Försenat bagage hemresan - ersättning?

Av Emolis
9 juli 2018 11:06
Visningar: 6677
Någon som varit med om försenat bage vid hemresan och har fått ersättning. Vad jag läst verkar det vara svårt när det gäller hemresan och har inte lyckats få kontakt med försäkringsbolaget än.
Vi kom hem från USA efter 2 ½ veckas resa i lördags och våra samtliga tre resväskor valde att resa vidare någon annanstans alternativt stanna i London eller LA, det är ingen som riktigt vet.

Har läst att man räknar med att man ska ha kläder hemma och därför inte får någon ersättning. Kan köpa det till viss del, men det har nu gått två dagar och ingen vet om/när våra resväskor kommer tillbaka. I princip alla våra sommarkläder ligger i resväskorna, samtliga badkläder och för att inte tala om underkläder som vi redan behövt köpa nya (rubbet var liksom med på resan). Kan det verkligen vara så att man inte får ersättning alls? Någon som varit i en liknande situation?
14 sep. 2018 11:42
Som en händelse så hände det oss i Måndags. Båda väskorna fastnade i Madrid.
Enligt Menzies på CPH skulle de garanterat komma dagen efter.
Igår dök en väska upp, dessutom skadad :-(
Idag fick vi besked att "det ser ut som" den andra väskan också är "här".

Nu ser jag ju inte direkt att vi lider någon skada av förseningen så kommer inte begära ersättning för det.
Däremot blir det intressant att se hur de hanterar den skadade väskan (och så klart om de klarar att få hit den andra).
Enligt deras villkor ska man anmäla på flygplatsen och har man inte gjort det (vilket vi ju inte kunde så klart) så ska man åka tillbaka dit med väskan för att anmäla.
Alltid spännande att hålla på med sådant efter eller under en resa :(

Med ca. 30.000.000 bagageproblem (skador, förseningar, förluster) kanske någon borde fundera ut bättre rutiner.......
Av Birgere
14 sep. 2018 13:38
Hänt flera gånger att bagaget inte hängt med till CPH. Aldrig fått ersättning men väskorna har körts hem till dörren. En gång var vi lite nervösa då vi hade tagit med oss lite för mycket av både det ena o det andra men inga problem.
Trasig väska har även det hänt men inte i samband med försening.
Fick erbjudande om ny väska direkt i CPH men då det var en sprillans high-end väska köpt i USA samma vecka så tackade jag nej och fick istället efter hemkomst ersättning enligt återanskaffningsvärde i Sverige vilket var åtskilliga tusenlappar mer än vi betalt i Miami.
Att man ska anmäla på plats låter ju logiskt men i just detta fallet så måste det ju räcka med foton på väskan.
14 sep. 2018 14:02
:) Ja något extra som kluckar i väskan höjer ju spänningen men den väska som kom var iallafall inte öppnad vad man kunde se :)
Det är ju sällan de har precis en sådan väska man vill ha men det var positivt när de drog sönder handtaget på en enkel bag och vi fick en riktig väska med hjul istället. Har också fått ersättningsväska för en resväska som var betydligt finare än den trasiga, så visst ibland kan det bli plåster på såren iallafall.

Norwegian lär ju inte vara snabba att svara men uppdaterar hur just denna situation avlöper.
Undrar vad allt detta (ofta rent slarv, dålig plannering eller stress) egentligen kostar oss resenärer, antagligen en hel del av biljettpriserna?????
Av Birgere
14 sep. 2018 14:35
Citerat från Floridasidan:
:) Ja något extra som kluckar i väskan höjer ju spänningen men den väska som kom var iallafall inte öppnad vad man kunde se :)
Det är ju sällan de har precis en sådan väska man vill ha men det var positivt när de drog sönder handtaget på en enkel bag och vi fick en riktig väska med hjul istället. Har också fått ersättningsväska för en resväska som var betydligt finare än den trasiga, så visst ibland kan det bli plåster på såren iallafall.

Norwegian lär ju inte vara snabba att svara men uppdaterar hur just denna situation avlöper.
Undrar vad allt detta (ofta rent slarv, dålig plannering eller stress) egentligen kostar oss resenärer, antagligen en hel del av biljettpriserna?????
Biljettpris 1000kr därav:
Flygplatsavgifter 300kr
Ersättning för förseningar 100kr
Ersättning för allmänt strul inkl bagage 50kr
Bränsle 300kr
Personal 100kr
Flygplan 200kr
-------------

Netto -50kr Norwegian efterkalkyl😁
14 sep. 2018 14:48
Citerat från Birgere:
Citerat från Floridasidan:
:) Ja något extra som kluckar i väskan höjer ju spänningen men den väska som kom var iallafall inte öppnad vad man kunde se :)
Det är ju sällan de har precis en sådan väska man vill ha men det var positivt när de drog sönder handtaget på en enkel bag och vi fick en riktig väska med hjul istället. Har också fått ersättningsväska för en resväska som var betydligt finare än den trasiga, så visst ibland kan det bli plåster på såren iallafall.

Norwegian lär ju inte vara snabba att svara men uppdaterar hur just denna situation avlöper.
Undrar vad allt detta (ofta rent slarv, dålig plannering eller stress) egentligen kostar oss resenärer, antagligen en hel del av biljettpriserna?????
Biljettpris 1000kr därav:
Flygplatsavgifter 300kr
Ersättning för förseningar 100kr
Ersättning för allmänt strul inkl bagage 50kr
Bränsle 300kr
Personal 100kr
Flygplan 200kr
-------------

Netto -50kr Norwegian efterkalkyl😁
Hahahahahahahaha :)
Av Emolis
15 sep. 2018 18:22
Vi fick aldrig våra väskor hemkörda. Vi ringde flera gånger och fick då veta att resväskorna troligtvis fanns i Köpenhamn, men ingenting när de skulle skickas till oss. Efter fyra dagar fick vi nog och körde själva ner till flygplatsen för att hämta dem (30 mil t o r). Där fick vi först vänta en timme för exakt kl 19 skulle någon komma och hämta oss, innan dess gick det alltså inte att hämta väskorna. Vi blev sen eskorterade in till bagagehanteringen, hittade resväskorna inslängda i en hörna tillsammans med fler väskor och annat bråte. Tog våra väskor, ingen kollade om det verkligen var våra och frågade när de egentligen hade tänkt skicka hem dessa till oss. Svaret var: vet faktiskt inte, det borde ju redan ha gjorts. Så med andra ord aldrig!? Vi hann knappt över Öresundsbron innan vi fick meddelande om att de nu hade hittat våra väskor och att de var på väg till oss. Så har inte så mycket över för Menzies i Köpenhamn! Tyvärr går det ju inte att bojkotta dem om man vill resa med incheckat bagage. För övrigt har Köpenhamn den absolut i särklass sämsta bagagehantering,en, det tar alltid evigheter innan väskorna överhuvudtaget dyker upp på bandet. Nån som vet varför Köpenhamn inte lyckas få till det?
15 sep. 2018 19:54
Vi fick andra väskan idag, 4 dagar efter utlovat.
Håller med, känns som de hade noll koll mejlade och ringde. Mejlen besvarades inte men de sa att väskan såg ut att vara på CPH.
Man måste tydligen ligga på själv, då de verkar glömma bort ärenden ganska lätt.
Verkar dessutom som det är ett annat bolag som sköter själva spårningen åt Menzies?
12 okt. 2018 14:43
En uppdatering för den som är intresserad av att veta hur Norwegians kundservice fungerar.
Det gör den inte ;)
En månad efter hemkomst så är läget att anmälan av skadad väska gjordes den 14/9 (gick egentligen inte att anmäla då man måste anmäla på flygplatsen som sa att de inget kunde göra utan hänvisade till flygbolaget, kringgick genom att ange rapportnummer för anmälan av försenat bagage.

Automatiskt svar kom att anmälan var mottagen. Man ska inte svara på mejlet för då "kan det ta längre tid att få svar"!
Idag skickade jag istället en fråga via FB. Fick snabbt ett ickesvar, de tar ärenden i tur och hör av sig när det är dags :O (inen uppskattning om det är veckor, månader, år)
Nästa resa med Norwegian är om en vecka, får se om de betalar tillbaka avgiften för bagage, ersätter inköp på plats av det man behöver, eller hur de tänker lösa det :)

Nåja, det är en chansning att resa med Norwegian och förr eller senare drabbas nog alla trogna kunder av deras "service"...... De ligger alltså konstant back månadsvis i sin hantering, finns ingen som helst logik eller vinst för dem i det.
22 okt. 2018 16:32
Ny uppdatering.

5 veckor efter anmälan kom idag svar att den mosade väskan bara var ytligt skadad och inte ersätts!
Se svaret nedan.
Kommar bli fortsatt strid om detta.
Tyvärr har vi ett par resor till bokade, de blir de sista med Norwegian, om de inte kursar redan innan....

Tack för att du kontaktade oss om ditt bagage. Vi ber om ursäkt för den långa behandlingstiden.
Norwegian önskar att be om ursäkt för att ditt bagage skadades under en resa med oss.
Eftersom skadorna på ditt bagage endast är ytliga och inte går utöver användningsfunktionen, kan vi tyvärr inte kompensera för detta.
Vi rekommenderar att du kontaktar din reseförsäkring, då vi inte täcker detta.
Vi tackar för ditt tålamod i denna fråga, Och hoppas att denna erfarenhet inte kommer att avskräcka dig från att välja att resa med Norwegian i framtiden.

Med vänliga hälsningar/ Kind regards,
Louise
Baggage Department
28 okt. 2018 13:30
Fick ett nytt mejl när jag påpekade att skadan inte alls var ytliga utan väskan är sönderbruten vilket bifogade bilder visade så kom ett nytt svar, se nedan.

Känns nästan som att de oavsett reklamation skickar ett standardsvar med avslag i första läget!? DE kanske räknar kallt med att många av de som orkar klaga ger upp efter ett första "nej"...

"Tack för ditt svar.
Norwegian beklagar om du inte är nöjd med svaret på ditt krav och hur det blev behandlat.

Vi har sett över ärendet igen, och hänvisar till flygbolagets ansvar i enlighet med gällande nationell och internationell praxis, där bagagets värde minskas med 30% det första året och därefter med 10% per år. Norwegian är endast ersättningsskyldig för värdet på bagaget vid tidspunkten för skadan.

Därsom originalkvittering/garantibevis kan dokumentera att det skadade bagaget är under ett år täcks hela beloppet på kvitteringen.

I de tillfällen dokumentation saknas beträffande bagagets ålder och värde, ersätter Norwegian med maximalt belopp SEK 500. ............................."
Av Birgere
29 okt. 2018 08:33
Citerat från Floridasidan:
Fick ett nytt mejl när jag påpekade att skadan inte alls var ytliga utan väskan är sönderbruten vilket bifogade bilder visade så kom ett nytt svar, se nedan.

Känns nästan som att de oavsett reklamation skickar ett standardsvar med avslag i första läget!? DE kanske räknar kallt med att många av de som orkar klaga ger upp efter ett första "nej"...

"Tack för ditt svar.
Norwegian beklagar om du inte är nöjd med svaret på ditt krav och hur det blev behandlat.

Vi har sett över ärendet igen, och hänvisar till flygbolagets ansvar i enlighet med gällande nationell och internationell praxis, där bagagets värde minskas med 30% det första året och därefter med 10% per år. Norwegian är endast ersättningsskyldig för värdet på bagaget vid tidspunkten för skadan.

Därsom originalkvittering/garantibevis kan dokumentera att det skadade bagaget är under ett år täcks hela beloppet på kvitteringen.

I de tillfällen dokumentation saknas beträffande bagagets ålder och värde, ersätter Norwegian med maximalt belopp SEK 500. ............................."
och.....? blir det någon ersättning?
29 okt. 2018 08:40
Citerat från Birgere:
Citerat från Floridasidan:
Fick ett nytt mejl när jag påpekade att skadan inte alls var ytliga utan väskan är sönderbruten vilket bifogade bilder visade så kom ett nytt svar, se nedan.

Känns nästan som att de oavsett reklamation skickar ett standardsvar med avslag i första läget!? DE kanske räknar kallt med att många av de som orkar klaga ger upp efter ett första "nej"...

"Tack för ditt svar.
Norwegian beklagar om du inte är nöjd med svaret på ditt krav och hur det blev behandlat.

Vi har sett över ärendet igen, och hänvisar till flygbolagets ansvar i enlighet med gällande nationell och internationell praxis, där bagagets värde minskas med 30% det första året och därefter med 10% per år. Norwegian är endast ersättningsskyldig för värdet på bagaget vid tidspunkten för skadan.

Därsom originalkvittering/garantibevis kan dokumentera att det skadade bagaget är under ett år täcks hela beloppet på kvitteringen.

I de tillfällen dokumentation saknas beträffande bagagets ålder och värde, ersätter Norwegian med maximalt belopp SEK 500. ............................."
och.....? blir det någon ersättning?
Återstår att se men som det låter så accepteras reklamationen och enligt villkoren ska de skriva av 30% på inköpspriset (som var lågt då det var Black Friday plus rabattkod).
De har nu fått bankuppgifterna och kvitto så vi får se om och i.s.f. hur lång tid det tar.

Kan ju konstatera att deras kundservice är obefintlig och man ska stå på sig för att ens få en vettig behandling av ett ärende, det är ju dock inte unikt för Norwegian :(
29 okt. 2018 09:55
Det måste ha hänt en del på senare år för när vi hade dem som kund berättade en kollega (som jobbar i ankomsten) att just Norwegian var ett av de mest generösa bolagen eftersom de gav passageraren en ny väska direkt utan några krusiduller. Då blev det helt enkelt mindre administration.
Men det kan ju hända att det blev för dyrt till sist.