HongKong Tai O

27 okt. 2018 18:12
Har någon varit till Tai O, en fiskeby inte så långt från flygplatsen. Är det vät ett besök, för att se hur HongKong var en gång i tiden? Vad får man i så fall inte missa där?

/Jens
27 okt. 2018 20:56
Nej, men ännu närmare flygplatsen ligger också en gammal fiskeby från "en gång i tiden". Fantastiskt att ströva runt och dessutom äta havets frukter, på ett av dessa mathak.
Yat Tung heter området och dessutom finns bredvid ett hyfsat stort centrum med "finare" matställen och ett varuhus. Där finns också en bussterminal med bussar till flygplatsen. Har man tid över, så är området värt att besöka och sannolikt också Din by.
27 okt. 2018 23:26
Tack så mycket.. lite annorlunda men säkert bra att ströva runt och koppla av med havets läckerheter på tallriken :)
Av Nicken
28 okt. 2018 13:16 (redigerad)
Tai O är en fantastiskt fin fiskeby som är byggt kring fiske och närheten till vattnet med pålhus etc. Jag hade läst om hur genuin och lugn byn var men när jag besökte Tai O var där horder av turister. Försäljare av prylar och mat och utflykter för att se rosa delfiner fanns hela vägen till pålhusen. Turister trängdes och byn kändes tillrättalagd för att anpassa sig till turismen. Därmed inte sagt att jag ångrar besöket. Tvärtom hade jag turen att besöka ett typiskt hem ute bland pålhusen. Dessutom uppskattade jag den vackra omgivningen och vyerna under bussresan dit.

Vid något tidigare besök i Hongkong kombinerade jag hemresan med Tung Chung (10-15 minuter från flygplatsen med buss) och linbanan till Big Buddha. Tai O tog jag som en egen utflykt från Tung Chung vid ett annat tillfälle. Har för mig att det var ca 50 minuters bussresa (nr 11) från Tung Chung till Tai O. Tidigare har det även gått båtar mellan Tung Chung till Tai O, dock inte speciellt ofta.
28 okt. 2018 17:53
Citerat från Nicken:

Tack för bra info. När på året var du där? Har kollat in linbanan samt några vandringsleder. Hoppas få samma tur som du att besöka ett typiskt hem..:)
Av Nicken
28 okt. 2018 21:05
Citerat från Valpolicella:
Citerat från Nicken:

Jag besökte både Tai O och linbanan i november, dock olika år. Jag hade även förmånen att ha en bekant som är född och uppväxt i HK och som pratar kantonesiska. Kanske gjorde det att jag kom lite närmare lokalbefolkningen än jag hade gjort annars.

Gällande vandring finns ett antal olika leder. Fyra stora leder (5-10 mil) med vardera ett antal etapper samt ett antal kortare leder finns i området. HK trail med Dragon's back är en inte helt ovanlig vandring. Vill minnas att jag även fick tipset att vandra från Stanley tillbaka till den livligare sidan av HK Island, men jag avstod promenaden och tog bussen tillbaka.
28 okt. 2018 21:33
Citerat från Valpolicella:

Vandringsleder har jag tänkt mig på Lantau Island. Funderar på färjan till Mui Wo, sedan Lantau trail till Big Buddha, ca 6 tim vandring. Kan välja på att ta mig till Tai O med övernattning elller Linbanan ner till Tung Chung, och sedan buss nästa dag till Tai O som en dagstur.. Verkar ju inte vara mycket boendealternativ i Tai O
Av Basta
28 okt. 2018 22:34
Den stora behållningen med Tai O är att övernatta. På eftermiddagen då de flesta turisterna åkt blir det lugnt och det är väldigt trevligt att promenera runt. Vi vandrade oxå österut längs kusten från Tai O till ungefär flygplatsen och tog sedan bussen tillbaks till Tai O.
28 okt. 2018 22:39
Citerat från Basta:
Bra tips, tack!! Då blir det nog övernattning där, sedan linbanan till Tung Chung nästa dag...