Kan hotellet kräva mer pengar?

23 aug. 2017 15:52
Visningar: 689
Jag har bokat ett rum på ett hotell i Dubai.

Efter att ha kollat hotell i en vecka utan att kunna bestämma mig hittade jag av en slump ett 4* hotell i Bur Dubai för 2100:- för 8 nätter. Jag bokade självklart det snabbt men var väl ganska införstådd med att det är något som är fel på priset. Det gick några dagar innan jag mejlade hotellet och frågade om det var rätt pris då jag ville reda ut det här hemma och inte när vi kommer dit.
Dom svarade mig då att de hade en glitch i systemet vid det tillfället och de vill att jag ska betala mer. De vill att jag ska betala en totalsumma på 5000:- istället för 2100:-

Har jag någon rätt mot hotellet då jag har min bokningsbekräftelse eller kan de hävda att jag borde förstått att priset var fel?

Har någon annan varit med om nåt liknande? Vad blev resultatet då?

Tacksam för svar
23 aug. 2017 16:31 (redigerad)
Det bör ju stå i deras villkor?
Inte orimligt att ett hotell sätter ner ett pris så mycket så att det skulle vara uppenbart fel kan man nog inte säga (sen är ju frågan, hur konsumentskyddet ser ut där).
Låter lite som att du väckte en björn som sov ;-) Hade du inte frågat så hade det nog gått bra men nu chansar de....

Var med om något liknande i NYC, bokade ett hotell till bra pris men plötsligt hade det köpts av en annan hotellkedja och priset var minst det dubbla. Kändes lite osäkert med en Choice Hotels-bokning hos Best Western så jag frågade dem, de var väldigt tillmötesgående och stod självklart fast vid det pris som bokats när konkurrenten ägde hotellet...

Mvh. Jörgen
www.floridasidan.se
www.facebook.com/Floridasidan
Av Erik777
23 aug. 2017 16:46
Om du bokat via någon bokningssite så ta diskussionen med dem.
23 aug. 2017 19:57
Floridasidan:
Jo det kändes som att jag inte borde mejla dom angående priset men det kändes skönare att diskutera det här hemma då vi kommer fram till hotellet kl. 04.00.
De hade mejlat tillbaka att det kunde tänka sig att bjuda på frukost 1 valfri morgon..... inte jätte generöst precis

Men tänkte mejla tillbaka och säga att jag inte vill betala mer än vad som är bokat och se hur de reagerar och om dom kräver att jag ska betala.

Erik777:
Det var inte genom någon bokningssite utan direkt med hotellets sida
Av Birgere
23 aug. 2017 20:18
Vad kostar rummet idag om du kollar? 5k för 8 nätter låter väl inte helt fel.
23 aug. 2017 20:38
Citerat från Birgere:
Vad kostar rummet idag om du kollar? 5k för 8 nätter låter väl inte helt fel.
Nej det är ett hyfsat pris. Det billigaste alternativet för samma rum som jag hittar idag är 6400 så det är lite billigare.
Även om 5k är bra så är 2k bättre☺
Det är mer det som känns surt att betala 3000:- mer än vad jag bokat för
Av Birgere
23 aug. 2017 20:56
Du har ju inte så mycket förhandlingskraft annat än att avboka om det finns bättre alternativ för 5k.
Dom erbjuder alltså 20% på rummet o en fri frukost, hade jag varit i din sits skulle jag pushat för fri frukost alla dagar och accepterat 5K. Rumspriset är ju rena pengar för dom medan marginalkostnaden för någon extra person är betydligt lägre för hotellet och har ett bra värde för dig.
23 aug. 2017 21:26 (redigerad)
Deras fel till 100% så stå på dig och förhandla på plats, de kan så klart överleva även om de gör det rätta och står för priset de gett dig, du kan inte förlora på att försöka så länge du är trevlig. Har de lediga rum så bör de hellre ta 2100:- än inget alls :-)

Mvh. Jörgen
www.floridasidan.se
www.facebook.com/Floridasidan
23 aug. 2017 23:13
Citerat från Birgere:
Du har ju inte så mycket förhandlingskraft annat än att avboka om det finns bättre alternativ för 5k.
Dom erbjuder alltså 20% på rummet o en fri frukost, hade jag varit i din sits skulle jag pushat för fri frukost alla dagar och accepterat 5K. Rumspriset är ju rena pengar för dom medan marginalkostnaden för någon extra person är betydligt lägre för hotellet och har ett bra värde för dig.
Nej jag har egentligen inget bättre alternativ för 5k, så det är ju det alternativet prismässigt men får försöka trycka på frukosten mer. Inte för att det är något jag egentligen vill ha eller betala för men får kanske se det som en rimlig "vinst" för mig

Tack för svaret
23 aug. 2017 23:16
Citerat från Floridasidan:
Deras fel till 100% så stå på dig och förhandla på plats, de kan så klart överleva även om de gör det rätta och står för priset de gett dig, du kan inte förlora på att försöka så länge du är trevlig. Har de lediga rum så bör de hellre ta 2100:- än inget alls :-)
Jag kan ju tycka att det är deras fel också så varför ska jag ge mig?
Men det blir väl troligtvis så i slut ändan☺
Nu är det långt kvar tills vi åker då det är i april så de skulle nog räkna med att det kommer bokas av någon annan

Tack för svaret
24 aug. 2017 00:14 (redigerad)
Citerat från Jimmystaf:
Citerat från Floridasidan:
Deras fel till 100% så stå på dig och förhandla på plats, de kan så klart överleva även om de gör det rätta och står för priset de gett dig, du kan inte förlora på att försöka så länge du är trevlig. Har de lediga rum så bör de hellre ta 2100:- än inget alls :-)
Jag kan ju tycka att det är deras fel också så varför ska jag ge mig?
Men det blir väl troligtvis så i slut ändan☺
Nu är det långt kvar tills vi åker då det är i april så de skulle nog räkna med att det kommer bokas av någon annan

Tack för svaret
Förstår jag inte! Du står där 04.00, inte för att du har det bästa förhandlingsläget men att de ska hyra ut just ditt rum till någon annan då är inte så väldigt sannolikt, och har de inte fullbelagt under perioden så står de med ett ytterligare rum tomt. Å andra sidan kan de nog vara ganska säkra på att du inte vill gå iväg klockan 4 och leta nytt hotell den kvällen (morgonen) iallafall....

Uppdatera gärna om hur det gått sen. Lycka till!

Mvh. Jörgen
www.floridasidan.se
www.facebook.com/Floridasidan
24 aug. 2017 09:11 (redigerad)
Om du har en bekräftelse DIREKT FRÅN HOTELLET på en rate för fem nätter så stå på dig.

Det är inte ditt problem att de gjort fel. Någon anställd inom deras revenue team verkar ha lagt ut fel ratekod. Tråkigt för dem, men du har inga problem OM DU GARANTERAT din bokning med kreditkort. Är den ogaranterad sitter du i en sämre sits - inte i teorin, men i praktiken.

Sedan: 04:00 är det på morgonen det datum som står på bokningen, eller är det morgonen efter datumet som står på bokningen?

Anledningen till att jag frågar är att de flesta hotell "byter dag" omkring 03:00 på natten.

Ex 1: Du har ankomst (ARR) 01.04.2018, men anländer till hotellet 04:00 02.04.2018. Då är det en pre-registration som de måste hålla åt dig OM DU MEDDELAT DEM. Annars är du en no-show och då kanske du inte har ett rum alls. Är det fullt kan det vara så att du turnas till ett annat hotell eftersom du är sista ankomst och dessutom en med lågt pris.

Ex 2: Du har ARR 02.04.2018, men anländer 04:00 02.04.2018. Då får du ett rum tidigast 15:00 skulle jag gissa på. De kommer självklart att erbjuda uppgradering för att få checka in tidigare - till en kostnad - men hävdar du ditt lägre pris kommer du antagligen att få vänta till 15:00. Dessutom; Vill du ha rummet redan 04:00 kommer du med stor sannolikhet få betala en natt extra.
24 aug. 2017 12:48
Citerat från Robbowan:
Om du har en bekräftelse DIREKT FRÅN HOTELLET på en rate för fem nätter så stå på dig.

Det är inte ditt problem att de gjort fel. Någon anställd inom deras revenue team verkar ha lagt ut fel ratekod. Tråkigt för dem, men du har inga problem OM DU GARANTERAT din bokning med kreditkort. Är den ogaranterad sitter du i en sämre sits - inte i teorin, men i praktiken.

Sedan: 04:00 är det på morgonen det datum som står på bokningen, eller är det morgonen efter datumet som står på bokningen?

Anledningen till att jag frågar är att de flesta hotell "byter dag" omkring 03:00 på natten.

Ex 1: Du har ankomst (ARR) 01.04.2018, men anländer till hotellet 04:00 02.04.2018. Då är det en pre-registration som de måste hålla åt dig OM DU MEDDELAT DEM. Annars är du en no-show och då kanske du inte har ett rum alls. Är det fullt kan det vara så att du turnas till ett annat hotell eftersom du är sista ankomst och dessutom en med lågt pris.

Ex 2: Du har ARR 02.04.2018, men anländer 04:00 02.04.2018. Då får du ett rum tidigast 15:00 skulle jag gissa på. De kommer självklart att erbjuda uppgradering för att få checka in tidigare - till en kostnad - men hävdar du ditt lägre pris kommer du antagligen att få vänta till 15:00. Dessutom; Vill du ha rummet redan 04:00 kommer du med stor sannolikhet få betala en natt extra.
Tack för svar

Jag har en bekräftelse på bokning men inte betalat något då det va en betala vid ankomst bokning.
Har det någon betydelse tror du?

Vi har bokat 8 nätter från 22/4 men kommer fram på natten den 23
Rummet är bokat från 22 så det är i stort sett en natt som jag inte kommer utnyttja.
24 aug. 2017 12:59
Anledningen till att jag frågar är att de flesta hotell "byter dag" omkring 03:00 på natten.
Hur påverkar datumbyte i hotellets interna system bokningssituationen? Hotellen kör ju datumbytet på morgonen för att postering i restaurang och liknande ska hamna på rätt dygn...
24 aug. 2017 16:44
Citerat från Jimmystaf:
Citerat från Robbowan:
Om du har en bekräftelse DIREKT FRÅN HOTELLET på en rate för fem nätter så stå på dig.

Det är inte ditt problem att de gjort fel. Någon anställd inom deras revenue team verkar ha lagt ut fel ratekod. Tråkigt för dem, men du har inga problem OM DU GARANTERAT din bokning med kreditkort. Är den ogaranterad sitter du i en sämre sits - inte i teorin, men i praktiken.

Sedan: 04:00 är det på morgonen det datum som står på bokningen, eller är det morgonen efter datumet som står på bokningen?

Anledningen till att jag frågar är att de flesta hotell "byter dag" omkring 03:00 på natten.

Ex 1: Du har ankomst (ARR) 01.04.2018, men anländer till hotellet 04:00 02.04.2018. Då är det en pre-registration som de måste hålla åt dig OM DU MEDDELAT DEM. Annars är du en no-show och då kanske du inte har ett rum alls. Är det fullt kan det vara så att du turnas till ett annat hotell eftersom du är sista ankomst och dessutom en med lågt pris.

Ex 2: Du har ARR 02.04.2018, men anländer 04:00 02.04.2018. Då får du ett rum tidigast 15:00 skulle jag gissa på. De kommer självklart att erbjuda uppgradering för att få checka in tidigare - till en kostnad - men hävdar du ditt lägre pris kommer du antagligen att få vänta till 15:00. Dessutom; Vill du ha rummet redan 04:00 kommer du med stor sannolikhet få betala en natt extra.
Tack för svar

Jag har en bekräftelse på bokning men inte betalat något då det va en betala vid ankomst bokning.
Har det någon betydelse tror du?

Vi har bokat 8 nätter från 22/4 men kommer fram på natten den 23
Rummet är bokat från 22 så det är i stort sett en natt som jag inte kommer utnyttja.
Ok, men har du garanterat eller ogaranterat? M a o: lämnade du ett kortnummer eller inte?
24 aug. 2017 16:46 (redigerad)
Citerat från Jeppereser:
Anledningen till att jag frågar är att de flesta hotell "byter dag" omkring 03:00 på natten.
Hur påverkar datumbyte i hotellets interna system bokningssituationen? Hotellen kör ju datumbytet på morgonen för att postering i restaurang och liknande ska hamna på rätt dygn...
Visst är det så; Det är för att postera på rumsnotor från restaurang och bar, kostnad för natt etc.

Men, som jag beskrev ovan, så påverkar det hur hotellet kommer att behandla din bokning.

Är du satt att ankomma innan End of Day (EOD) och du är garanterad så hålls ditt rum tills dess (ofta 03:00). Har du inte anlänt innan det och inte meddelat ARR efter det så behandlas du som en no show. Har du inte meddelat detta, men kommer ändå kommer hotellet antagligen att hjälpa dig hitta ett nytt hotell (om man är fullbokade), men inte erbjuda någon kompensation eller liknande, men fortfarande ta betalt för första natten.

Är man medveten om att du kommer efter EOD (att din bokning är en pre-reg) så kommer man att hålla rummet tills du kommer - om man inte är fullbokade. När du då kommer så är chansen stor att man väljer att turna (skicka iväg) dig trots att du har en boknings. Speciellt om du har mycket låg rate. I fallet i detta ämne så ligger bekräftad rate på ungefär 250 SEK/natt, medan hotellet vill ha 625 SEK/natt.

Turnar du någon - och kanske får räkna med kompensation - så väljer du med största sannolikhet att behöva kompa någon som betalar 250 SEK och inte 625 SEK.

Har du däremot ARR efter EOD, men ankommer kl 04:00 på morgonen, så lär du få vänta till check in (14-15:00 ungefär) elller räkna med att få betala en natt extra om du vill komma in kl 04 på morgonen - om rum finns. För även om man bytt datum så är det fortfarande samma natt som påbörjats. Någon slags "break" av natten går vid 7-9:00 då man anser att en ny dag börjar.

Vill du ha rummet t ex vid 9 på morgonen slipper du antagligen att betala en extra natt, men man kommer, återigen, med största sannolikhet att erbjuda dig tidig incheckning mot en uppgradering till ett bättre rum - som du betalar extra.

OBS! Detta är generellt och inte hur alla hotell arbetar eller alla gäster handhas, men trots detta en bra beskrivning av vad som kan hända enligt min erfarenhet av fem olika hotellkedjor. Undantag finns, och alla fall hanteras olika i både smått och stort.
24 aug. 2017 20:42
Citerat från Robbowan:
Citerat från Jimmystaf:
Citerat från Robbowan:
Om du har en bekräftelse DIREKT FRÅN HOTELLET på en rate för fem nätter så stå på dig.

Det är inte ditt problem att de gjort fel. Någon anställd inom deras revenue team verkar ha lagt ut fel ratekod. Tråkigt för dem, men du har inga problem OM DU GARANTERAT din bokning med kreditkort. Är den ogaranterad sitter du i en sämre sits - inte i teorin, men i praktiken.

Sedan: 04:00 är det på morgonen det datum som står på bokningen, eller är det morgonen efter datumet som står på bokningen?

Anledningen till att jag frågar är att de flesta hotell "byter dag" omkring 03:00 på natten.

Ex 1: Du har ankomst (ARR) 01.04.2018, men anländer till hotellet 04:00 02.04.2018. Då är det en pre-registration som de måste hålla åt dig OM DU MEDDELAT DEM. Annars är du en no-show och då kanske du inte har ett rum alls. Är det fullt kan det vara så att du turnas till ett annat hotell eftersom du är sista ankomst och dessutom en med lågt pris.

Ex 2: Du har ARR 02.04.2018, men anländer 04:00 02.04.2018. Då får du ett rum tidigast 15:00 skulle jag gissa på. De kommer självklart att erbjuda uppgradering för att få checka in tidigare - till en kostnad - men hävdar du ditt lägre pris kommer du antagligen att få vänta till 15:00. Dessutom; Vill du ha rummet redan 04:00 kommer du med stor sannolikhet få betala en natt extra.
Tack för svar

Jag har en bekräftelse på bokning men inte betalat något då det va en betala vid ankomst bokning.
Har det någon betydelse tror du?

Vi har bokat 8 nätter från 22/4 men kommer fram på natten den 23
Rummet är bokat från 22 så det är i stort sett en natt som jag inte kommer utnyttja.
Ok, men har du garanterat eller ogaranterat? M a o: lämnade du ett kortnummer eller inte?
Okej. Ja jag har lämnat kreditkortsnummer som jag kommer betala med vid ankomsten
25 aug. 2017 11:29
Citerat från Jimmystaf:
Citerat från Robbowan:
Citerat från Jimmystaf:
Citerat från Robbowan:
Om du har en bekräftelse DIREKT FRÅN HOTELLET på en rate för fem nätter så stå på dig.

Det är inte ditt problem att de gjort fel. Någon anställd inom deras revenue team verkar ha lagt ut fel ratekod. Tråkigt för dem, men du har inga problem OM DU GARANTERAT din bokning med kreditkort. Är den ogaranterad sitter du i en sämre sits - inte i teorin, men i praktiken.

Sedan: 04:00 är det på morgonen det datum som står på bokningen, eller är det morgonen efter datumet som står på bokningen?

Anledningen till att jag frågar är att de flesta hotell "byter dag" omkring 03:00 på natten.

Ex 1: Du har ankomst (ARR) 01.04.2018, men anländer till hotellet 04:00 02.04.2018. Då är det en pre-registration som de måste hålla åt dig OM DU MEDDELAT DEM. Annars är du en no-show och då kanske du inte har ett rum alls. Är det fullt kan det vara så att du turnas till ett annat hotell eftersom du är sista ankomst och dessutom en med lågt pris.

Ex 2: Du har ARR 02.04.2018, men anländer 04:00 02.04.2018. Då får du ett rum tidigast 15:00 skulle jag gissa på. De kommer självklart att erbjuda uppgradering för att få checka in tidigare - till en kostnad - men hävdar du ditt lägre pris kommer du antagligen att få vänta till 15:00. Dessutom; Vill du ha rummet redan 04:00 kommer du med stor sannolikhet få betala en natt extra.
Tack för svar

Jag har en bekräftelse på bokning men inte betalat något då det va en betala vid ankomst bokning.
Har det någon betydelse tror du?

Vi har bokat 8 nätter från 22/4 men kommer fram på natten den 23
Rummet är bokat från 22 så det är i stort sett en natt som jag inte kommer utnyttja.
Ok, men har du garanterat eller ogaranterat? M a o: lämnade du ett kortnummer eller inte?
Okej. Ja jag har lämnat kreditkortsnummer som jag kommer betala med vid ankomsten
OK, då är din bokning garanterad. I övrigt: Se svaret till Jeppereser ovan.
28 aug. 2017 23:26
Jag bokade ett hotell i Dubai via booking en gång...
Var lite för snabb och upptäckte efteråt att det inte var avbokning på just det. Fick förhinder att åka och jag tömde bara kontot på pengar eftersom jag uppgivit det sen hände faktiskt ingenting... :)
Tror inte det finns så mycket dom kan göra men än att dom hoppas på att du dyker upp och betalar..
30 aug. 2017 12:34 (redigerad)
Citerat från Xsandrakarlsson:
Jag bokade ett hotell i Dubai via booking en gång...
Var lite för snabb och upptäckte efteråt att det inte var avbokning på just det. Fick förhinder att åka och jag tömde bara kontot på pengar eftersom jag uppgivit det sen hände faktiskt ingenting... :)
Tror inte det finns så mycket dom kan göra men än att dom hoppas på att du dyker upp och betalar..
Det där funkar olika. Vissa hotell provar ett flertal ggr med några veckors mellanrum tills de 'får träff' (Bingo!) och andra skriver av efter en kort tid.

Man kan göra som ovan, men risken finns att man hux flux, vid ett olämpligt tillfälle, står 3-4 papp kort på kontot för att någon enträgen no show agent fortsätter testa.

:-)

Dessutom är det ett bra sätt att bli svartlistad...
30 aug. 2017 14:30
Citerat från Floridasidan:
Dessutom ett bedrägeri och kriminellt....
Ja, du har ju i praktiken en överenskommelse med hotellet. För dem är det X000.00 förlorade kronor som de inte får in.

Det är detta som är anledningen till att hotell yieldar, sedan klagar folk på att hotellen är överbokade och de får bo någon annanstans.

Hotell och Flygbolag vet att X personer i snitt per flygning/natt inte kommer så då chansar man på att det blir så.

Överbokning är en konsekvens av kunders/gästers beteende på samma sätt som fulstreamingen av musik drev upp priserna på konserter.