Svalbard

Resealbumet skapat av: Mickenyfiken
15 nov. 2009
I slutet på maj åkte vi tre stycken män till Svalbard. Vi flög via Oslo och landade i Longyearbyen kl 04 på morgonen och solen är uppe fortfarande. Lite svårt att gå och lägga sig direkt.
Dagen efter så tittade vi på byn och bokade också en båtresa in i fjordarna och till den ryska gruvbyn Barentsburg. Samt en guidad vandring upp på ett fjäll, Sarkofagen.
Båtresan var den första för året som arrangerades, tyvärr så fick vi inte se någon isbjörn, det är tydligen inte så lätt att komma nära dom, men väl sälar och en mängd olika fågelarter. Vackra vyer med is och snö på bergen bjöds vi också på. Men utflyktens behållning var Barentsburg. Några hundra ryska gruvarbetare som skrev kontrakt på två år, avbröt dom tidigare så fick dom ingen lön alls, kan tänka mig att det var ett tuffta arbete.
Stan var sliten och omodern med våra ögon mätt. Normännen ville hjälpa till men myndigeterna i Barnesnburg ville inte ta emot hjälp i form av varma kläder osv. Flera norrmän berättade att dom ibland åkte dit och "glömde" en kasse med kläder och andra förnödenheter, som sedan plockades upp av någon.
Lenin fanns fortfarande som staty där och det var rätt eländigt, kallt och jäkligt. Förstår om att en hel del vodka konsumerades. Det var också skitigt med svart damm på snön efter kolbrytningen.
Dagen efter så gick vi med en ung norsk kvinnlig guide med snöskor upp på fjället. Det var en oerhört krävande vandring och jag var ett par gånger beredd på att ringa efter en skoter, men med envishet så gick det till slut att komma upp på berkskammen och se ner över Longyearbyena och fjorden. Vackert. Snön piskade oss i ansiktet . Väl däruppe så kunde jag inte låta bli att ringa ett arbetskamrat som är född och uppväxt här. Hon var inte så imponerad av vår snöskorsklättring, hon var här uppe ofta som barn på typ skolutflykter. Sedan så undrade hon om jag visste vad hon gjorde just då. Nej men berätta!! Jo, jag ligger på Apelviken strand i Varberg i 27 graders värme och steker mig i solen!! Ville inte alls byta med mig.. och faktiskt inte jag med henne heller.
Guiden var beväpnad ifall nallen skulle komma. Man får helt enkelt inte gå utanför stan utan att någon i gruppen är beväpnad.
Hon var noga med att hålla ihop gruppen men vid något tillfälle så blev jag efter och det var inte utan att man tittade sig om ett par gånger och skyndade i kapp resten av gänget. Vi var bara sex stycken. Vildren såg vi, dock på avstånd.
Väl framme på pensionatet så var det jäkligt gott med några öl.....
Kom hem till ett sommarvarmt Varberg några dagar senare. Verkligen en spännande och annorlunda resa som j ag är glad att ha gjort.