Resa till Riga

Resealbumet skapat av: Jambo_habari
31 aug. 2009
Ja, nu har vi gjort vår andra resa till Baltikum. Denna gång blev det Riga. Nu återstår Vilnius.

Riga är Lettlands huvudstad har ca 820.000 innevånare. Riga grundades år 1201 av den tyske biskopen Albert von Buxhoeveden. Under 1300- och 1400-talen är Riga en av de viktigaste Hansa-städerna med stark tysk närvaro. Från slutet av 1500-talet till 1660 strider Polen, Sverige och Ryssland om makten i Riga. 1709 tar ryssarna under Peter den Store över kontrollen över Riga. 1991 blir Lettland självständigt och i maj 2004.

Resan började med att vi bilade från Göteborg till Stockholm lördagen den 18 juni. Söndagen nyttjade vi till att åka till yyy och måndag eftermiddag avgick båten till Riga. Efter en något gungig överfart kom vi till ett regnigt Riga. Vår tanke var att gå till hotellet men himmelen hade öppnat alla portar och det störtregnade så taxi fick det bli. Ack, ack!

”VARNING” Trots att jag var påläst vad taxi skulle kosta blev vi blåsta. Därtill hade jag läst att kontrollera att taxametern var påslagen. Det gjorde jag, men redan efter 500 hundra meter förstod jag att vi höll på att bli blåsta. Siffrorna på taxametern rullade fort fort. Jag frågade min fru om vi skulle be taxin att stanna men det var inget alternativ i åskan och störtregnet. I stället för ca 70 kr kostade resan 360 kr. Under vår vistelse i Riga provade vi även att åka taxi med överenskommet pris. Begärt pris stämde ungefär med vad ett taxameterpris skulle bli.

Första dagen, ankomstdagen, började vi med att åka en sightseeingtur för att få lite information innan vi vandrade ut i stan.

Dag 2 tog vi tåget till Jurmala. Bebyggelsen består till stor del av trähus med en arkitektur rika på dekorationer och ornament. Stranden är nära oändlig (33km). På stranden finns lite tält o.d. där man kan få något uppfriskande.

Dag 3, hemresedagen spenderade vi i Riga. Vi åkte och titta på Jugendmuseet samt promenera lite i stan bland annat på Rigas marknad. På marknaden finns allt. Missa inte den om ni åker till Riga.

Tillbaka till Stockholm fredag, vidare till Göteborg på lördag för resa till Glasgow på måndag.