om vår nästa resa ska bära iväg till Grekland kanske....
Av Lora
13 maj 2014 08:32
Alla gånger! En charmig stad med en mycket trevlig atmosfär. Och japp, fint läge och lagom stort! :)
Av Rolf_52
12 maj 2014 21:03
Tack Lora…intressanta inblickar du ger i grekernas nuvarande tillvaro…förstår att grabben måste ha varit nöjd med färdplanen…den första utlandsresan gör ju särskilda intryck…om jag ska vara sanningsenlig gick min till Finland…vi kunde se vårt grannland på andra sidan älven från vårt köksfönster….och på vintrarna var det bara att spänna på skidorna och åka över älven….många utlandsresor blev det;)
Av Lora
11 maj 2014 23:13
Intressant första stora utlandsresan, Rolf! Min egen gick till Sverige! :) Inte på egen hand och många nya starka intryck för livet fick jag då! Båtturer bl a till Egina och Hydra har jag kikat på och avfärdade i tanken att besöka just den här gången. Det var svårt att välja vad exakt jag ville se och visa till sonen (resan var hans födelsedagspresent). Intressen fick avgöra valet: nåt gammalt = forntida lämningar, nåt nytt = alla nya upplevelser så som vandring i bergen och båttur i grottan; nåt lånat = fick låna en käpp och en pannlampa till vår vandringstur i Zagori, nåt blått = havet... :) och ett silvermynt i silversmedernas stad Ioannina. Ett giftermål med reseintresset blev det! :) Vädret på vår resa var ostadigt precis som väntat. Människorna bland de gästvänligaste jag någonsin har träffat! Peloponnesos påminde mig väldigt mycket om Krim och Ukraina = en känslomässig parallell till olika barndomsminnena dök upp... Bl a påminnelse om de starka familj- och vänskapsbanden fick mig att känna som hemma i Grekland. Finanskrisen har satt sina spår i grekerna. Ja! På alla ställen vi besökte förutom just i Nafplion pratades det om det. En från Zagori: "Jag har tre barn. Alla har högskoleutbildning men de kan inte få något jobb, inte ens som medarbetare på något café... Vi har haft den värsta regeringen på länge. Det kommer ta minst 20 år innan vi kommer ut ur den djupa krisen." En annan person från Arkadien: "Förra säsongen märktes krisen av. Vi hade mycket lite att göra. Men den här säsongen var bra... De i Zagori är mer isolerade och är mindre kända bland utländska turister. De har det svårare än vi här i Peloponnesos." En medarbetare från ett riktigt coolt ställe "Athens Clue" i Aten: "Vi har det svårt just nu men vi är duktiga på att distansera oss från det. Att gå till ett sånt ställe som detta är ett sätt att koppla av från de vardagliga problemen. Att tänka på nåt annat. Att ha det kul." (Hon är en psykologstudent :))
11 maj 2014 19:39
Ser ut som en intressant stad, fint läge, lagom stort. Skulle du kunna tänka dig att resa tillbaks?
Av Rolf_52
11 maj 2014 11:17
…enorm skillnad på min första greklandsresa på 70-talet och den senaste för några år sedan…då reste vi runt på Peloponnesos och fastlandet som inte var lika turistifierat som idag - Aten, Korinth, Napflion, Olympia, Delfi, Meteora men tog även några båtturer bl a till Egina och Hydra…människorna var vänliga och inte trötta på turister…det var en av de varmaste somrarna i mannaminne…vi hade +46 grader i Aten…det var första utlandsresan på egen hand och alla intryck blev så mycket större… vi den senaste resan tror jag finanskrisen hade satt sina spår i grekerna…har aldrig varit med om så många människor med kort stubin…att se folk hytta med näven och skälla på varandra var vardagsmat i Aten...
Av Lora
10 maj 2014 13:21
Antikens Grekland funderade jag mest på under resans gång... Det här med diktaturen har jag nästan glömt. Hur var det att resa i Grekland på den tiden? En starkt känsloladdad upplevelse är det med fascistmötet på torget... Nu var det en genuint trevlig stämning där... uteserveringar var fulla med folk... många satt och bara njöt av solen som tittade ut efter ett kraftigt åskväder natten innan... barnen spelade fotboll och jagade regnbågsfärgade såpbubblor... vi själva letade efter färska frukt att köpa till kvällen...
Av Rolf_52
9 maj 2014 18:48
Grekland var fortfarande en diktatur då….det jag kommer ihåg mest av Napflion var ett fascistmöte på torget med kraftiga högtalare och lite kuslig stämning…
Av Lora
9 maj 2014 00:11
Låter härligt och mycket intressant, Rolf!!! Vad tyckte du om Nafplion då? bussluffa i Grekland... kan tänka mig... själv åkte jag taxi, åkte tåg, åkte buss... åkte båt, flög inrikes, körde bil... och så blev det några mil till fots...! :)
Av Rolf_52
7 maj 2014 23:38
…det var en julidag för 40 år sedan….min första inter-rail tågluff…fast i Grekland blev del mest bussluff;)
Av Lora
7 maj 2014 23:28
Tack du Rolf! Den utsikten finns kvar där än idag... 40 grader varmt låter skönt... minns du vilken månad det var?
Av Rolf_52
6 maj 2014 23:20
fin bild på skön vy…den utsikten såg jag för 40 år sedan…och då var det 40 grader varmt…