Supersavertravel

Av Torda
12 aug. 2014 20:43
Visningar: 1330
Hej!
I samband med en resa till Paris så bokade vi genom Supersavertravel , en del i bokningen var sittplatser bredvid varandra "servicepaketet" eftersom en familjemedlem är flygrädd så valde jag detta alternativ till en kostnad av ca 400 sek. det tog ca.2 min efter bokningen var gjordkom det ett mail att det är inte var tillgängligt på denna flygning " de flesta flygningar inom EU" enligt Supersavertravel, men betalt kan de ta för en tjänst som ej blivit utförd, eftersom svaret kom omedelbart så känns det som detta är en lukurativ x-tra inkomst i bokningsförfarandet. så mitt råd är se upp med ev , servicepaket genom Supersavertravel. för betala tillbaka gör de inte heller ,och vid telefonkontakt så var tonen allt annat än trevlig.
Av Birgere
12 aug. 2014 21:13
fult gjort, men det är sant att det ofta inte går att boka plats i förväg. Däremot brukar det inte vara något problem att göra det 1 dygn innan flygningen så att ni kan sitta tillsammans..och detta är gratis.
Vissa flygbolag kan man idag reservera platser inom Europa för en viss summa pengar. Men tex SAS tillhör inte dessa bolag.
13 aug. 2014 14:23
Birgere - nu vet jag inte om jag förstår?

Menar du att man på SAS inte öht kan reservera plats eller att man inte kan det till en kostnad ?

Vi (två st) har flugit SAS tre ggr inom Europa det senaste året och samtliga gånger har vi vid bokningen reserverat sittplatser (kostnadsfritt) och vid check in har vi sedan bekräftat exakt samma sittplatser. Det har varit SAS plus vid samtliga flygningar - skiljer det kanske mellan plus och Go biljetter?
Av Torda
13 aug. 2014 15:27
nisse2ears
grejen egentligen var att varna för supersavertravels servicepaket och att de tar betalt för en tjänst i samband med bokningsförfarandet, som de inte kan leverera och de tycker att det inte är något konstigt med det, jag själv tycker att det är förjäkligt samt att om man inte kan leverera så vore det anständigt att inte ta betalt samt att tydligt visa vilka flygbolag som inte har platsbokning så tidig. I svaret jag fick så skrev de att jag kanske kunde göra det 30 timmar innan avresa men det fick jag givetvis själv ombesörja ,men betalt ville de ha :(( jag reste med Air France som enligt incheckning 30 timmar inte har denna tjänst :((.
13 aug. 2014 17:00
Torda - jo det förstod jag :) och jag håller med dig. Jag använder mig aldrig av en tredje part att boka någonting, just för att undvika såna här grejer som de är bra på att ta betalt för.

Mitt inlägg var helt och hållet (som också framgår) till birgere :D Jag ville bara tydliggöra om jag misstolkat hans inlägg.
Av Birgere
14 aug. 2014 00:57
Citerat från Nisse2ears:
Birgere - nu vet jag inte om jag förstår?

Menar du att man på SAS inte öht kan reservera plats eller att man inte kan det till en kostnad ?

Vi (två st) har flugit SAS tre ggr inom Europa det senaste året och samtliga gånger har vi vid bokningen reserverat sittplatser (kostnadsfritt) och vid check in har vi sedan bekräftat exakt samma sittplatser. Det har varit SAS plus vid samtliga flygningar - skiljer det kanske mellan plus och Go biljetter?
SAS-GO har ju stökat om med seat selection och har nu lanserat att man kan boka sitt säte i förväg för 12€
http://www.flysas.com/en/travel-info/before-travel/seat-selection/ suck... Swiss har även börjat med samma otyg.

2 SAS resor tillbaka i tiden (senvåren/försommaren?) så gick det inte alls att förboka.
När vi flög hem från USA i Juli så kunde inte dom inte ens boka platser eller printa boardingcard för SAS flyget LHR-CPH vid incheckningen i Nordamerika även om det var StarAllience , än mindre via nätet.
24 sep. 2014 14:55
Nu har även jag stött på att man bara kan förboka plats till en kostnad (om man inte är t ex Guldmedlem).

De resor vi bokade första halvåret inom Europa (2 st SAS plus) fick vi kostnadsfritt reservera platser som sedan bara bekräftades igen vid (online) incheck.

Men nu andra halvåret har jag bokat 3 resor (2 i plus och 1 med Go) - och kan jag inte längre göra det.

När jag tittar på gamla bokningsbekräftelserna så står det mycket riktitgt "Du kan välja sittplats för den här resan." medan det på de senaste står "Vill du ha en specifik sittplats? Betala och boka den nu (kostnadsfritt för EBG/EBD)."

Där ser man - en försämring! Däremot har servicen på de senaste två resorna (Mallis och London) varit helt outstanding (SAS Plus)! De måste ha gått den klassiska Janne Carlzons charmkurs igen! Hatten av!

(Jag vet att SAS sittplatser inte har med trådämnet att göra men jag ville förtydliga den senare diskussionen).