Tågresa (snabbtåg) Wuhan - Shenzhen vidare Hong Kong Airport

10 jan. 2014 19:46
När jag anlände till Wuchang reste jag med snabbtåget från Guangzhou och kom till Wuhan Railway Station på kvällen och var lite stressad på väg till hotellet.
Ca 1½ vecka senare lämnde Wuchang, utan stress och med gott om tid tillsammans med min fru i taxi. Vi reagerade på att taxichauffören körde annan väg än den vi färdades till Wuchang. Dessutom körde han mycket mjukt. När vi skulle betala blev prislappen bara 35 RMB, vilket var 20 RMB billigare än den "stressbalja" vi åkt med tidigare. Min fru följde med för att "vinka av mig" vid tåget. Hon skulle stanna ytterligaren ett par veckor i Wuchang.
Hon tog buss 540 från Wuhan Railway Station till Wuchang Railway Station för 2 RMb och sedan taxi till hotellet. Hennes resa tillbaka kostade ca 12 RMB.
Själv åkte jag med snbbtåg G1003 till Shenzhen. Det kostade 540 RMB och var en mycket behaglig tågresa, med stopp i Changsha och Guangzhou som enda stopp. Jag satt på "skuggsidan" och kunde därför njuta av resan utan att ha solskyddsgardin neddragen över fönstret.
När jag kom till Shenzhen Norra Station gick jag till Metron och köpte biljett i automat. Kostade bara 4 RMB. (Jag hade blivit rekommenderad att ta taxi till ett pris av ca: 60-70 RMB. Att ta Metron mycket intressantare. Det var mycket folk och jag fick stå, vilket passade bra efter tågresans sittande. Det var nio stopp till gränsstationen, där jag skulle gå av.
Därefter promenad till gränsgenomgången och passkontroll. Det gick ganska snabbt och så var jag tillbaka i Hong Kong och Look Ma Shau. Där var det en kille före mig som betalat automaten och inte fått biljett. Jag ville undvika problem, därför letade jag upp info och service och kunde där köpa en biljett till Sheung Shui Railway station och den kostade 23 HKD (jag var glad att jag slapp automaten, därför påpekade jag inte att jag var över 65 år och då skulle betala 11,50 HKD). Tidigare har jag åkt tåget till ändstationen Hung Hom och där tagit buss A21 till flygplatsen.
Denna gång tog jag buss A43 från Sheung Shui Railway station till Hong Kong Airport. Pris: 30,90 HKD (pensionär 15,50 HKD).
Resan fungerade mycket bra och det var lite spännande att se om min reseplan fungerade och den fungerade bättre än enligt min gamla tidsplan.