Dag för dag: Resealbumet "Peking" av Travellover

21 augusti 2008
Nu har jag lyckats få ännu en resa bokad! :)
Den 26 Oktober flyger jag med familj till Kinas huvudstad Peking, en dag senare - den 27 Oktober är vi framme i Peking (pga av olika tidzoner). Vi flyger med KLM igen, byte i Amsterdam. Från Amsterdam till Peking tar det ca 9 timmar, jag ser faktiskt fram emot en långflygning, det är härligt att bara sitta där och kolla ner på länderna man flyger förbi, sen är det ju lite roligt när maten serveras också :)
Väl framme i Peking, ska jag på något sett försöka klura ut hur man ska komma till hotellet på bästa sätt, misstänker dock att det blir taxi ändå!
Hotellet som vi ska bo på heter Days Inn Forbidden City, det ligger alldeles bakom den förbjudna staden och några minuter från den största shoppinggatan Wang Fu Jing Street.
Totalt stannar vi i Kina i 7 nätter, vi flyger alltså hem den 3 November och landar i Sverige samma dag.
Jag tyckte själv att jag prickade in resan till Peking på en bra period, under Oktober sägs det vara bra väder i Peking, dessutom har jag höstlov just då! Tiden kunde inte bli bättre helt enkelt! Jag tyckte även vi hade tur med resan, hotellet verkar bra och har fått bra recensioner på Tripadvisor och jag gillar verkligen flyget och de passande flyganslutningarna med flygbolaget KLM.
Det är bara 2 månader kvar nu, allt är nästan ordnat, visumen ska hämtas upp imorgon på konsulatet, sedan är det bara att vänta på resan...
Turen till kinesiska muren bokar jag nog på plats, då många säger att det är det bästa, det ska visst vara väldigt lätt att få tag på olika sorts sightseeingturer också.
Peking har jag velat åka till ett tag nu, det känns väldigt spännande att få uppleva en annan kultur samtidigt som man befinner sig på andra sidan jordklotet.
Jag hoppas framförallt på att resan ska bjuda på många bra överraskningar, nya intryck, mera allmänbildning och nya upplevelser som man kan ha nytta av i livet och i framtida resor.

Ha det bra!

/ Travellover
Kommentarer: 4 Skriv kommentar
19 oktober 2008 - Sverige
Hej! En vecka kvar tills avresa kommer här en dagsplanering som jag hoppas kunna fullfölja så bra som möjligt. Eftersom att Peking är en sådan stor stad finns ingen tid att se alla sevärdheter på en vecka, därför har jag valt ut dem som jag tycker verkar mest intressanta och sevärda!
- Flygbolag: KLM : Flygtid: 8 timmar från AMS till Peking -
- Hotell: Days Inns Forbidden City -

Dag 1 - Söndag 26 Oktober: Planet går 12.15 från Landvetter, framme i Amsterdam 13:55, sedan lyfter planet mot Peking 17:40... sedan finns det inte så mycket mer att säga om den här dagen :)

Dag 2 - Måndag 27 Oktober: Planet landar på Terminal 2 i Peking 09:55. Nu är det så att jag har både hört och läst så mycket om vad man ska göra när man landar, om jag har fattat det rätt ska de gå till på detta sättet: Man ska ignorera dem som kommer fram i terminalen och frågar om man behöver en taxi, istället ska man gå ut och ställa sej i taxikön, sedan MÅSTE man ha hotell adressen skriven på kinesiska - då taxichaufförerna sällan talar engelska. Taxinumret ska skrivas ner, ifall det är en oregistrerad taxibil som försöker luras, sedan måste taxametern vara påslagen för att man inte ska bli lurad på pengar. Det ska ta runt 30 min - 1 h att komma till hotellet beroende på trafiken?
Efter incheckningen på hotellet ska jag försöka boka både en sightseeingtur och en tur till Kinesiska muren direkt på hotellet så är det gjort. När det är ordnat ägnar vi nog resten av dagen till att utforska omgivningar kring hotellet.

Dag 3 - Tisdag 28 Oktober: Idag hoppas jag :) Att jag har lyckats få tag på en sightseeingtur som man kan åka på, eftersom att staden är så stor blir det lättast att åka på en färdig tur istället för att anordna allt själv!
Har jag åt andra sidan inte hittat en sightseeingtur idag ska vi nog besöka Sommarpalatset, det ska behövas en hel dag där har jag läst? Även ett besök till Himmelens tempel kan bli aktuellt om jag inte får tag på en sightseeingtur.

Dag 4 - Onsdag 29 Oktober: Jag kommer att ägna mesta delen av den här dagen till att besöka Förbjudna Staden, även här ska man räkna en dag tillgodo för att hinna upptäcka allting har jag för mig...?
Om det finns tid över ska vi nog försöka hinna med Behaiparken som ligger alldeles i närheten av den Förbjudna Staden, från en höjd i Behaiparken ska man ha en vacker utsikt över staden har jag läst :-)

Dag 5 - Torsdag 30 Oktober: Förmodligen kommer jag ha bokat en dagstur till ett av världens sju underverk idag - Kinesiska Muren såklart :-) Hela dagen kommer då gå åt till muren... i turen kommer det säkert innehålla ett stop på en klassisk turistfälla, en Jade fabrik...

Dag 6 - Fredag 31 Oktober: Djur är söta, tycker jag :-) Eftersom att Peking har ett stort zoo med bl.a. jättepandor skulle jag vilja besöka Peking Zoo största delen av dagen idag. Finns det tid över kan det läggas på att utförska lokalbornas hem, de s.k. hutongerna som finns i vissa delar av staden.

Dag 7 - Lördag 1 November: En hel dag ägnad åt shopping! Man måste ju sjävklart se vad resmålet har att erbjuda, detta tänker jag göra vid bl.a. Wang fu jing street - ett av Pekings största shoppinggator. Andra affärer jag har funderat lite på : Silk marknaden, Yashow market, Beijing Frienship Store. På kvällen blir det förhoppningsvis en god middag på en restaurang :-)

Dag 8 - Söndag 2 November: Den här dagen har jag inte riktigt bestämt vad jag ska göra... kanske blir det mer shopping? Eller så blir det mer sightseeing? Det får vi se på plats :-)

Dag 9 - Måndag 3 November: Dags att åka hem och lämna Kina för den här gången. Planet går 11:55 från Terminal 2 på Pekings internationella flygplats :-) Så vi får nog ta en taxi från hotellet redan vid klockan 7 -8 på morgonen så man är där i god tid! Sedan återstår en 8timmars flygning över Mongoliet och Ryssland tillbaka till Europa! 15:10 landar planet på Schipol Airport i Amsterdam och 20:50 lyfter den igen mot Landvetter i Göteborg. 22:20 är vi slutligen framme igen efter en vecka i Kina!

Något jag har missat? Som jag bör ha med i planeringen? Tveka inte att säga till, för jag vill ju se det mesta som jag kan av Peking under min korta vistelse där. :-)

Ha de bra!

/Travellover
Kommentarer: 3 Skriv kommentar
25 oktober 2008 - Sverige
Nu är det dags! Allt är packat och ordnat! Flyget går 12.15 från Landvetter och landar 13.55 på Amsterdams flygplats. Sedan lyfter vi igen mot Peking 17.40 och är framme nästa dag, på måndagen, pga tidzonen landar vi 09.55.
Sedan hoppas jag att det blir en rolig och händelserik vecka som man kan sammankoppla med goda minen när man kommer hem igen :-)
Jag är hemma igen sent på Måndag kväll den 3 November!
Jag ska försöka att få tag på en data så att jag kan skriva ett blogginlägg!

Ha de bra allihopa!

/Travellover
27 oktober 2008 - Peking, Kina
Beijing
Peking är en traditionell stad med en blandning utav gammalt och nytt, denna annorlunda kombination har gjort Peking till den mest turistbesökta staden i hela Kina. Bakom den Förbjudna Staden har jag hittat denna gamla dock vackra vy.
Kommentarer: 7 Skriv kommentar
Förbjudna Staden
Jag står framför den Förbjudna Staden på min första dag i Peking...

Sällan kan en sådan modern storstad visa upp så många uråldriga byggnadsverk, ett exempel är den mycket välbevarade Förbjudna Staden, som fullbordades 1420. Från 1420 till 1924 var den Förbjudna Staden hem till inte mindre än tjugofyra kejsare, skyddade av tio meter höga murar härskade kejsarna över hela landet. Vid sin sida hade dem tusentals ämbetsmän och tjänare som bodde i dem 9999 rummen som den Förbjudna Staden innehåller. Det stora antalet rum gör staden till världens största kejserliga palats i modern tid.
Förbjudna Staden
28 oktober 2008 - Peking, Kina
Hutonger
Hutonger är husen som kineserna i Peking är bosatta i.
Jag läste att 50 % av alla Pekingbor bor i hutonger, men nu har dem ju rivit så mycket så den faktan stämmer nog inte längre. Vårt hotell var omringat av hutonger, och bilden är tagen från vårt hotellrum.
Nya Sommarpalatset
När kejsarna i den Förbjudna staden ville ta en välförtjänt semester begav dem sig till Sommarpalatset, men i och med Opiumkriget 1860 förstördes palatset och snart byggdes ett nytt sommarpalats upp. Idag är det nya sommarpalatset en mycket stor sevärdhet i Peking. Hela palatset upptar 280 hektar och domineras av Kunmingsjön. Personligen tyckte jag att det var den vackraste sevärdheten i Beijing. Sommarpalatset förmedlade en känsla som en besökare sällan glömmer.
Den här bilden är tagen i ett inhägnat område med typiska kinesiska byggnadsverk med några artister som spelar upp traditionell kinesisk musik.
Nya Sommarpalatset
Jag på bron ner till Suzhou Street, en s.k. shoppinggata i det Nya Sommarpalatset.
Nya Sommarpalatset
På toppen av Four Great Regions, en stor byggnad med MÅNGA trappor i det Nya Sommarpalatset. På toppen hade man en bra utsikt över utkanten av Beijing.
Roligt Arbete? I Nya Sommarpalatset
Män som arbetar med att sopa av taket på en byggnad i Nya Sommarpalatset.
Nya Sommarpalatset
Kunmingsjön i Nya Sommarpalatset, med Buddist templet i högra hörnet.
Nya Sommarpalatset
Dem vackra drakbåtarna åkte över hela Kunmingsjön, man fick bl.a. åka en sådan till Marmor båten.
Nya Sommarpalatset
Rymliga paviljongen i Nya Sommarpalatset. Det är den största paviljongen i hela Kina!
Nya Sommarpalatset
Seventeen Arch Bridge i Nya Sommarpalatset. Bron är 150 m och beskrivs som en regnbåge över sjön. Den har fått sitt namn av sina 17 bågar som bron har.
Nya Sommarpalatset
Marmorbåten i Nya Sommarpalatset ligger och flyter på Kunmingsjön.
Kommentarer: 6 Skriv kommentar
CCTV Tower
Bilden föreställer det gamla CCTV Tower, som är Pekings längsta byggnad! CCTV är Kinas största TV - bolag med 18 kanaler. CCTV har sitt högkvarter i Peking.
Himmelens Tempel
Himmelens Tempel är en av Pekings alla kejserliga skatter. Templet uppfördes för 500 år sedan och har sedan dess varit en mycket viktig symbol för staden. Varje år brukade kejsaren leda en procession från palatset till altaret vid templet för att utföra det årliga offret till himlen samt be för goda skördar.
Kommentarer: 3 Skriv kommentar
Dumplings och Nudelsoppa
En kväll gick vi på en restaurang och beställde in detta!
Att äta ute har blivit en snabbt växande trend i Peking, den populäraste rätten bland lokalborna är dem så kallade Dumplings. Vilket är små ångkokta degknyten fyllda med grönsaker, kött eller skaldjur. Jag hoppas verkligen det var kött i våra i alla fall :-)
Det andra är som ni nog redan gissat, nudelsoppa, nudlar är lite av vardagsmat för kineser, typ som makaroner här i Sverige.
Gott var det i alla fall, Dumplings blev mina favoriter!